Bár az online kereskedelem forgalma értékében növekedett 2022-ben is, a szektorban működő magyar tulajdonú kis- és közepes vállalkozások feje felett sötét felhők gyűlnek és a hazai piacról is kiszorulhatnak. Helyzetüket a szabályozási környezet is rontja. Közben nagyon éles lett a verseny a csomagautomata piacon, de a futáros szállítás elsőbbségét nem fenyegeti egyelőre semmi.
Újra nagy erőkkel támadnak az apróhirdetéses csalók: saját tapasztalatainkat és egyes publikussá tett eseteket látva nagy hullámban jelentkeznek fake felhasználók a Facebok Marketplace-en közzétett hirdetésekre. Volt olyan áldozat, akinek több mint kétszázezer forintja bánta, hogy egy csaló túljárt az eszén. A felpörgő csalásokat tükrözik a hivatalos statisztikák is: 2022 utolsó negyedévében az egy évvel korábbihoz képest több mint 7-szer annyit próbálkoztak és közel 3-szor több sikeres visszaélést hajtottak végre a csalók átutalásokkal.
Szeptemberben adtuk át a Green Awards elismeréseinket, az Év Zöld Kkv-ja kategória nyertese a Foxpost volt, a céget képviselve Bengyel Ádám, vezérigazgató és alapító szólalt meg egy videóinterjúban: "Amikor 2014-ben elkezdtük a cégalapítást, akkor nagyon fontos szempont volt, hogy ez egy fenntartható cég legyen, sokkal kisebb karbonlábnyommal, mint bármely más futárcég. A marketinges tanácsadó cég akkor azt mondta, hogy senkit nem érdekel ez Magyarországon, de elkezdtük a méréseket, nem adtuk fel, annak ellenére sem, hogy nagyon nehéz volt 2015-2016-ban olyan tanácsadó céget találni, aki tud segíteni a karbonlábnyom mérésében. Mára ez kulcsfontosságú területté vált, nálunk a menedzsmenttől kezdve egészen a sofőrökig, mindenkinél a fenntarthatósági szemlélet uralkodik" - mondta el a vezérigazgató, majd a videóban arról is beszámolt, hogy hogyan tud egy csomagkézbesítéssel foglalkozó cég az ESG szempontoknak megfelelően működni.
Egy újszülött, de dinamikusan növekedő piacra lépett be a 2010-es évek közepén a Foxpost, amely észt licenszet, magyar menedzsmentet és tőkét egyesít magában. A csomagautomatás megoldás prognózisuk szerint hamarosan népszerűbb lesz a házhoz szállításnál is – lévén olcsóbb, egyszerűbb és környezettudatosabb kézbesítést tesz lehetővé.
A magyar e-kereskedelemet egyre inkább a csehek, a szlovákok és a románok uralják. A kiscsomag-logisztikai piac a pandémiától függetlenül is dinamikus fejlődésben van. A ma elterjedt házhoz szállítás fokozatosan háttérbe szorul, aminek a helyét a csomagautomaták vehetik át. "Ebben az évben, amikor elindultunk, kb. 160 db csomagautomatánk volt, amit megdupláztunk, most novemberben 340 van, és jövő év végére ez 1000 darab lesz. Az idei év végére Magyarországon a lakosság 70 százalékának 7 percre lesz egy FoxPost-csomagautomata autóval. Jövő év végére pedig 7 perc lesz, gyalog" – mondja Bengyel Ádám a FoxPost vezérigazgatója, akivel az iparág bővülési lehetőségeiről, legnagyobb kihívásairól, az Amazon hazai megjelenésének lehetséges idejéről, a rögös vállalkozói környezetről, az új telephelyükről, és a kényelem definíciójáról is beszélgettünk.
Az irodapiacon és a logisztikai szegmensben is jöttek létre új bérleti tranzakciók augusztusban, többek között az Eston segítette a Váci Greens "F" épületének új bérlőjét, valamint egy belvárosi bérleti tranzakcióban, és egy II. kerületi megegyezésnél is jelen volt. Az ipari ingatlanok között két új területfoglalást hoztak nyilvánosságra, az egyik a CTP vecsési ipari parkjában volt 16 ezer négyzetméteren, míg a másik bérleti megegyezést a FoxPost kötötte 8400 négyzetméterre a HelloParks maglódi megaparkjában. Összeszedtük, hogy milyen bérleti tranzakciók zajlottak le 2021 augusztusában.
Beköltözött az első nagy bérlő a HelloParks maglódi ipari és logisztikai megaparkjának most elkészült első létesítményébe. A csomagautomata-hálózatáról ismert FoxPost 8400 négyzetméteres területet vesz igénybe, ahol már meg is kezdte az 1,5 millió eurós beruházást jelentő csomagszortírozó gépsorok telepítését, amivel napi kapacitása közel a tízszeresére növekszik - szerepel a Futureal közleményében.
Hatalmas átalakulás előtt áll a kiscsomag-logisztikai piac, nemcsak az online rendelések száma növekedhet drasztikusan, de még a választható kiszállítási módszerekben is egyre szélesebb körű, és jobban automatizált lehetőségek terjednek el. A drága élő munkát, a futáros házhoz szállítást váltják fel a csomagautomaták, és hamarosan akár a robottechnológia teheti még kényelmesebbé és olcsóbbá a rendelések menetét. Bengyel Ádámmal a Foxpost vezérigazgatójával beszélgettünk a jövőbeli kilátásokról, az átalakuló erőviszonyokról és arról, hogy ha tovább nőnek a vezető csomagautomata-hálózatok, akkor az új belépőknek vajon marad-e még hely a terjeszkedésre.
Te milyen terméket rendeltél utoljára online? Házhozszállítást kértél vagy csomagponton, esetleg csomagautomatából vetted át? Ezek az elsőre jelentéktelennek tűnő vásárlói döntések óriási hatással vannak az online kiskereskedelemhez kapcsolódó csomagszolgáltatások piacának alakulására. Sokak számára az online vásárlás a házhozszállítással kapcsolódik össze, azzal, hogy a saját ajtónkban vesszük át az árut, noha a megrendelt csomag átvételére egyre több megoldási lehetőség adódik. Hogy pontosan milyen irányba halad a piac és hogyan fognak eljutni hozzánk a megrendelt csomagok a jövőben, arról a Foxpost és a GKI szakértőivel beszélgettünk.
Őrült tempót diktál az online kereskedelem, melynek köszönhetően egyes csomagátvételi pontok üzemeltetői és a szállítmányozó cégek is növekedni tudtak. Sokszor egy piacként tekintünk rájuk, mégis egészen más jövőképe lehet egy házhoz szállító, és egy csomagátvételi pontokat üzemeltető vállalatnak. Természetesen a verseny is nagy közöttük. Vajon meddig fenntartható, hogy a futárok egyesével viszik házhoz a rendelt árukat, ahelyett, hogy egy nagy automatába szállítanának több százat egyszerre? És vajon tényleg kivezetnék a webshopok az ingyenes házhoz szállítást? Ezekről a kérdésekről beszélgettünk Bengyel Ádámmal, a Foxpost alapító-vezérigazgatójával, aki elmondta azt is, hogy ebben az évben 40 százalékot nőttek, és két éven belül már több mint 600, vagyis mintegy négyszer annyi automatát terveznek üzemeltetni, mint idén. A budapesti lakóparkoknál, és akár irodaházaknál lévő Foxpost automaták mellett, nem elképzelhetetlen, hogy nemsokára minden nagyobb településen is találkozunk a piros csomagátvevő szekrényekkel.
A koronavírus kitartó jelenléte is közrejátsztott abban, hogy a házhozszállítások száma, a futárok munkája és a csomagautomata-biznisz is látványosam megugrott. Ennek is köszönhető például, hogy a Foxpost bővítést, míg az eMAG és az Extreme Digital egy közös cég létrehozását tervezi várhatóan még ebben az évben - szerepel a Foxpost közleményében.
Egyesül két magyar, csomagautomatákat üzemeltető cég, miután a Foxpost Zrt. megvásárolta és így 100 százalékos tulajdonosa lett a Webox Hungary Kft.-nek - közölte a Foxpost csütörtökön az MTI-vel.
A dollárral szemben. De az euró ellenében is gyengélkedik.
A háború eszkalációjáról szóló tudósításunk folyamatosan frissül.
Megjött a napi jelentés.
Sikeresen zárult a tranzakció.
Mi lesz a nyugdíjakkal?
Hogy látja a cég jövőjét az elnök-vezérigazgató?
Bindulhat a trükközés?