Négy év 200 év tükrében, avagy probléma-e a bezárkózás?
"Elmúlt4év" A Portfolio.hu az "Elmúlt4év" sorozatának keretében üzletembereket, egyetemi oktatókat, piaci elemzőket, gazdasági szereplőket kért fel, hogy mondják el, milyennek látták a mögöttünk hagyott kormányzati ciklus négy évét, illetve értékeljék a kilátásainkat. Mindezt műfaji megkötöttség és szorosabb témamegjelölés nélkül. Az írások ezen az oldalon olvashatók.
A magyar gazdaságpolitikát az elmúlt időben többször érte az a kritika, hogy intézkedéseivel kiszakítja az országot a nemzetközi gazdasági folyamatokból. Valóban, az Európai Unióval kapcsolatos fellépés, az Nemzetközi Valutaalappal folytatott viták, a külföldi hitelek erőltetett visszafizetése, a bankadó vagy az előző kormányzati ciklusokhoz képest nagyszámú törvény vagy rendeletmódosítás - hogy csak néhány példát említsünk - tényleg nem szolgálják az ország jobb integrálását a világgazdaság életébe. Mi értelme van akkor az ilyen lépéseknek? Egyik válasz persze az lehetne, hogy amikor a gazdaság a jelenleginél lényegesebben nyitottabb volt, amikor tehát a külföldi kereslet szinte közvetlenül a termelőknél jelent vagy jelenhetett meg, akkor sem figyelhettünk meg a mainál erőteljesebb termelési tevékenységet, vagyis a nyitottság ösztönző szerepe jóval kisebb volt a vártnál. Akkor pedig miért tegyük ki az országot nemzetközi kockázatnak - teszi fel a kérdést (joggal?) a gazdaságpolitikusok egy része.Egy másik, véleményem szerint megalapozottabb válaszhoz pillantsunk vissza egy kicsit a történelembe. Látni fogunk, hogy az ilyesfajta "elzárkózási politika" nem mai találmány, hanem ehhez hasonló lépésekre már korábban is elszánták magukat különböző kormányok - több-kevesebb sikerrel. Így például 1676. május 7-én I. Lipót császár "mindenfajta francia termék behozatalát" tiltotta meg az akkor a bécsi udvar irányítása alatt álló Német Birodalom egész területén. Ennek az ún. birodalmi merkantilizmus néven említett gazdaságpolitikának az volt az alapgondolata, hogy a Harmincéves Háború pusztításaiból még nem felépült Birodalom sem a kézművesség, sem a mezőgazdaság területén nem bizonyult versenyképesnek az akkor lényegesebben fejlettebb technológiát alkalmazó és nem felparcellázott területen működő francia gazdasággal szemben, és a korábbi importot helyettesítő iparágak ily módon kikényszerített fejlesztésével megpróbálták a német gazdaságot - mai kifejezést használva - növekedési pályára állítani. A végeredmény csúfos kudarc volt. Ennek egyik oka az volt, hogy az észak-német Hanza-városok ebben az időben a Franciaország és Svédország közötti közvetítőkereskedelemből gazdagodtak meg, vagyis a császári rendelet aláásta jólétük további növelését, sőt magát a jólétet is. Rögtön interveniálták is az udvarnál, ez utóbbi elküldte képviselőjét az érintett térségbe, ahol meggyőződhetett a császári határozat várható, illetve részben már bekövetkezett negatív következményeiről. Végül a Hanza-városok kikerültek a rendelet hatálya alól, ami egyrészt biztosította jólétük további növelésének lehetőségeit, másrészt viszont precedenst jelentett, amelyet rövid időn belül más hasonló kivételek követtek - először a birodalom keleti határán, utána délen, míg a meghirdetett gazdaságpolitika az 1720-as évekre teljesen össze nem omlott.
Valamivel több, mint 100 évvel később született egy újabb javaslat az "elzárkózási politika" bevezetésére. Ennek szerzője Friedrich List volt, akit a korábbi császári rendelethez hasonlóan szintén a német ipar és mezőgazdaság ideiglenes védelme motivált. I. Lipóttól eltérően List azonban nem magának a termelésnek az ösztönzését tartotta intézkedésének legfontosabb céljának, hanem az egyes ágazatok versenyképességének - List megfogalmazásában: termelési potenciáljuk - növelését, amit nemzeti innovációs programok segítségével, és nem utolsósorban a vasúti közlekedés erőteljes fejlesztésével kívánt elérni. Ami Németországban a 19. század második felében történt, az lényegében Listet igazolta: az 1834 és 1871 között létező Német Vámunió egyrészt védelmet biztosított a fejlődő német ipar számára, másrészt pedig az államot olyan bevételekhez juttatta, amelyekkel a gazdaság szükséges szerkezetátalakítását tudta finanszírozni. Ez, valamint a kiterjedt közlekedési, elsősorban a származékos keresletet eredményező vasúti hálózat vezetett ahhoz, hogy a Német Birodalom a 19. század végére nemcsak az élen járó országokhoz zárkózott fel, hanem vetélytársai zömét a gazdaság fejlettsége tekintetében meg is előzte.
Ha a fenti példák tanulságait kellene megfogalmazni, akkor ezek között minden bizonnyal szerepelnének a következők:
- a fentiek értelmében vett ideiglenes elzárkózás nem feltétlenül és eleve rossz - ha van a gazdaságnak termelési potenciálja, ami aktivizálható;
- védővámok időleges alkalmazása nem eleve elvetendő - feltéve, ha az ebből származó bevételeket a gazdaság fejlesztésének, az ehhez szükséges szerkezeti átalakításoknak a
- szolgálatába állítják;
- az akár csak rövid ideig tartó elzárkózás sikertelensége szinte biztos, ha a döntés a belső és külső gazdasági szereplők érdekeivel ellentétes, mert az utóbbiak mindig utat törnek maguknak.
Ezek után térjünk vissza a korábban felvetett kérdéshez: van-e értelme annak, hogy a magyar kormány egy akár rövid ideig tartó elzárkózási politikát folytasson. A válaszadáshoz azt kell megnézni, hogy
- melyek azok az ágazatok, amelyek már vagy még mindig versenyképesek a nemzetközi konkurenciával (gyógyszeripar, az elektronikai ipar egyes területei, a mezőgazdaság egyes ágazatai?);
- melyek azok a területek, ahol létezik már vagy az elmúlt években tapasztalható reál és humántőke elvándorlása ellenére még mindig termelési potenciál, hogy ennek aktivizálásával gyorsan felzárkózhassanak az élenjárókhoz (oktatás, egészségügy?);
- mire fordították a "védővámok" (bankadó, Robin-Hood-adó, stb.) alkalmazásával szerzett költségvetési bevételeket, illetve - mik is tulajdonképpen a politikai elit érdekei, mennyire tekintik (még mindig) a politikai életben való részvételt a meggazdagodás egyik alapvető eszközének és ezek az érdekek mennyire differenciálódnak az elit tagjainak politikai színezete szerint;
- egyáltalán érdekeltek-a a belföldi gazdasági szereplők - élén a termelőkkel - abban, hogy létező termelési potenciáljukat kiaknázzák vagy talán már rég arra rendezkedtek be, hogy jóindulatú állam vagy a jóindulatú EU vonatát potyautasként használják, illetve - adottak-e azok az intézményi feltételek, amelyek a belföldi termelőket erre ösztönzik (adórendszer, a pénzintézetek hitelpolitikája, minimálbérek szintje és dinamikájuk?).
Nyilvánvaló, hogy nincsenek egységes, általánosan elfogadott válaszok a fenti kérdésekre; ez rendben is van, hiszen - szerencsére! - nem "homo oeconomicus"-okból áll a társadalom, igenis különbözőek vagyunk. Többek között azért is van - kell - kormány, hogy ilyen helyzetekben stratégiájával a válaszadásnak legalább az irányát megadja. Legalább annyira kézenfekvő azonban az is, hogy a stratégia sikerességére csak hosszú idő után derülhet fény, azaz széles konszenzus alapján történő cselekvéssel érhető el, vagyis a politikai és gazdasági élet alakításában ilyen vagy olyan pozíciót betöltő személyek csapatjátéka nélkül nem valósítható meg a stratégia - legyen ez a nyitás vagy éppen az ideiglenes elzárkózás.
NÉVJEGY Meyer Dietmar 1979-ben szerzett közgazdász oklevelet. Utána az MTA aspiránsa volt, 1984-ben szerezte meg a közgazdaságtudományok kandidátusa címét. Ugyanebben az évben kezdett a Közgázon dolgozni, ahol 1992 és 2000 között a Makroökonómia tanszék vezetője volt. 2003 óta a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen a Közgazdaságtan tanszék vezetője, 2009 óta a Közgazdaságtudományi Intézet igazgatója. Kutatási és oktatási területei a gazdaságelmélet, a dinamikus és evolúciós közgazdaságtan, a közgazdasági elmélettörténet, a térséggazdaságtan.
Beállt a forint, a délutáni döntés lehet sorsfordító
Kemény nap vár a forintra, az EKB kamatdöntése már csak jutalomjáték lesz.
Nem áll meg a boltoknál, átgyűrűzik a kormányzati beavatkozás hatása a teljes piacra
A Spar példája illusztrálja az árrésstop gyakorlati hatását.
Több lakáshitel, kevesebb CSOK: kiderült, miből vettek lakást a magyarok
Nem a több hitelfelvevő, hanem a nagyobb hitelösszeg húzta fel nagyon a lakáshitelezést.
Történelmi pillanat: véget ért az orosz kőolaj korszaka Csehországban
Példa a többi régiós országnak.
MBH: a magyaroknak átlagosan 11,2 millió forint pénzügyi eszközük van
Ez olvasható ki a megtakarítási statisztikákból.
TAO és HIPA bevallás 2025: mire figyeljenek a cégek?
Közeleg a 2024-es adóévre vonatkozó (TAO) társasági adó- és (HIPA) helyi iparűzési adóbevallási és adófizetési határidő. Az éves adót bevalló társaságoknak az idei évben 2025. júniu
Valóban kockázatmentesek az állampapírok? - Tévhit vagy igazság?
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Valóban kockázatmentesek az állampapírok? - Tévhit vagy igazság? Miért népszerűek az állampapírok válság idején? A tőzsdei ingadozások és a ma
Megint a HOLD lett az Év Alapkezelője
Kilencedik alkalommal, zsinórban harmadjára lett a HOLD az Év Alapkezelője a hazai befektetési alapok Oscar-gáláján, a Klasszis 2025 díjátadón. A Deep Value Részvény Alap és...
The post Megin
Tanuljunk a múltból, tervezzünk a jövőre - így lehet biztonságosan hitelt felvenni
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Tanuljunk a múltból, tervezzünk a jövőre - így lehet biztonságosan hitelt felvenni A devizahitelek generációs traumája A devizahitelek miatt egy egé
A francia Klímatanács 2024. évi jelentése
A francia Klímatanács szerint az ország eddigi intézkedései nem lesznek elegendőek a 2050-re célul kitűzött karbonsemlegesség megvalósításához.
Jövedelmező a vállalkozásod?
A mai tanácsadáson szintén szóba került, hogy sok vállalkozó elfelejti beárazni a saját tulajdonában lévő eszközök úgynevezett alternatíva költségét (kiadhatnám másnak is a saját üzl
Nemzetgarázdasági stratégia - Trump a problémát sem érti
Ellentmondásokkal van tele Trump programja, a döntéshozóknak nemcsak koherens elképzelés nincsenek, de valószínűleg a problémát sem értik. Az eredmény a politikai bizonytalanság fenntartása,
Új lehetőség nagy léptékű zöldenergiás fejlesztésekhez
A társadalmi egyeztetésre meghirdetett biogázos és biometános pályázat nem a megszokott \"pályázzunk egy eszközre\" típusú támogatás.


- Itt a váratlan bejelentés: jön az új állampapír!
- Tökéletes vihar készül a tőzsdéken: akár 2008 óta nem látott zuhanás is jöhet
- Olyan történt a dollárral, ami a forint sorsára is hatással van
- Szép csendben egy másik ország lehet EU-tag hamarosan, amíg a világ Ukrajnáról beszél
- Formálódik Donald Trump nagy terve – Ravasz húzással kényszerítené térdre Oroszországot
Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!
Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!
Miért a tőzsdei befektetést válasszam az állampapír helyett?
Online előadásunkon megvizsgáljuk a két befektetési formát, megtárgyaljuk az előnyeiket és a hátrányaikat, sorra vesszük mikor mibe érdemes fektetni.
Tízmilliárdokba kerülhet a száj- és körömfájás, napról napra nő a veszteség
Egyre nő a közvetett veszteség, a tejiparban és a sertéságazatban is jelentősek a fennakadások.
Súlyos csapást mért Donald Trump a dollárra – Mi jöhet most?
Geopolitikai fegyver kerülhet az EU kezébe.
Izgalmas változások előtt az energetikai piac – Mit várhatunk?
Az ALTEO szakértőivel beszélgettünk.
Kiadó modern irodaházak
Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.