Drasztikusan megváltoztak az egyetemi hallgatók igényei és elvárásai, ebben pedig nagy szerepe van annak, ami a Deloitte 2016-os tanulmányában is hangsúlyosan megjelenik, mégpedig hogy egyetlen más eszköznek sincs olyan kereskedelmi és társadalmi hatása, mint a mobiltelefonoknak. Egy 2019-ben, 2176 egyetemista részvételével készült kutatás rámutatott, az egyetemi hallgatók mindennapjainak elengedhetetlen része az okostelefon, a válaszadók háromnegyede válaszolta azt, hogy el sem tudja képzelni anélkül az életét.
A kutatásban résztvevők 90%-a véli úgy, hogy a különböző technológiai megoldások nélkül komoly nehézséget jelentene számukra a tanulmányaik elvégzése,
ugyanis az adminisztratív feladatok, a megfelelő tantermek megtalálása, az oktatókkal és a többi hallgatóval való kapcsolattartás sokkal egyszerűbb a digitalizációnak köszönhetően.
A közép-kelet európai régió legjelentősebb felsőoktatási intézményeiben, mint például a Bécsi Közgazdaságtudományi Egyetemen, a varsói SGH Közgazdasági Egyetemen, a Ljubljanai Egyetemen, vagy a Prágai Közgazdasági Egyetemen már a legtöbb hallgatói ügyintézés digitálisan történik, ugyanakkor Magyarországon ez még nem bevett gyakorlat, de jó példák már vannak. A Budapesti Corvinus Egyetemen 2020 óta jelentős előrelépés történt.
"Fontos stratégiai célkitűzés a nemzetköziesedés, ennek érdekében komoly változásokra van szükség, hogy felzárkózzunk a versenytársakhoz” – magyarázta Major Péter, a Hallgatói Szolgáltatásokért felelős vezető, aki 2020 januárjában csatlakozott a csapathoz, és egy, az egyetem munkatársaival és hallgatóival készült felmérésre alapozva készült el az a digitalizációs stratégia, aminek a végrehajtásán dolgoznak.
"Arra voltunk kíváncsiak, mik azok a szolgáltatások, amelyeket hallgatóink digitálisan szeretnének a jövőben használni, valamint arra is, hogy mire lenne szükségük ahhoz, hogy valóban sikeresen tudjanak haladni a tanulmányaikkal” – mondta Major, hozzátéve, a corvinusos hallgatókon kívül több neves külföldi egyetem – például a Harvard vagy a Cambridge –diákjait is bevonták a kutatásba.
"Az angolszász egyetemek hallgatóinál markánsan megjelent, hogy szeretnék, ha az egyetem „felemelné” őket, segítene nekik megtervezni a számukra legmegfelelőbb életpályát és ehhez kapcsolódóan maximalizálni az egyetemi életüket, tanulmányaikat, például megtalálni a legjobb kurzusokat és extrakurrikuláris tevékenységeket” – mesélte, így a fejlesztéseknél ezzel is kiemelten foglalkoztak. A nagyobb arányú külföldi hallgatók megszólítását célozza az is, hogy a nemzetközi hallgatói közösség számára új jelentkezési felületet biztosítanak, a tervek szerint már a következő jelentkezési periódusban. A Hallgatói Szolgáltatások csapata pedig azon dolgozik, hogy a külföldi diákok számára minél könnyebb és egyszerűbb legyen a jelentkezési és beiratkozási folyamat.
Az egyetemi applikáció ma már alapvető
Nagy előrelépést jelentett a MyCorvinus applikáció bevezetése, amelyet az igényeknek megfelelően folyamatosan fejlesztenek. Ezen keresztül minden fontos információ azonnal elérhető a diákok számára, a tantermek beosztásától kezdve a könyvtárral kapcsolatos tudnivalókon keresztül az egyetemisták saját tanulmányi előmenetelével kapcsolatos lényeges információkig. A legfontosabb hírek pedig üzenetek formájában érkeznek a telefonokra. Az applikációban továbbá lényeges információkat találhatnak a hallgatók a diákszervezetekről és szakkollégiumokról, illetve segítséget kapnak a Hallgatói Támogatás csapata – amely szakképzett pszichológusokból, tanácsadókból áll, akik a hallgatók mentális egészségét, tanulási módszereiket és a karrierjükről való közös gondolkodást hivatottak támogatni - által nyújtott szolgáltatások igénybevétele kapcsán is.
"A Covid-19 megjelenése után nagyon sok hallgatónk érezte meg a járványhelyzet szociális és gazdasági következményeit, az online oktatás nehézségeit, sokaknak nagy kihívást jelentett az elszigeteltség is. Számítottunk arra, hogy nőni fog az igény a Hallgatói Támogatás iránt, de minket is meglepett az érdeklődés mértéke” – jegyezte meg Major Péter.
A cél, hogy a diákok hallassák a hangjukat
A hallgatói szolgáltatásokért felelős vezető elmondta, ahhoz, hogy az egyetemi oktatás még jobb legyen, fejlődhessen, elengedhetetlen a diákok visszajelzése. Erre eddig is volt példa, leginkább félév végén volt lehetősége a diákoknak értékelni egy adott kurzust vagy egy adott oktató teljesítményét, munkáját, ennél azonban Major szerint hatékonyabb, ha az egyetemisták egyből az adott óra végén, formálnak véleményt annak tartalmáról, menetéről, az oktatási módszerekről, segítve az oktatót abban, hogy az adott óra hallgatóihoz legjobban illeszkedjen az óra módszereivel, a tanulás ütemezésével.
"Képet szeretnénk kapni arról, hogy egy adott óra egy hallgató tanulmányi előmeneteléhez mennyire járul hozzá. A Voice funkció a MyCorvinus alkalmazásban lesz elérhető, dinamikus, folyamatos visszajelzésre adva lehetőséget, segítve az egyetemet abban, hogy kiderüljön, az adott képzést milyen irányba érdemes fejleszteni, milyen változtatásokat érdemes mérlegelni” – mondta Major Péter.
Digitális mentor program segít a jövőben
A diákok életútjának tervezésében segít majd a jelenleg fejlesztés alatt álló Navigátor program, amelynek lényege, hogy az egyetemre érkező hallgatók kérdőíveket töltenek ki, mely segít meghatározni azt a hallgatói profilt, ami az alapja lehet egy potenciális életpályamodellnek, karrierútnak.
"A hallgatói profilozás eredménye alapján körvonalazódnak karrierprofilok, amelyekhez igazodva az egyetem mentorai mellett a digitális felületek és tapasztalattal rendelkező mentorok tudnak segítséget nyújtani a szabadon választható tárgyak, a különböző szakkollégiumok, tanulmányokon túli tevékenységek megválasztásában. Ez nem egy determinisztikus modell, nincs semmi kőbe vésve, de segít eligazodni a rendelkezésre álló választási lehetőségek között, navigálni az egyetemi élet sűrűjében. Természetesen a digitális felület, mint platform, kiemelt része a Navigátor programnak, de még fontosabb, hogy a hallgatók minden esetben szakértő támogatást kapnak majd a Hallgatói Támogatás csapatától, valamint a kiváló mentor-oktatóktól” – mondta Major Péter.
A cikk megjelenését a Budapesti Corvinus Egyetem támogatta.
Címlapkép: Budapesti Corvinus Egyetem