A kormány hiába enyhíti a fakitermeléssel kapcsolatos követelményeket, az idei fának már nem lesz megfelelő a víztartalma ahhoz, hogy tűzifának használjuk – figyelmeztettek szakértők a Portfolio Checklist hétfői adásában. A nedves fa használata pedig végső soron kéménytüzekhez is vezethet, ha pedig valaki műanyagot vagy egyéb hulladékot éget el, akkor 300 ezer forintos bírságot kockáztat, ezzel ugyanakkor van egy bökkenő: a tapasztalatok szerint nincs, aki bírságoljon.
Régóta zajlik a vita a 30 km/órás sebességkorlátozásról lakott területeken. Most az Európai Parlament állt ki mellette: a közlekedésbiztonság javítása érdekében egyebek mellett 30 km/órás sebességkorlátozás bevezetését javasolja a lakott területeken. A Levegő Munkacsoport álláspontja szerint a korlátozás bevezetése számos egyéb előnnyel is járna.
A Levegő Munkacsoport szerint külföldi példák igazolják, hogy a dugódíj bevezetése érdemben csökkenti a nagyvárosi dugókat. Úgy vélik, a közösségi közlekedésben van többletkapacitás, a telekocsizás terjedése pedig még tovább javítana a helyzeten. Éppen ezért 500 forintos dugódíj bevezetését javasolják Budapesten – írja az Infostart.
Több mint 200 polgármesternek küldött levelet a Levegő Munkacsoport, tizenegy pontban foglalva össze, hogy mit tehetnek a lakossági hulladékégetés visszaszorítására. Ezt a rendkívül káros és jogsértő tevékenységet ugyanis széles körben űzik hazánkban - derül ki a civil szervezet közleményéből.
Folyamatban van az uniós támogatások felhasználásának elveit és módjait tartalmazó kormányzati anyagok társadalmi egyeztetése. A vitához számos civil szervezet szólt hozzá. Két vendégszerzőnk, Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke és Domaniczky Orsolya, a 18 közép- és kelet-európai ország 53 civil szervezetét tömörítő CEEweb a Biológiai Sokféleségért szakpolitikai munkatársa a Portfolio-nak küldött véleménycikkében foglalja össze szervezeteik javaslatait.
Javaslatot dolgozott ki és küldött az agrárminiszternek a Levegő Munkacsoport arra, hogy az országos szabályozás megengedje az önkormányzatoknak a szilárd tüzelőanyagok háztartási égetésének korlátozását. Egyúttal szorgalmazza, hogy a kormány segítse elő a kevésbé környezetszennyező fűtési módokra történő átállást, különösen a korlátozást bevezető településeken - olvasható a civil csoport közleményében.
A 2021-2027-es uniós költségvetési tárgyalások során a minap többek között arról is döntés született Brüsszelben, hogy a földgázt, mint energiahordozót kivételként kezelik, azaz meghatározott célokra engedélyeznek fölgáz alapú beruházásokat amellett is, hogy 2050-re éghajlat-semlegességet céloz meg a közösség. Ezzel a döntéssel kapcsolatban Szegő Judit, a Levegő Munkacsoport környezetkutatója küldött a Portfolio számára vélemény cikket, amelyet az alábbiakban közlünk.
"Éles vita folyik arról, mennyire helyes vagy helytelen az elmúlt hónapokban létesített budapesti kerékpársávok további megtartása. Érdemes nemzetgazdasági szempontból is megvizsgálni a kérdést" - vezeti fel a témát két vendégszerzőnk: Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke és Iarina Ciceu, a civil szervezet önkéntese a Portfolio-nak küldött véleménycikkében, amelyben a kerékpáros közlekedés gazdasági előnyeire világítanak rá. Az alábbiakban az ő cikküket közöljük.
Sok hasznos fejlesztéshez járultak hozzá az európai uniós támogatások, de összességében egyáltalán nem rózsás a kép – ez derült ki annak a projektnek a során, amelyben arról kérdezték EU-tagországok civil szakértőit, milyen tapasztalataik vannak az eddig támogatások felhasználásáról, és milyen változtatásokat javasolnak a következő (2021-2027. évi) ciklusra. Bár a felmérés az éghajlatvédelemre fordított támogatásokra irányult, komoly általános következtetések is levonhatók belőle. Az alábbiakban Lukács Andrásnak, a Levegő Munkacsoport elnökének cikkét közöljük.
A Levegő Munkacsoport szerint szigorítani kell a szmogriadóról szóló miniszteri rendeletet és a fővárosi szmogriadó-rendeletet.
A Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság (MLBKT) és a Levegő Munkacsoport is tiltakozik az Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer (EKÁER) 2015. január 1-jével történő bevezetése ellen. A szervezetek a rendszer kidolgozatlansága, az információk hiánya és a kiskapuk miatt a szisztéma indulásának elhalasztását kérik a kormánytól.
A Gázai övezet déli részét támadja a zsidó állam.
A zivatarok kíséretében alakulhatnak ki.
A vezérigazgató már utalt erre egy hétvégi interjújában.
Érdemes mielőbb oltatni.
És mi az a Trump-trade?
Hirsch Gábor IT biztonsági szakértőt kérdeztük a Checklistben.
Turbulens heteken vagyunk túl, de van még öt és fél hónap.