A Scale Research Kft reprezentatív Bankindex kutatása évente több hullámban vizsgálja a hitellel rendelkező lakossági ügyfelek jellemzőit, tapasztalatait és várható viselkedését. A 2020. júniusi felmérésben ismét megvizsgálták, hogy az ügyfelek milyen törlesztési nehézséget tapasztalnak jelenleg, és mit várnak a következő félévben.
A 2020-as I. féléves adatok alapján a személyi kölcsönnel rendelkező ügyfelek majdnem harmadának voltak törlesztési nehézségei - az ügyfelek 30%-ka nem tudta időben fizetni személyi kölcsönét, 2% rendszeresen nem tudja fizetni a hitelét – ez megegyezik a 2019-es év II. félévben mért eredményekkel. Hasonló állandóságot látunk a jelzáloghiteles törlesztése terén is. Az idei év első félévében a jelzáloghitel ügyfelek 42% tapasztalt fizetési nehézséget (9% rendszeresen elmarad a fizetésekkel), hasonló arányban, mint a 2019-es év II. felében, hiszen a két időszak adatainak eltérése nem szignifikáns.
Azonban némileg emelkedett a fizetési nehézségre számító személyi kölcsön ügyfelek aránya 2020-as évben, 22% valószínűsít törlesztési nehézségeket a következő fél évre (majdnem minden második személy, azaz az ügyfelek 10%-ka gondolja, hogy biztosan fizetési nehézségei lesznek fél éven belül). 2019 II. félévében még csak az ügyfelek 11% százalék válaszolta azt, hogy problémákra számít a törlesztéssel kapcsolatban (és közülük csupán 2% gondolta azt, hogy ez biztosan bekövetkezik). Az is intő jel lehet, hogy némileg csökkent azok aránya, akik nem számítanak törlesztési nehézségre a 2020-as év második felében, a 2019-es 64% helyett 2020 I. félévében már csak 51% válaszolta azt, hogy valószínűleg vagy biztosan fizetni tudja a következő 6 hónapban személyi kölcsönét.
A jelzáloghitel törlesztésnél (még) nem számítanak szignifikánsan nagyobb arányban törlesztési nehézségre az ügyfelek 2020. I. félévében, 22% vár bármilyen nehézséget a rendszeres törlesztésnél (11% biztosan arra számít, hogy gondot okoz a havi törlesztés), miközben ezek az arányok 2019-ben hasonlóak voltak (14%, és 6%), ami nem számít szignifikáns növekedésnek.
„Bár a korona vírus miatt a lakosság jelentős része szembesült munkahelyének elvesztésével vagy jövedelmének csökkenésével, vélhetően a hitelmoratórium hatása, hogy a hiteles ügyfelek nem érzékeltek nagyobb arányban fizetési problémát az első félévben. A személyi kölcsönök esetében már emelkedésnek indult a törlesztési gondokra számítók aránya, így a moratórium lejártát követően arra számítunk, hogy az ügyfeleknek nagyobb arányban jelent majd gondot a hitelek rendszeres törlesztése ” – állítja Schauermann Péter, a Scale Research Ügyfélkapcsolati igazgatója – „Bár adatokból azt látjuk, hogy a személyi kölcsön kiváltásban gondolkodók nagyobb arányban igényelnék az új hitelt kizárólag saját bankjuknál, valamint emelkedett a hitel előtörlesztés tervezők aránya a jelzáloghitelesek körében, az ügyfelek nagytöbbsége alapvetően kiváró stratégiát követ. Érdekes lesz fél év múlva megvizsgálni a piac állapotát és az ügyfelek törlesztési szándékában és képességben bekövetkező várható változásokat.”
Címlapkép: Getty Images