Josh Bersin az egyik legnagyobb ipari adatelemző (Bersin by Deloitte) saját kutatást indított, amelyben arra keresi a választ, hogy a most már rendkívül divatos HR technológiák bevezetése vajon tényleg hozza-e azt az eredményt, amit elvárnak tőle.
A 600 főre és 35 országra kiterjedő felmérés szerint úgy tűnik, hogy csak részben sikerül teljesítenie az új technológiai eszközöknek az elvárásokat.
Az eredmények szerint minden 5 bevezetésből csak egy lesz sikeres, csak 21% tud a kitűzött költségek mentén maradni, 18%-ának sikerül ezt határidőre teljesíteni, és ami talán a legbeszédesebb, hogy csak 14%-uk tudja elérni vele az eredeti projekt célt, de a technológiát használó kollégák sem igazán elégedettek vele (11%).
Vajon hol csúsznak el ezek a projektek? Hiszen eredetileg a cél mindenkinél az alkalmazotti élmény (vagyis az employee experience) növelése áll, fontos a folyamatok egyszerűsítése és a hatékonyság növelése is, valamint az átláthatóbb adatkezelés. Ezen kívül a CEO-k 83%-a radikális változást vár az AI bevezetésétől.
Bersin szerint itt jelenik meg a stratégiai HR szerepe, már ha van ilyen a cégnél. Amennyiben a csúcsvezetést érdeklik az emberek is és nemcsak a profit, akkor a HR-nek stratégiai partnernek kell lenni, aki úgy működik Bersin szerint mint egy jó ács vagy egy jó vízvezeték szerelő. Ha szivárgás van – előbb megállapítja mi a probléma, ezután megkeresi a legjobb megoldást és meg is csinálja.
Bersin szerint azonban a legtöbb HR vezető hallomásból, siker sztorik alapján keresi meg a megoldást és sokan másolni akarják egymást. Azután itt buknak el a legtöbben.
Mert ami a Google esetében működik az nem biztos, hogy jó egy KKV méretű, nem informatikai cégnek is.
Honnan jön a siker?
A valóban sikeres cégek önmaguk mernek lenni, a növekedés és fejlődés áll a középpontban és ehhez sokféle eszközt mernek kipróbálni. Ezt támogatja a vállalati kultúra is.
Önmaguk legjobb verziójára törekednek és nem másokat kergetnek. Hiszen úgyis lemásolja valaki azt, amit kitalálunk, vagy később majd megpróbálják elvenni, de ha kitaláljuk, hogy miben vagyunk a legjobbak, és azt a legmagasabb szintig fejlesztjük, akkor elérhetjük azt az eredményt, ahol már nem tudnak megérinteni bennünket a versenytársak
– állítja Josh Bersin.
A technológia alkalmazása tényleg növeli a produktivitást?
Ha az amerikai cégek hatékonysági mutatóit nézzük, Bersin szerint elmondható, hogy drasztikus emelkedés volt 2008 és 2010 között, amikor berobbant a technológia intenzív használata, majd ez az emelkedés ugyan nem állt meg, de a növekedés mértéke a felére csökkent.
A PWC egyik idei felmérése alapján csak az USA-ban a cégek 57%-a azon aggódik, hogy nem fognak olyan ütemben növekedni, mint ahogy azt elvárják, nem lesznek eléggé kreatívak. A vállalatok 59%-a szerint nem feltétlenül lesz elég a tréning vagy újraképzés egy jól fizető munkához, merthogy az automatizáció vagy más innovatív technológia egész egyszerűen átveszi a pozíciót. Ennek ellenére a munkavállalók legnagyobb része (83%) úgy érzi, hogy a saját felelőssége a folyamatos tanulás.
Minden azért nem reménytelen?
Josh Bersin a Portfolio-nak elmondta, a felállás jelenleg az, hogy a technológia nagyon sok új munkakört és munkát is létrehoz. Az új pozíciók jóval komplexebbek, hiszen a szimpla, rutin munka automatizálható, így azokat a robotok elvégzik az emberek helyett. Ezért lehet az, hogy az Amazon raktáraiban például az emberek robotokat menedzselnek és persze fordítva: az adatok alapján sokszor az AI mondja meg, hogy mi a következő lépés.
Bersin azt is megjegyezte, hogy eközben egyre nehezebb egy jó vezetőt vagy szakértőt találni, sokkal nehezebb, mint 15 évvel ezelőtt. Ahhoz, hogy meg lehessen találni és megtartani azokat az embereket, akik elvégzik – a ma még nem automatizálható feladatot – muszáj a munkakörnyezetet is átalakítani és minél inkább inspirálóbbá tenni, ahol a kreatív gondolatok és ötletek könnyebben megszületnek. Ezért beszélünk ma már munkavállalói élményről (vagyis employee experience-ről).
Felmérjük, hogy mit utál a munkavállaló?
Bersin szerint a legújabb felmérésekben a cégek a profit és hatékonyság mutatói mellett már az elégedettség egy sajátos formáját veszik nagyító alá: mi az, amit utál a munkavállaló és mi akadályozza a legjobban. Hiszen nemcsak megtalálni nehéz egy jó szakértőt, de az Y generáció tagjait megtartani is nehéz.
Vagyis maga a technológiai fejlődés nagyon sok pozitívumot is hozhat a humán szempontokat tekintve: megnövekszik a képzett és kreatív emberi elme értéke, a lojalitás és elköteleződés szinte majdnem minden pénzt és áldozatot megér.
És itt visszatérünk a PWC korábban említett adatához, hogy a munkavállalók ezért is gondolják - és mondjuk ki jogosan – hogy saját felelősség tanulni és folyamatosan képződni. A döntéshozóknak pedig abban van egyre nagyobb felelőssége, hogy ne csak a technológia területére invesztáljanak, hanem a megtartásra és a soft skillek képzésére is legalább annyi időt és energiát fordítsanak.
A cikk szerzője business psychologist, executive transition coach, tanácsadóként 14 éve felsővezetők munkáját támogatja.