A Budapesti Fesztiválzenekar jövőre lesz 40 éves, jelenleg is a világ legjobb komolyzenei formációi között tartják számon. Mi garantálja a zenekar folyamatos megújulását, hogyan tud reagálni az aktuális társadalmi, kulturális kihívásokra?
Fischer Iván: Nincs kulturális kihívás. A kultúra válaszokat ad az élet kihívásaira vagy egy kor kihívásaira. Mi abban segítjük a társadalmat, hogy válaszokat, megoldásokat találjon. Az garantálja a mi folyamatos megújulásunkat, hogy komolyan vesszük ezt a felelősséget.
Talán a legtöbben a magaskultúrára egy államilag vagy a magánszektor által donált, nem for-profit, önmagát fenntartani nem tudó szegmensre gondolnak, azonban ez is lehet üzleti vállalkozás. A Budapesti Fesztiválzenekar milyen gazdasági – üzleti modellel működik? Hogyan képzeljük el egy komolyzenei formáció üzleti lehetőségeit?
Küszködünk, szenvedünk, épp hogy életben maradunk, miközben tömegek hallgatnak a szavunkra. Mint egy barlangban magokon es gyökereken éldegélő jós zarándok. Minden NGO így él. A környezetük lehet ilyen olyan: Van bőkezű közösség, akik ellátják a zarándokot minden földi jóval, és van, ahol az alamizsnát minden évben saját anyagi sikerüktől teszik függővé. Akkor vagy jön az adomány, vagy nem.
Miért éri meg ma egy nagyvállalatnak együttműködnie A Fesztiválzenekarral vagy más jelentős komolyzenei formációval? Az együttműködésekből mit profitál az együttes (a beáramló forrásokon túl) és mit a vállalat?
A tipikus rövidlátó vállalatnak nem éri meg. A hosszútávon gondolkodóknak azért, mert ők válaszokat keresnek.
A kulturális szponzorációban milyen tendenciák tapasztalhatók itthon és nemzetközi kitekintésben? A nagyvállalatok tudatos stratégiájában szerepel a szponzoráció, vagy jellemzően inkább az adott cég felsővezetőjének személyes kötődése, érdeklődése nyitja meg az utat a finanszírozás felé? „Divat” ma a magaskultúra támogatása?
Támogatás nincs vagy elhanyagolható. Aki a kultúrába fektet be, saját jövőjéről gondoskodik.
Több, igen sikeres zenei projektet valósítottak meg az elmúlt években, ezek a szakmai elismerésen túl gazdasági értelemben is sikeresnek tekinthetők? Mi kell ahhoz, hogy egy komolyzenei projekt minden szempontból sikeres és rentábilis legyen?
Nem tudom.
Címlapkép és fotó: Stiller Ákos/BFZ
A cikk megjelenését a Magyar Kockázati- és Magántőke egyesült (HVCA) támogatta.