Nagyon kevés olyan szereplőt tudunk mondani, aki nyer azzal, hogy ha az Egyesült Államok büntetővámokat vet ki az USA-ba importált autókra, nagy veszteseket viszont igen: ezek az európai autógyártók.
Franciaország miniszterelnöke, François Bayrou vasárnap bírálta az Európai Bizottság döntését, amelynek értelmében több amerikai termékre, köztük bourbonra vetettek ki büntetővámokat az Egyesült Államokkal folytatott kereskedelmi konfliktus részeként. Bayrou szerint hiba volt Kentucky whiskyt célba venni, mintha az jelentős kereskedelmi fenyegetést jelentene. A politikus szerint Brüsszel egy régi listát használt fel anélkül, hogy azt alaposan átnézte volna – számolt be a Politico.
Az elmúlt napokban a Donald Trump amerikai elnök által bejelentett vámintézkedések és kilátásba helyezett (például az Európai Unióval szembeni) büntetőlépések határozták meg a gazdasági jellegű híráramlást. Vasárnap este pedig már azt is sejteni lehet a kezdeti piaci reakciókból, hogy mire számíthatunk a hétfői kereskedésben, hatalmas idegeskedést. A dollár szárnyal, az euró szenved, a forint is gyengül. A dollár-forint árfolyam vasárnap késő este újra a 400-as szintre került, a pénteki 393 körüli záróárfolyam után, ez 1,5%-os forintesést jelent.
A kibontakozó vámháborúval és annak piacokra gyakorolt hatásaival is kiemelten foglalkozunk a Portfolio Investment Day 2025 befektetési konferenciánkon. Regisztráció itt.
Hosszasan értekezett pénteken az Egyesült Államok elnöke az általa kivetni tervezett vámokról. A Fehér Házban tartott sajtótájékoztatóján Donald Trump arról beszélt, hogy az Európai Unióból érkező termékekre is büntetővámot fog kivetni. Az euró azonnal érzékenyen reagált a hírre, mert nagyon úgy tűnik, hogy hamisak voltak azok a piaci várakozások, hogy az EU-t érintő büntetőintézkedések "leválasztódnak" a többi országot érintő vámintézkedésekről. További érdekesség, hogy ismertetése szerint február közepétől vámokat fognak kivetni az olajra és a gázra.
Több kínai autógyártó és a BMW mellett a Tesla is jogi lépéseket tesz a Kínából származó elektromos autókra kivetett európai uniós büntetővámok ellen.
Az Európai Bizottság dömpingellenes vámokat vet ki a kínai eritritol édesítőszerre, hogy megvédje az uniós ipart a tisztességtelen versenytől. A vámok mértéke 34,4% és 233,3% között mozog, és visszamenőleg, 2023 júniusától lépnek életbe. Az intézkedés újabb fejlemény az EU és Kína közötti kereskedelmi feszültségek sorában.
A Kínai Autógyártók Szövetségének (CAAM) hétfői jelentése szerint a kínai járműexport az idén várhatóan 5,8 százalékkal 6,2 millióra nő, ami a 2024-es 19,3 százalékos növekedéshez képest lassulást jelez.
Kína szerint az Európai Unió külföldi támogatásokra vonatkozó szabályozása kereskedelmi és befektetési akadályt jelent, ami újabb vitát szít a két fél közötti kereskedelmi konfliktusban. A pekingi Kereskedelmi Minisztérium csütörtökön nyilvánosságra hozott vizsgálati eredményei szerint az EU szabályozásának „szelektív végrehajtása” különösen aggasztó.
Brüsszel szigorítaná a kínai vállalatokra vonatkozó szabályozást, hogy megvédje az európai cégeket és elősegítse a tiszta technológiák fejlődését. Az új tervek szerint a kínai cégeknek európai gyárakat kellene létrehozniuk, és meg kellene osztaniuk technológiai tudásukat, ha uniós támogatásokat szeretnének igénybe venni. Magyar beruházásokat is sújthat az uniós keménykedés.
A Volkswagen németországi üzemeinek megőrzéséért összefognak a tartományok, valamint a berlini kormány is segítséget ajánlott fel. A Stellantis autóipari konszern pedig figyelmeztet, hogy az EU ne adjon le e-autós ambícióiból, mégha válságban is van a szektor.
Kína kereskedelmi minisztériuma leülne tárgyalni az európai vezetőkkel a kereskedelmi háborúról, elsősorban az elektromosautók európai importjáról. Bíznak egy kompromisszumos megoldásban - számolt be a Reuters.
Li Csiang kínai miniszterelnök és Charles Michel, az Európai Tanács elnöke találkozót tartott, amelyen a kínai vezető hangsúlyozta az EU és Kína közötti kapcsolatok fontosságát, valamint reméli, hogy tárgyalhatnak a büntetővámokról. Bízik egy objektív és racionális uniós Kína-politika kialakításáról megállapodásban. A megbeszélés során érintették a gazdasági együttműködés lehetőségeit és a globális kihívások kezelésének módjait is.
Magyarországot nem érinti az orosz földgáz ukrajnai tranzitjának várható leállítása, hiszen mára hazánk ellátása döntően a Török Áramlat nevű vezetéken keresztül zajlik - közölte Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter. A tárcavezető a magyar-szerb gazdasági vegyes bizottság ülését követő sajtóértekezleten arról számolt be újságírói kérdésre válaszolva, hogy az ukrajnai földgázszállítások valószínűsíthető felszámolása nem érinti hazánkat, mivel annak idején Szerbiával, Bulgáriával és Törökországgal "rendkívül bátor döntést" hoztak a Török Áramlat vezeték megépítéséről.
Az Európai Unió úgy döntött, büntetővámokat vet ki a Kínából importált elektromos autókra, válaszul a versenytorzító kínai állami támogatásokra, amelyekkel a távol-keleti ország saját autóiparát erősítette az elmúlt években. Ez a lépés nem minden európai szereplőre hat egyformán, és fennáll annak a lehetősége, hogy megegyezés helyett kereskedelmi háború robban ki az EU és Kína között. Ez pedig egy még súlyosabb döntéshez vezethet, a kibocsátáscsökkentési célok módosításához.
Az Európai Unió pénteken döntött a Kínában gyártott elektromos járművekre kivetendő vámokról, ám az autógyártók szerint ez rövid távon nem eredményez majd árváltozást az érintett modellek esetében. A tagállamok szavazása után bevezetni tervezett intézkedés hatásait egyelőre óvatosan kezelik a gyártók.
Az Európai Unió kínai elektromos autókra kivetett büntetővámjai komoly gazdasági és geopolitikai hatásokkal járhatnak. Bár a döntés célja a pekingi állami támogatások által torzított verseny elleni védekezés, a vámok hatása messze túlmutat az árak növekedésén: veszélyeztetheti az EU elektromos járműiparát és a 2035-re kitűzött kibocsátáscsökkentési célokat is. Ráadásul nem véletlen, hogy a német és magyar kormányok ellenálltak a lépésnek, az autógyártók, különösen a németek, súlyos kihívások elé néznek Kína nélkül. Borítékolható, hogy az EU mindent megtesz majd az európai vállalatok támogatására, míg Peking nincs olyan helyzetben, hogy keménykedjen az államszövetséggel. A legvalószínűbb egy kompromisszumos megállapodás lesz, addig pedig haladékot kaptak az uniós cégek a zöld átállásra.
Nemcsak a tőzsde zuhant be.
Új adatok láttak napvilágot, sok idős ember aggódhat.
A vámok éhínséget is hozhatnak a világban.
Hamarosan tájékoztatást adnak, mit lépnek.
Megoldhatatlan rejtvényt okozott Donald Trump.„
A magyar–szerb–román hármashatár térségében mozgott a föld.
Gyorsan változnak az események Amerikában.
A génmódosítás és a génszerkesztés fontos lehet az élelmezési válság és a klímaváltozás elleni küzdelemben, de sokan félnek tőle.
Folytatódik a vámháború.