Bár a hazai hitelintézetek az elmúlt időszakban egyre aktívabbak voltak a digitális megoldások terén,
továbbra is komoly szemléletváltásra és ennek mentén jelentős és átfogó fejlesztésekre van szükség, amelyeket az MNB egy közös bankszektori minimumszintet meghatározó ajánlás kiadásával kíván támogatni
- fogalmaz az MNB az ajánlásról kiadott közleményben.
A jegybank ennek kapcsán egy átfogó digitális transzformációs stratégia és ütemterv kidolgozását, továbbá annak részére való megküldését várja el a hitelintézetektől 2021. október 31-ig, melynek megvalósítását is folyamatosan nyomon követi majd. Az ajánlás kidolgozása előtt a jegybank előzetesen konzultált a piaci szereplőkkel és a Magyar Bankszövetséggel.
Az ajánlás lefedi a banki működés minden jelentős területét, de különösen nagy hangsúlyt kaptak benne az ügyfelek kiszolgálásához, tájékoztatásához és esetlegesen panasztételéhez kapcsolódó digitális fejlesztések.
Emellett cél volt a belső működés digitalizáltságának kiemelt kezelése is, beleértve a folyamatok átalakítását, automatizációját, a munkavállalók folyamatos képzését és a belső rendszerek megfelelő digitalizációját. Az ajánlásban megjelölt témaköröket tartalmazó digitális transzformációs stratégia a bankszektor szereplői számára közös iránytűként, egy iparági minimum-elvárásként szolgálhat - jegyzik meg.
Az ajánlás a digitalizációs szemlélet fokozottabb érvényesülését várja el a legfelső döntéshozó testületek, a hitelintézetek igazgatósági szintjein is.
Ez konkrétan azt jelenti, hogy a bankok igazgatóságában dedikált digitalizációért és digitális transzformációért felelős felsővezetők kinevezését szeretné látni a jegybank. Erre már most is van példa a magyar piacon: nemrégiben jelentették be Csányi Péter vezérigazgató-helyettesi kinevezését az OTP Bank új divíziójának, a "digitális divíziónak" az élére, mely az IT-területet és az üzleti digitalizációs területet is felöleli.
Az MNB a részére megküldött, hitelintézetek által elkészített digitális transzformációs stratégiában rögzített vállalások teljesítésének előrehaladásáról, visszaméréséről évente, minden év december 31-ig – először 2022-ben - beszámolót vár el az intézményektől mindaddig, amíg a stratégia szerinti legtávolabbi célkitűzés is megvalósult.
Az ajánlás 10 kulcsterületet ölel fel, ezek röviden egy-egy példával:
- Digitálisan elérhető termékek és szolgáltatások bővítése (online számlanyitás, online hitelek és ügyintézés)
- Digitális csatornák használatának ösztönzése (e-szerződéskötés és e-nyilatkozatok, edukációs tartalmak, digitális marketing)
- Fiókhálózat digitalizálása (online időpontkérés, személyes ügyintézés mellett digitális ügyintézés, dokumentáció előkészítés, virtuális sorban állás)
- Vállalati kultúra transzformációja (digitalizációért felelős vezérhelyettes az igazgatóságban, home office, digitális kapcsolattartást ösztönző keretrendszer)
- Digitális szakértelem fejlesztése (digitális és IT kompetenciával rendelkező alkalmazottak felvétele, innovációs kurzusok, fórumok)
- Együttműködések és külső kommunikációs csatornák digitalizációs irányú fejlesztése (videochat ügyintézővel, digitális kommunikáció)
- Adatvagyonkezelési stratégia digitalizációs irányú fejlesztése (adattárház létrehozása, személyre szabott ajánlatok adatelemzések útján)
- Kockázatkezelési stratégia digitalizációs irányú fejlesztése (adatvagyon felhasználásával csalásmegelőzés, kockázatkezelés)
- Vállalati informatikai rendszer transzformációja (papírmentes működés, felhőalapú szolgáltatások feltérképezése)
- Informatikai biztonság fejlesztése
A címlapkép forrása: Getty Images.