Elég ritkán fordul elő, hogy egy lelkész egy multinacionális vállalat igazgatóságába kerüljön. Leon Sullivan azonban nem azzal csinált történelmet, hogy 1971-ben főállású baptistaként bekerült a General Motors legfontosabb testületébe. Ő volt ugyanis az első afro-amerikai, aki bármilyen nagyobb vállalat igazgatóságában foglalhatott helyet. Ráadásul mindez csak a kezdet volt. Sullivan már csak a saját szomorú tapasztalatai miatt nem nézte jó szemmel, ami annak idején Dél-Afrikában zajlott: az apartheid rendszerében a fehér kisebbség az amerikainál sokkal durvább módszerekkel nyomta el a jórészt őslakosok leszármazottaiból álló többséget. Sullivan víziója, bátorsága és nem utolsósorban befolyása révén valami olyasmit épített fel, ami mindaddig példa nélkül álló volt.
Megalkotta a Sullivan Elveket, amelyek lényege az volt, hogy egy-egy vállalatnak minden munkavállalóját és általában a környezetét is egyenlő bánásmódban kell részesítenie. A papír persze sok mindent elbír, de Sullivan elérte, hogy legalább 125 tőzsdén jegyzett nagyvállalat formálisan is magáévá tegye az elveket. Sőt, ebből 100 társaság, amelyeknek volt valamilyen leányvállalata Dél-Afrikában, még teljes mértékben ki is vonult az országból. Bár Sullivan elégedetlen volt az elért eredményekkel, pontosabban azok gyorsaságával, a kivont tőke jelentős mértékben hozzájárult, hogy az apartheid rendszer szép lassan feladja állásait és teret engedjen a valóban demokratikus választások lehetőségének. A többi már történelem, ami egy olyan ikonban személyesedett meg, mint Nelson Mandela.
Sullivan volt tehát az első, aki elérte, hogy a nagy részvénykibocsátók - legalább egy fontos kérdéskörben - megvizsgálják a társadalomra gyakorolt hatásukat és erre reagálva akár még a rövid távú profitcéljaik ellenében is lépéseket tegyenek. Akkoriban azonban mindez még nem volt széleskörű befektetői igény. Napjainkban azonban már egészen más a helyzet.
A befektetési terület egyik leggyakrabban hallott kifejezése mostanában az ESG. Ez a betűszó az Environment, Social, Governance területeket fedi le, ami egy olyan keretrendszert jelent, melyben egy-egy befektetés Környezeti, Társadalmi és Felelős Vállalatirányítási hatásait vizsgálja.
Az ESG nem most jelent meg, de a korszellem ezekre az évekre ért meg annyira, hogy ezeket a tényezőket figyelembe vegye. A klímaváltozás, a társadalmi problémák és az ezekre sokkal inkább érzékeny, felnövekvő generációk nyomása mind abba az irányba mutatnak, hogy a vállalatoknak ma már nem elég csupán a pénzügyi eredményeiket növelniük, de az általuk a környezetükre gyakorolt hatást is javítaniuk kell. A magánbefektetők részéről a trendet egyértelműen a fiatalabb generációk hajtják előre. Az Investor Business Daily felmérése alapján a 45 év alattiak 93%-a szerint az ESG fontos szempont a részvények kiválasztása során.
A jobb társadalomra, környezetre és vállalatirányításra gyakorolt hatás nemcsak népszerűbb és etikai oldalról is a jobb választás, de a professzionális vagyonkezelők szerint jobb részvénypiaci hozamok is elérhetőek az ESG alkalmazásával. A Natixis Investment Institute 3600 szakmabelit megkérdező áprilisi felmérése alapján
az intézményi piaci szereplők háromnegyede szerint a pénzügyi eredményen túli hatások mérése alapvető részét képezik a befektetés elemzésnek és kiválasztásnak.
A pénzügyi tanácsadók mintegy 60%-a szerint 5 éven belül az ESG megkerülhetetlen része lesz a munkájuknak. Ráadásul az intézményi befektetőknek mostanra már az abszolút többsége gondolja úgy, hogy a hatásmérés által a hozamok is magasabbak, mint ezek alkalmazása nélkül.
Amíg vagyonkezelői oldalon egyre több a fenntartható és fair befektetések kínálata különböző befektetési alapok révén, a befektetési szolgáltatók többsége eddig nem adott komoly választ a trendre. A lakossági ügyfeleknek a legtöbb brókercégnél semmilyen lehetősége nincs megtudni, hogy aktuális befektetései milyen hatást gyakorolnak a környezetre, a társadalomra és a vállalatirányításra. Arra pedig pláne nincs megoldás, hogy az ügyfeleik a saját személyes értékpreferenciáik szerint fektethessenek be. Vannak, akiket az érdekel, hogy a pénzük a klímaváltozás elleni küzdelmet szolgálja, másokat jobban érdekel, hogy a portfóliójukban lévő részvények ne szennyezzék a vizeket. Társadalmi kérdésekben talán még nagyobbak az eltérések. Sokan szívesen fektetnek olyan vállalatokba, amelyek a nemek közötti egyenlőségért harcolnak, de rengetegen vannak, akiknek inkább a munkavállalók megfelelő körülményei számítanak általában.
Van kivétel azonban a piacon, ahol már lehetővé teszik a befektetőknek, hogy többet megtudjanak a részvények társadalmi és környezeti hatásairól, illetve elősegítsék a személyes értékpreferenciáknak megfelelő portfólió kialakítását. A Budapesti Értéktőzsdén nemrég tőzsdetagságot kapó Interactive Brokers 2019 decemberében alakított ki egy csapatot arra, hogy minden ügyfelük számára, külön díjazás nélküli ESG adatokat és eszközöket hozzon létre. Szerették volna ezt minél gyorsabban elérhetővé tenni, de mégis a házon belüli fejlesztés mellett döntöttek. Így is nagyon gyorsan, mindössze 10 hónap alatt létrehoztak egy rendszert Impact Dashboard név alatt, amelynek segítségével:
- Személyes értékpreferenciákat lehet választani, összesen 13 különböző kategória közül választva.
- Ezen témakörök közül meg lehet jelölni azokat is, amelyek a legfontosabbak a számunkra.
- A ránk szabott választás alapján kapunk egy értékelést arról, hogy aktuális portfóliónk mennyire felel meg értékpreferenciánknak.
- Ki lehet választani azokat a problémás területeket - mint például az állatkísérletek vagy a fosszilis tüzelőanyagok - amelyeket kifejezetten szeretnénk elkerülni. Ezt külön jelöli nekünk a kereskedési platform egy kis zászlóval.
- Minden egyes vállalat esetén jelzést kapunk arról, hogy az adott cég gyakorlata megfelel, nem felel meg, vagy semleges az általunk megjelölt értékekkel.
- Azokban az esetekben, ahol a már meglévő befektetésünk nem kompatibilis a megjelölt társadalmi és környezetvédelmi kategóriákkal, a rendszer alternatív értékpapírokat ajánl fel, amire az adott portfólió elemet érdemes lehet lecserélni.
- Mindezen eszközök természetesen nemcsak a már megvett eszközök esetén, hanem a figyelőlistán lévő, vagy bármilyen érdeklődésünkre számot tartó részvénynél elérhető, így sokkal könnyebbé válik a nem(csak) pénzügyi jellegű hatás alapján történő befektetési döntések meghozatala.
William Peterffy, a társaság ESG igazgatója, aki kifejezetten ezért a területért csatlakozot az Interactive Brokers-hez, nagyon elégedett azzal, hogy milyen sokan kezdték el használni az Impact Dashboard-ot.
Ezt a funkciót egyáltalán nem reklámozták, az ügyfelek mégis hetek alatt rákaptak, és nagy izgalommal kezdték el használni már az első időszakban a 2020 októberi indulás után.
Egyelőre úgy tűnik, hogy a 13 értékpreferencia és a 10 negatív kritérium bőven elegendő lesz az ügyféligények kiszolgálására. Edward Soffer, aki ESG menedzserként szintén az Interactive Brokers csapatát erősíti külön kiemelte, hogy ez az eszköz egy új megoldás az egyedi társadalom- és környezettudatos befektetési élményre.
A társaságnak több mint 10 000 vállalatról vannak adatai. Ehhez részben a Refinitiv (korábbi Reuters részleg) forrásait használják, amely cég ESG vezetőjével készítettünk egy nagyon érdekes podcast adást. Ezt kiegészítendő az Interactive Brokers a Truvalue Labs - a FACTSET company szolgáltatásait is igénybe veszi, amely
nem a céges adatszolgáltatás, hanem mesterséges intelligencia segítségével a média hangulat adataiból és egyéb nyilvános forrásokból szedi össze a releváns adatokat.
Peterffy úr szerint a két adatszolgáltatás remekül kiegészíti egymást, mert sokkal megbízhatóbbá válnak az ESG adatok, hiszen azokat különböző források is megerősítik. A kiegyensúlyozott információáramlást az Interactive Brokers belső algoritmusok segítéségével alakítja át pontszámra a hatások kapcsán.
Peterffy és Soffer szintén nagyon optimista azzal kapcsolatban, hogy a társadalmi, környezeti és vállalatirányítási hatások mérése és a személyes értékpreferenciák beépítése sok befektetési szolgáltató kínálatának része lesz. Az adatokat folyamatosan fejleszteni szeretnék, emellett egyéb eszközosztályokra is igyekeznek kiterjeszteni az Impact Dashboard-ot, például kötvényekre és befektetési alapokra.
Peterffy és Soffer nem véletlenül szenvedélyesek a küldetésükkel kapcsolatban, hogy felfegyverezzék az ügyfeleiket új eszközök fejlesztése és kibővítése révén, amely által pozitív változást érhetnek el.
A folyamat már elkezdődött, így az Interactive Brokers már mostanra egyike lett a fenntartható befektetések területén belüli éllovasoknak.
A cikk megjelenését az Interactive Brokers támogatta.
Címlapkép: Getty Images
A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ