A Portfolio legújabb, a prémium banki piacra kiterjedő, féléves gyakoriságú felmérésének célja, hogy a hazai nagybankokat és prémium szolgáltatókat megszólaltatva bemutassa az egyik legdinamikusabb növekedést mutató lakossági szegmens fontosabb jellemzőit. Az idei féléves felmérésünkben szinte minden hazai prémium szolgáltató képviseltette magát, voltak azonban olyan bankok, amelyek az ügyfélszámlák számáról és a kezelt vagyonról egyelőre nem kívántak adatot közölni.
A szolgáltatók adatközlése alapján 2-20 millió forintos megtakarítás vagy havi szinten 200-1000 ezer forintos jóváírás kell ahhoz, hogy valaki prémium ügyfél legyen.
A prémium szegmenst tehát az átlagosnál nagyobb megtakarítással rendelkező ügyfelek alkotják, sok esetben az alsó szinten meghatározott limit nem áll messze egyes bankok privátbanki ügyfeleiknek felállított belépési limitjétől sem, igaz, a privátbankoknál jellemzőbb az 50 millió vagy a feletti küszöbérték meghatározása. Mivel a feltételek többnyire vagylagosak, ezért a másik lábon, a havi jövedelemjóváírásra vonatkozó feltételeket teljesítve is prémium ügyféllé lehet válni.Vannak olyan szolgáltatók, mint az OTP, a K&H vagy a Raiffeisen, amelyek a prémium ügyfelek jobb elkülönítése érdekében további szegmentációt alkalmaznak, például a K&H és az OTP életkor szerinti megkülönböztetést alkalmaz a prémium ügyfeleik elkülönítésére.
Egyáltalán miért jó prémium ügyfélnek lenni? A prémium ügyfelek az átlagos lakossági kiszolgálásnál kiterjedtebb, több kényelmi funkciót is magába foglaló szolgáltatás előnyeit élvezhetik. Ilyen például a soronkívüliség, diszkrét kiszolgálás, kedvezményes számlavezetés, személyes tanácsadó, díjmentes készpénzfelvétel vagy átutalások, exkluzív befektetési termékek, kedvezményes árazás, vagyonkezelési tanácsadás, ügyfélrendezvények, kedvezményes hitel - és biztosítási konstrukciók. Emellett sok szolgáltatónál a prémium ügyfelek dedikáltan, csak számukra kialakított befektetési alapok, TBSZ-konstrukciók vagy biztosítási termékek közül is választhatnak.
Nagy potenciál van a prémium ügyfelekben
A világpiacon uralkodó alacsony hozamkörnyezet jelentős nyomást helyez a bankok profitszámaira, részben a kamatmarzsok csökkenése miatt egyre több bank próbál magasabb jövedelmezőséget elérni úgy, hogy a vagyonosabb ügyfélréteg felé fordul. Itthon már több bank is egyértelműen a prémium és privát szegmensre koncentrál, a felmérésben részt vevő szolgáltatók által kezelt vagyon alapján a prémium szegmens kezelt vagyona meghaladja a 2500 milliárd forintot, az ügyfélszámlák száma pedig a 150 ezret. Mostani felmérésünkben az UniCredit, a CIB és az MKB sem adott meg kezelt vagyonra és ügyfélszámlára vonatkozó adatokat, de az ismert kezelt vagyon adat alapján is jelentős piaci szegmenst képviselnek a prémium ügyfelek.A vidéki vagyonos ügyfelek dominálnak
Láthatóan nagy a vidéki ügyfelek szerepe a prémium szegmensben, a megkérdezett szolgáltatók adatközlése szerint a prémium ügyfeleik átlagosan 58%-a vidéki, és 42%-a fővárosi, ez alapján jócskán felül van reprezentálva a főváros. Ezek az arányok egyes szolgáltatóknál 60-70%-ban is eltolódnak a vidéki ügyfelek javára. Ami érdekesebb, hogy van olyan szolgáltató is a piacon, ahol a fővárosiak aránya magasabb, mint a vidéki ügyfeleké.A fentiek alapján nem meglepő, hogy a prémium ügyfelek kiszolgálásában nagy szerep jut a bankok vidéki fiókhálózatainak is. A prémium banki ügyfélkiszolgálást is nyújtó vidéki bankfiókok aránya 63% a vidéki bankfiókokon belül, míg ugyanez az arány a fővárosi fiókoknál 75%, arányaiban tehát nincs nagy különbség. A felmérésben résztvevő bankok összesen 1092 bankfiókkal rendelkeznek, ezeknek mintegy fele, 509 tud prémium banki szolgáltatásokat is nyújtani.
Kérdés persze, hogy a bankok hogyan alkalmazkodnak majd a már most is zajló digitalizációs folyamatokhoz. A privátbanki ügyfeleknél ez egy könnyebb átmenetet jelenthet, ott sok esetben maguk az ügyfelek is igénylik a digitális kapcsolattartást, azonban a prémium és egyéb lakossági ügyfelek kiszolgálásában még mindig meghatározó szerep jut a bankfiókoknak, amelyeknek létjogosultságát éppen a digitalizálódó világ kérdőjelezi meg.