FONTOS Ledobták a cafeteriabombát: így robbanthatja fel a lakáspiacot az új kormánydöntés
Nagy átalakulás a magyar felhőszolgáltatóknál: új piacvezető jön létre
Üzlet

Nagy átalakulás a magyar felhőszolgáltatóknál: új piacvezető jön létre

Portfolio
Februárban létrejött Magyarország legnagyobb hazai tulajdonú Microsoft felhőszolgáltató partnercége. A Gloster Cloud Zrt. és a Systemfarmer Zrt. tulajdonosai a társaságok egyesüléséről írtak alá szerződést: a tranzakció célja az volt, hogy az egyesített cég Magyarország piacvezető szolgáltója legyen és néhány éven belül a régióban is meghatározó szereplővé váljon. A Portfolio az egyesülés hátteréről, a piaci lehetőségekről és a felhőszolgáltatások jövőjéről kérdezte Szekeres Viktort, Gloster Infokommunikációs Nyrt. igazgatóság elnökét és Földesi Lászlót, a Systemfarmer Zrt. vezérigazgatóját.

Magyarország legnagyobb hazai tulajdonú Microsoft felhőszolgáltató partnercége jött létre a Gloster és a Systemfarmer egyesülésével: miért pont most történt az egyesülés, milyen előkészítő folyamatok zajlottak?

Szekeres Viktor: Az egyesülést azért hoztuk tető alá, hogy a Gloster Cloud Zrt. és a Systemfarmer Zrt. összeolvadásával létrejöjjön Magyarország legnagyobb hazai tulajdonú Microsoft felhőszolgáltató partnercége. Nem kisebb a célunk, minthogy az egyesített cég a magyar piac vezető szolgáltatójává váljon, és néhány éven belül a régióban is meghatározó szereplővé fejlődjön.

szekeres viktor gloster
Szekeres Viktor Fotó: Stiller Ákos/Portfolio

Az egyesülés mostani időzítése azért is fontos, mert nagy változás előtt áll a piac: a következő években ugyanis minden a mesterséges intelligencia és az IT biztonság körül fog forogni.  A versenyt pedig azok fogják nyerni, akik nagyobb létszámú és felkészültebb csapatokkal rendelkeznek. A 355 fős csapatunk 11%-a  csak felhővel foglalkozik, amivel hazai viszonylatban már nagynak számítunk. A két cég együttes árbevételét, ügyfeleinek és dolgozóinak számát tekintve is az egyik legnagyobb felhő-specialista lett Magyarországon. Ezt organikus módon már lehetetlen lett volna elérni egy ilyen érett piacon.

Földesi László: Méretgazdaságosabb lesz a működés, de ami ennél is fontosabb, hogy szakmailag egyedülállóan magas mérnöki tudásbázis állt össze a két cégben. A felhőtechnológia széleskörű szakmai tudást igényel, amit egy kis létszámú csapattal nem lehet már gazdaságosan és hatékonyan lefedni. Az ügyfeleink és a Microsoft számára is a legfontosabb területen, a rendelkezésre álló szakértelemben egy óriáslépést tettünk. De itt nem állunk meg, hisz előttünk a következő nagy hullám az AI, aminek egyik vezető szakértőivé kívánunk válni.

Mit lehet tudni az egyesülés üzleti hátteréről? Korábban is keresett már potenciálisan a Gloster a felhőszolgáltatói piacon?

SZ.V.: Tudatos, a befektetők által ismert stratégia mentén haladunk a tőzsdei sztorink megvalósításával, ennek a része ez a tranzakció is. Fontos, hogy ez egy részvénycserés ügyelet, azaz nem kivásárlás történik, hanem tankönyv szerinti egyesülés. Tíz akvizíciót csináltunk az elmúlt 60 hónapban, de ez az első egyesülésünk – majd egy évig tartott mire minden részletet letisztáztunk. A közös cégben a Gloster Nyrt-nek 55%-os tulajdonrésze lesz, ugyanúgy konszolidálni fogjuk, mint az összes leányvállalatot.

F.L.: A megállapodásunk 45%-os tulajdonrészt és erős menedzsment jogokat biztosít számunkra, ami meglapozza a motivációnkat és elköteleződésünket a csapataunk mellett, az elkövetkezendő évekre. Egyben megnyertük a Gloster Cloud erős szakemberi gárdáját és a Gloster Nyrt 11 fős értékesítési csapatának erőforrásait is, amitől jelentős növekedést várunk az előttünk álló izgalmas időszakban. Marad a technológiai fókuszunk, de kiegészül egy komoly kereskedelmi csapattal.

Hogy segíti ez a gyakorlatban Gloster növekedését, akár a külpiacokon?

SZ.V.: Csak árral már nem lehet jó ügyfelet szerezni. Speciális felhős vagy valamilyen más szakértelem is kell, hogy jobb minőséget tudj produkálni, kedvezőbb áron, mint a helyiek. Ebben nagyot léptünk most előre. A megerősített felhő üzletággal nagyobb eséllyel rúgunk labdába amikor ügyfeleinknél a BMW-nél, az Audinál vagy a Sony Music-nál újabb projektekre pályázunk. Az új nemzetközi ügyfeleknél pedig alapelvárás, hogy legyen komoly felhő kompetenciánk is. Nyelveket beszélő profi csapat került a cégcsoportba, amitől azt várom, hogy a nemzetközi eladásink is tovább nőnek ezáltal.

Van még üzlet a felhőpiacban? Hogy működik a piac 2024-ben, mennyire tudnak versenyezni a hazai/régiós szolgáltatók a multikkal? Mik azok a részterületek, ahol előnyük lehet a magyar cégeknek?

SZ.V.: A hazai publikus felhő piac kb. évi 600 millió auró és a piackutatási adatok szerint 2030-ig 44%-os növekedés várható – amit a digitalizáció és technológiai fejlődés hajt. Több, mint félezer előfizetőnkkel mi eleve kedvező helyzetből indulunk, mint a versenytársak. Előnyünk a helyi szakértelem és az, hogy mi gyorsabban tudunk involválni, mint a külföldiek és a költségeinket is szorosabb kontrolláljuk, mint a globális cégek.

F.L.: A multik a licenc oldalon letörik az árakat, pedig ez hosszú távon látható, hogy nem fenntartható, érdemes megnézni az eredményeket. Ezért is koncentrálunk jobban a projekt alapú munkákra, ahol értéket tudunk adni az ügyfeleinknek.

Földesi Viktor
Földesi László Fotó: Stiller Ákos/Portfolio

Mindig ügyfélközpontúak voltunk, most is azokat a lehetőségeket keressük, ahol az ügyfeleink fejlődni tudnak. Hatékonyság, jobb és gyorsabb ügyfélkiszolgálás, ezeken a területeken fektetünk be.

Ügyféloldalról milyen cégek, szervezetek lehetnek azok, akik potenciális ügyfelek lehetnek a jövőben? Azokat keresik, akik valamiért még nem használnak felhőszolgáltatást, vagy azokat, akik váltanának?

SZ.V.: A hazai felhőpenetráció annak ellenére, hogy több mint 10 éve létezik kb. 26%-nál jár, azaz még bőven van növekedési lehetőség az üzleti felhasználók felhőbe költöztetésében is. A bevételek több mint 80%-a megújuló euró alapú árbevétel – ezek azok, amit a befektetőink a leginkább várnak tőlünk.

F.L.: Technológia szempontból a Mesterséges Intelligencia, az IT biztonság, az adatelemezés területek hatják a most a felhő piacot. Itthon népszerű a hibrid felhő, amikor csak az IT egy része költözik a felhőbe a többi helyben marad, de például ott, ahol valós idejű adatokra van szükség, - mint például az e-kereskedelmeben - már nincsenek helyi szerverek. A legtipikusabb ügyfél az valamilyen üzleti szolgáltatást nyújt (egészségügy, pénzügy, logisztika) de kifejezetten népszerű lett a gyártó cégek között is. Azon ügyfeleink körében, ahol home office már mindennapok része lett ott nagyjából a felhő is alapértelmezetté vált.

Mik azok a részterületek (akár egyes cégek működésében), amik a jövőben migrálhatnak a felhőbe, és jelentős üzleti potenciált jelentenek?

F.L.: A legnépszerűbb a levelezés, fájltárolás, kollaborációs szolgáltatások ezeket Modern Work-nek hívja a szakma. Gyorsan be lehet vezetni és nagyon rugalmas, de ezek már szinte kötelező lépések. Népszerű alkalmazási a terület még a vállalatirányítási rendszerek, CRM rendszerek, ügyfélszolgálati és logisztikai szoftverek világa. Itt valójában nem is felhőt vesz az ügyfél, hanem előfizetés-alapú üzleti megoldást a problémájára, ami „mellékesen” a felhőben fut. Itt az a legnagyobb érték, hogy nem kell frissíteni és IT biztonsági szempontból is sokkal magasabb színvonalú, mint a helyi megoldások többsége.

Azt tapasztaljuk, hogy sok esetben pont a biztonságosabb IT rendszerre való törekvés katalizálja a felhős projektek elindulását a cégeknél. A multinacionális vállalatok elkezdték a magyar partnereiktől is megkövetelni a magasabb szintű biztonságot, aminek egy átlagos vállalkozás felhő technológiák használata nélkül már egyszerűen képtelen megfelelni.

De az igazi forradalmat az AI hozza el ezen a területen is: ugyanis azok a céges adatok melyek a felhőben lesznek, az AI segítségével hasznos kereshető, feldolgozható, elemezhető adattá válnak és mindez elkezd értéket teremteni a vállalkozások számára. Például tudunk már úgy válaszolni egy ügyfelünk kérdésére, hogy előtte a háttér információkat nem kellet kézzel összeszedni órák alatt, hanem azokat egy AI automatikusan beépíti a válaszba.

Változott az elmúlt években, például a szaporodó online bűncselekmények hatására, hogy melyek az az adatok, alkalmazások, amelyeket ki lehet tenni a felhőbe, és melyeket kell házon belül tartani? Milyen kockázatai vannak egyiknek és másiknak?

SZ.V.: A felhő esetében az illetéktelen hozzáférés, az adatvesztés és a kibertámadások, míg a helyszíni megoldások esetében a katasztrófahelyzetek során bekövetkező adatvesztés és a magasabb egyszeri költségek jelentenek problémát. A fő kérdés, hogy a felhőben miként védjük meg ügyfelek adatait és azt alátámasztják a piackutatók is: felhő-biztoság piac 2028-ig évi 200 millió eurósra fog növekedni.

F.L.: A felhős AI a kiberbiztonság leggyorsabban növekvő kategóriája, ugyanis mindkét oldalon, támadók és védekezők által is könnyen használható, ami új helyzetet teremt a kiberbiztonsági szolgáltatók számára. Látványosan növekedni fog a támadások sebességé és összetettsége, de ma már AI támogatja a modern fizikai biztonságot is például valós idejű videóelemzés révén, amely képes a fenyegetéseket azonnal észlelni és helyzetértékelést végezni.

Hogyan alakítja át az AI a felhőszolgáltatásokat? Átalakul a szolgáltatók működése az AI fejlődésével, és az ügyfelek is új igényekkel érkeznek?

F.L.: A technológiák jönnek-mennek. Mi változunk, eddig is változtunk, körülbelül 2-3 évente. Úgy tűnik, ez most abban lesz más, hogy sokkal gyorsabban kell adaptálódnunk. Gyakorlatilag on-the-fly kell elsajátítanunk az új technológiákat már most is.

A Microsoft Azure-ból már elérhető olyan AI, ami akár 50%-kal is növelheti a termelékenységet azáltal, hogy automatizálja az ügyfélszolgálati központok működését. Automatikusan összefoglalókat ír a hívások után, megnyitja a CRM-ben a szükséges következő lépéseket, konkrétan megszünteti az ügyfelszolgálatosok számára a hívás utáni jegyzetelés szükségességét.

De 20-40%-os produktivitás növekedést látunk azoknál az ügyfeleknél, akik Microsoft Copilotot használnak. A behozatatlan előny az, hogy integrálták az AI-t az Office alkalmazásokba. A felhasználók gyorsabban megtalálják a dokumentumaikat, időt takarítanak meg azzal, hogy szinte azonnali betekintést nyerhetnek adataikba vagy e-mailjeikbe. Nagy kedvenc a tartalomgenerálás, összefoglaló-készítő, email és prezentáció formázó funkció, de képes adatelemzést is végezni, vagy épp függvényt írni Excelben.

szekeres viktor földesi gábor

SZ.V.: Nem véletlen, hogy világszerte 160 millió felhasználó használja, itthon a félezer ügyfelünk jó része jelezte már, hogy érdekli. A Microsoft 2026-ra évi 9,1 milliárd dollár bevételre számít csak ebből a termékből. Már most látszik, hogy nálunk is komoly bevételt fog hozni, több ezer felhős felhasználót szolgálunk ki amitől eleve erős helyzetből indulunk ezen a versenyen. Az előttünk álló AI-boom jó befektetés a Gloster részvényesek számára, mert csak licenc és bevezetési, testre szabási díjakból évekre biztosítja a növekedésünk egy jelentős részét.  

A cikk megjelenését a Gloster Nyrt. támogatta.

Címlapkép forrása: Portfolio/Stiller Ákos

RSM Blog

A HR hatása az M&A ügyletekre

Az emberi erőforrásokkal összefüggő kérdések és kockázatok megértése egy tranzakciós folyamat során általában a második legfontosabb lépés egy tranzakciós célpont értékelésekor. A H

Holdblog

Ilyen jól úsznak a kenguruk?

Új-Zéland az élen jár a lakosságarányos olimpiai érmek számában. Ausztrália pedig 27 milliós lélekszáma ellenére sem tud kiesni az éremtáblák első 10 helyéről. De miért... The post Ily

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Mérgező víz folyik a csapból? Itt a térkép, több százezer magyart érinthet

Vezető modellező/ pénzügyi modellező

Vezető modellező/ pénzügyi modellező
Agrárszektor Konferencia 2024
2024. december 4.
Graphisoft - Portfolio Construction Technology & Innovation 2024
2024. november 27.
Mibe fektessünk 2025-ben?
2024. december 10.
Property Awards 2024
2024. november 28.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Díjmentes előadás

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez

Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.

Díjmentes előadás

Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?

Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?

Ez is érdekelhet
trader