Alapjaiban változik meg az, ahogy bankolunk: a design új korszakot nyit a pénzügyekben is
Bank

Alapjaiban változik meg az, ahogy bankolunk: a design új korszakot nyit a pénzügyekben is

Portfolio
A design kifejezést elsőre kevesen társítanák a banki szolgáltatásokkal, azonban IT oldalról már talán könnyebb csatolni a témát: az utóbbi években a design kompetencia a digitális transzformáció egyik legfontosabb területévé vált, ugyanis az ügyfélélményt csak akkor tudják növelni a bankok, ha megismerik az igényeket és az alapján tervezik meg folyamataikat. Ebben a tervezési folyamatban kap kulcsszerepet a design.

Egy banki, vagy akár nagyvállalati transzformációt, ami egyben technológiai, másrészt kulturális változás, nem lehet tankönyvből levezényelni: a világ minden pontján küzdenek azzal, hogy a nagy, merev mamutcégeket miképpen igazítják mai kor szükségleteihez. Ezeknek a tapasztalatoknak a megosztásáról szólt a novemberben megrendezett Fintechlab Design Summit 2020, aminek vezető témája a pénzügyi szektor felhasználó központú digitális transzformációja volt.

De mit jelent a design egy magyar nagybanknál?

„A bankolással összefüggésben a design szó a magyar nyelvben megtévesztő lehet, hiszen a dolgok formájára, kinézetére és az azok által okozott érzelmi hatásra asszociálhatunk. Valójában a design ennél sokkal több: a design –találóbban fogalmazva tervezés – onnantól kezdve, hogy miért azt a terméket választjuk (design kutatás), azon keresztül, hogy hogyan fog működni (UX design) odáig, hogy miképpen néz ki (UI design) mindent lefed.

Ha pedig nem egy digitális termékről vagy folyamatról van szó, hanem csatornákon átívelő élményről, mit például egy jelzáloghitel-felvételi folyamat, már service designról beszélhetünk, ha egy üzleti modell újratervezéséről, innovatív üzleti modellek kitalálásáról akkor pedig business designról” – mondta a Portfolio-nak Gaál Norbert, az MKB Fintechlab és az MKB Bank digitális képességek és innováció terület vezetője.

Gaál Norbert MKB
Gaál Norbert Fotó: Szekeres Máté/Portfolio

Az innovációs szakember azt is elmondta, hogy az MKB Bank már évekkel ezelőtt megkezdte a digitális transzformációt, aminek voltak technológiai lépései, mint például a core rendszer cseréje, de olyan törekvések is, ami az új típusú képességek és kompetencia kiépítését célozták meg. Az MKB Fintechlab az utóbbit szolgálja, amelynek keretében felállítottak egy közép és kelet európai régióra fókuszáló Fintech startup ökoszisztéma központot, majd megkezdték a belső digitális kompetenciák felépítését és becsatornázását a bankba.

„Az első ilyen kompetencia a digitális termékfejlesztés és a modern vállalati gondolkodásmódhoz is elengedhetetlen design, azaz tervezői kompetencia volt” – mondta Gaál, aki szerint a design thinking vagy tervezői gondolkodás egy módszertan, ami olyan, komplex problémákra és élethelyzetekre ad megoldást, amiket a jelenlegi változó környezetben minden nap át kell élnünk.

A design thinking alapja az empátia, középpontjába a felhasználót állítja, célja elérése érdekében pedig a design eszköztárat használja.

A siker kulcsa a felhasználói igények és viselkedés mély megértése, majd az ezen alapuló tudatos élménytervezés.

Egy bank esetében a design thinking több helyen és szinten segít, hatása a tudatos termék és szolgáltatás élmény tervezésben jelenik meg - tette hozzá a szakember, aki szerint a design thinking vállalati szinten történő integrálása nemcsak a digitális termékek és szolgáltatások tervezésében segít, hanem aktívan részt vesz a vállalati kultúra megváltoztatásában azzal, ahogy a módszertant használó emberek evangelizáló szerepet tölthetnek be a szervezetben.

Az MKB Fintechlab több mint 20 fővel rendelkező design és innovációs központot épített ki, az ott dolgozó tervező innovációs szakemberek munkája legkönnyebben a digitális termékek tervezésénél figyelhető meg, hiszen az összes digitális banki csapatban dedikált helyet kapnak a UX kutatók és digitális product designerek.

De a designnak több szintje is van, így a fizikai szolgáltatások tudatos élménytervezése, például a fiók kiszolgálási modell, de akár a belső folyamatok kialakításában és újratervezésében is hasznos lehet a service design kompetencia. Emellett tudatosan kutatják azokat a banki üzleti igényeket, ahol akár egy külső technológiai szolgáltatás vagy startup releváns segítséget nyújthat a banknak.

A cél a "tanuló szervezet” kialakítása, ebben segít a design

„Vannak olyan területek, ahol 2-3 évre előre lehet gondolkodni, de a digitális felhasználói viselkedés alakulását nehéz előre jelezni, hiszen ennek fejlődési sebessége ennél sokkal ütemesebb” – mutatott rá a szakember. A sikeres stratégia a folyamatos megértésen alapuló döntéshozatal, ami azt jelenti, hogy folyamatosan vizsgálni, kutatni és értelmezni kell a fogyasztói viselkedést, majd ezeket szintetizálva, a problémát megértve lehet ötletelni és az ennek eredményeként született megoldásokat tesztelni.

Gaál Norbert MKB Fintechlab

„Ez egy ciklikus folyamat, aminek sosincs vége, hiszen az azt jelentené, hogy nem értjük a környezetünk és mindennapjaink dinamikáját és természetét. Hiszünk abban, hogy a digitális transzformáció nem egy projekt, aminek eleje és vége van. A siker receptje egy olyan tanuló szervezet és kultúra kiépítése, amely zsigerből képes reagálni a környezet adta változásokra” – mondta Gaál és hozzátette, hogy napjainkban a bankolás  a digitális térbe terelődött.

„Ki kell lépnünk a csak banki perspektívából és holisztikus gondolkodással megérteni azt, hogy milyen területen lehet szüksége az embereknek banki, azaz pénzügyi jellegű szolgáltatásokra. Ahol ilyet találunk, meg kell vizsgálni, érteni és bankként megoldást adni rá. Azt gondoljuk, hogy a bankoknak fintechesedni kell, a fintecheknek bankosodni.” – tette hozza az innovációs szakember.

A cikk megjelenését az MKB Bank támogatta.

Címlapkép: Szekeres Máté/Portfolio

RSM Blog

A HR hatása az M&A ügyletekre

Az emberi erőforrásokkal összefüggő kérdések és kockázatok megértése egy tranzakciós folyamat során általában a második legfontosabb lépés egy tranzakciós célpont értékelésekor. A H

Holdblog

Ilyen jól úsznak a kenguruk?

Új-Zéland az élen jár a lakosságarányos olimpiai érmek számában. Ausztrália pedig 27 milliós lélekszáma ellenére sem tud kiesni az éremtáblák első 10 helyéről. De miért... The post Ily

GDPR

Megjelent az új termékfelelősségi irányelv

Az Európai Unió hivatalos lapjában megjelent az új termékfelelősségi irányelv (2024/2853 sz. irányelv a hibás termékekért való felelősségről és a 85/374/EGK tanácsi irányelv hatályon

Tematikus PR cikk
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Hatalmas partraszállásra készültek, pillanatok alatt totális kudarc lett az akció vége – Nyilvánosságra hozták Ukrajna legtitokzatosabb akciójának részleteit

Vezető modellező/ pénzügyi modellező

Vezető modellező/ pénzügyi modellező
Agrárszektor Konferencia 2024
2024. december 4.
Graphisoft - Portfolio Construction Technology & Innovation 2024
2024. november 27.
Mibe fektessünk 2025-ben?
2024. december 10.
Property Awards 2024
2024. november 28.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Díjmentes előadás

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez

Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.

Díjmentes előadás

Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?

Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?

Ez is érdekelhet
lakások