Az uniós pénzügyminiszterek a péntek kora reggelig tartó, nyolcórás maratoni megbeszélésen sem tudtak megállapodásra jutni az Európai Unió által a tagállami költségvetésekre vonatkozó szabályainak reformjairól. A spanyol uniós elnökség alatt tartott megbeszélések konszenzus nélkül értek véget, így a javasolt változtatások sorsa bizonytalanná vált, és nem tudni, hogy jövőre milyen államadósságra és költségvetési hiányra vonatkozó elvárásoknak kell megfelelniük a tagállamoknak.
Az uniós diplomaták ismét attól tartanak, hogy Magyarország akaszthatja meg a decemberi közepi uniós csúcson a közös fellépést. Ráadásul egyszerre három ügyben is: Ukrajna csatlakozási tárgyalásainak megakasztása miatt, az Európai Békekeret felhasználásánál, valamint a közös költségvetés felülvizsgálatának ellenzésénél is vétózhat Magyarország. Viszont az Orbán Viktor vezette kabinet nem egyedül lehet kerékkötő, mivel Németország is több ügyben szembemenne az EU-s fősodorral. Az Európai Bizottság ugyan mindent megtett, hogy december 13-15. között ne jöjjenek ki a konfliktusok, de nem tudott minden aknát hatástalanítani. A Portfolio-nak és a Politico-nak nyilatkozó uniós diplomaták is diplomáciai katasztrófára készülnek, aminek legnagyobb nyertesei a nacionalista pártok lehetnek az EP-választásokon.
Az Európai Bizottság keddi költségvetési jelentésében – a Bloombergnek nyilatkozó, az ügyet ismerő névtelen források szerint – Franciaországot az Európai Unió költségvetési irányelveinek megsértése miatt figyelőlistára teszik, míg Németországot és Olaszországot elmarasztalják, mert nem tartják be teljes mértékben az előírásokat.
Végre kiderült, hogy Varga Mihály keményen ellenzi az uniós javaslatot a Stabilitási és Növekedési Paktum reformjáról, tartva attól, hogy Brüsszel túlzottan beleszólna a magyar költségvetési politikába. A vitás tervezet a tagállamok közötti szigorú költségvetési szabályok felülvizsgálatát célozza, de sok kritikát kap a mozgásteret biztosító kivételezések és a fenntarthatósági kritérium miatt. Az egyezség késlekedik, és lehet, hogy az eredeti szabályok maradnak életben a Covid és az orosz-ukrán válság miatt. Magyarország így újonnan csatlakozik be a már hónapok óta tartó konfliktusba.
Már több mint egy éve tartanak a tárgyalások arról, hogy az Európai Unió a költségvetési fegyelmet meghatározó stabilitási és növekedési paktumot (SGP) hogyan reformálja meg. Míg a cél az volt, hogy a tagállamok büdzséi fenntarthatóbbak és rugalmasabbak legyenek, miközben egyszerre támogatják az államadósságszintek csökkentését és a gazdasági növekedést. Noha az SGP rendszert részben éppen azért írnák át, mert az EU országainak is jelentős és költséges befektetéseket kell végrehajtaniuk a klímavédelmi célok eléréséhez, pont ezeket veszélyeztetheti a reform egy friss elemzés szerint.
Egyre nagyobb feszültséget okoz az EU-n belül a Stabilitási és Növekedési Paktum reformja. Míg Németország sokkal szigorúbb adósságcsökkentési mechanizmust akar, most Varga Mihály arról beszélt, hogy a magyar kormány elutasítja, hogy az Európai Bizottság keménykedhessen a költségvetés miatt. A pénzügyminiszter szerint nem szabad több hatalmat adni Brüsszelnek ebben a kérdésben.
Paolo Gentiloni, az Európai Bizottság gazdasági biztosa felszólította az uniós kormányokat, hogy a merev álláspontokhoz való ragaszkodás helyett találjanak közös álláspontot a blokk adósságszabályainak reformjával kapcsolatban. Eközben Németország és 10 másik tagállam véleménynyilvánítást tett közzé, amelyben a Stabilitási és Növekedési Paktum módosításaiban javasoltnál szigorúbb költségvetési fegyelem mellett érveltek - írja a Bloomberg.
Fegyverekre és az államigazgatás működtetésére érkezik a támogatás
Nem volt még ilyen rossz széria, kivéve, ha az MNB jegyzésére nézünk.
Elindítják a számlázási rendszereinek összevonását.
Egy luxusvilláért fizettek ennyit.
Alapvetően jó világ jöhet.
Gyorgyevics Benedekkel, a Városliget Zrt. vezérigazgatójával beszélgettünk.
Miért csökken a közvetlen külföldi tőkebefektetések volumene?