Hogyan érintette a kávépiac szereplőit az új koronavírus-járvány kirobbanása, és hogy tudott erre reagálni a Dallmayr?
Az első, keresleti oldalon érzékelhető hatás a HoReCa (szállodák, éttermek, kávézók) szektor leállása volt. Országonként különbözik, hogy a kormányok hogyan támogatják a szektor szereplőit, Magyarországon a beszállítók nem túl szerencsések. Mi a termékfejlesztésre koncentráltunk az elmúlt hónapokban, hogy ha eljön a nyitás ideje, új gépekkel, új termékekkel és új szolgáltatásokkal jelenhessünk meg a piacon. Nem profitot termeltünk, hanem piacot szereztünk.
Tavaly a forgalom látványosan megváltozott, a dohányboltok közösségépítő és összetartó szerepe jelentősen megnőtt: tulajdonképpen a trafik lett az új presszó.
Ezért előálltunk egy olyan rugalmas csomagajánlattal a trafikok, pékségek, és kisebb kereskedelmi szálláshelyek számára, amelyben a kifejezetten rájuk optimalizált kávéautomatákra és a személyre szabható szolgáltatásokra helyeztük a hangsúlyt.
A vírus megjelenése után kiürültek az irodák, az éttermek, kávézók még most sem fogadhatnak vendégeket. Milyen hatása lesz mindennek a kávézásra?
A fogyasztói szokásokkal együtt átalakul a piac, másképp kell gondolkodni az automaták és a kávézók működtetésében is. Vannak olyan automatáink, amelyeknek a forgalma tényleg közel nullára redukálódott, azonban bizonyos helyeken felértékelődött a szerepük, különösen az étel-és italautomatáké. Sok munkahelyen ugyanis csak az automaták biztosítják a belső ellátást: ilyen lehet például az a gyár, ahol három műszakban dolgoznak az emberek, a büfé már délután bezár és a megszokott közértek sincsenek már nyitva mire elindulnak hazafelé.
Felértékelődött a biztonság szerepe is, a kártyás fizetés már alapelvárás, de egy alkalmazás segítségével a vásárlás teljes folyamata érintésmentes lehet.
Ezzel párhuzamosan tesztelünk olyan fóliákat, amelyeken nem tapadnak meg a vírusok és a teljes érintőképernyőt vagy a gombokat lefóliázva csökkenthetjük a fertőzés veszélyét.
Az automata-üzemeltetés mellett vendéglátóipari egységekben is jelen vagyunk, ezernél is több kávégépünk és darálónk áll jelenleg olyan helyeken, amelyek zárva tartanak.
Ezzel párhuzamosan viszont megnőtt az igény a professzionális, de kisebb, gyorsabb, egykaros kávéfőzők iránt a pékségekben, büfékben, vagy a várhatóan idén is nagy forgalmat generáló balatoni vendéglátóhelyeken is. Ami azt jelenti, hogy
a minőségi kávézás már nem csak a kifejezetten erre szakosodott vendéglátóhelyek privilégiuma, hanem tényleg mindenhol elérhető.
Hogyan lehet ezen a sokszereplős piacon megtartani az ügyfeleket, vagy akár új piacot szerezni?
Ahogy már említettem, a szolgáltatások kerültek fókuszba. Nagy könnyebbséget jelent, hogy ma már minden digitális, mindent online lehet felügyelni, legyen szó automatáról, vagy akár egy éttermi kávégépről. Folyamatosan nyomon lehet követni, mely termékek fogynak, melyek azok, amik kevésbé, mikor van szükség karbantartásra, tisztításra.
A szortimentet teljesen személyre lehet szabni, ahogy magát a szolgáltatást is.
Most ez az, amivel új ügyfeleket lehet szerezni: a személyre szabhatóság, a rugalmasság. Fontos, hogy gyorsan fel tudjuk mérni az igényeket és gyorsan tudjunk reagálni is. Ha például valahol látjuk, hogy milyen termékportfóliót szeret a helyi közönség, akkor azonnal tudunk lépni, változtatni a kínálaton. Ha azt tapasztaljuk, hogy nő az alkalmazáson keresztül bonyolított vásárlások száma, akkor azt a vonalat fogjuk erősíteni.
A digitálizált rendszer – aminek kiépítése az automaták NAV-hoz való bekötésével indult – a munkáltatóknak is új lehetőséget ad. Az alkalmazottak a belépőkártyájukkal akár céges juttatásként kávét vagy szendvicset is kaphatnak, és nagy előny az is, hogy az ügyfélszolgálat online észleli, ha valamilyen hiba lép fel, az esetek nagy részében pedig távolról el is tudja hárítani azt.
Mi a helyzet az otthoni kávéfogyasztással? A Dallmayernek háromszáz éves tapasztalata van a kávékereskedelemben és kávékészítésben, változtak-e a kávéfogyasztási szokások a pandémia alatt?
Az irodai, munkahelyi kávéfogyasztást – elsősorban a széles körű home office miatt – sok szempontból felváltotta az otthoni kávézás, erre a piacnak is lépnie kellett, viszont képesek vagyunk mindenhol kiszolgálni az igényeket: legyen szó otthoni kávézásról, a vendéglátóhelyek, kávézók, éttermek vagy a legkülönbözőbb irodák ellátásáról, hiszen változatos kínálatunk van.
A kávé és a tea a hétköznapok luxusa. Bár a trendek, a gazdaság, és a körülmények folyamatosan változnak, a legtöbb fogyasztó számára a kávézás mindig egy fontos élmény. Szeretnénk megszólítani a fiatalokat, és erősíteni a prémium-vonalat.
A Dallmayr azért létezik és erősödik immár 300 éve, mert mindig hangsúlyt fektetett az okos fejlődésre, odafigyelt arra, hogy a piacot jól letapogatva reagáljon minden szegmensben.
Ennek köszönhetően a közelmúltban olyan, – a kor ízlésének megfelelő – kész vagy félkész termékeink is elérhetővé váltak, mint a komposztálható kapszulás megoldások, a cold brew vagy a nitro kávé.
Egyre fontosabb szempont a fogyasztók számára a környezetvédelem. A papír kávéspohár, a műanyag fedő a fogyasztói társadalom egyik szimbóluma: hogy lehet ezen a piacon figyelni az újrahasznosításra?
A HoReCa szektorban nagyrészt papírtetőt és papírpoharat használunk már, ami viszont nem várt nehézséget okozott, az a műanyag keverőpálcák fára való cserélése. Nagyon nem mindegy, hogy milyen fát használunk, előfordulhat, hogy a forró italban lehet érezni a fa ízét. Természetesen végül erre is találtunk megoldást.
A terv az, hogy július 1-től az automatákban is átállunk a papírpohárra: azt viszont egyelőre nem látjuk, hogy ez mennyivel emeli majd meg az árakat.
Németországban az anyacégünk automatái már csak üveges üdítőkkel üzemelnek, papírpoharakat és fapálcikákat használnak, de erre a hazai beszállítóinknak is fel kell készülniük. A termékdíj nyilván erre fogja terelni őket is, de idő kell ahhoz, hogy kiépüljenek a gyártókapacitások. Az biztos, hogy a fogyasztók részéről már megjelent az igény, mi pedig komoly erőforrásokat fordítunk arra, hogy megfeleljünk nekik.
Címlapkép: Stiller Ákos