A megkérdezett közel 1000 cég nagy része (77%-a) nyereséges, és minden második vállalkozás bejáratott, stabil cégnek mondja magát, de az informatika területén még volna hova fejlődni. Igaz, az alapvető infrastruktúra nagyjából megvan a cégeknél,
- a vállalkozások 73 százaléka használ okostelefont,
- 84 százalék használ a vállalat ügyeivel, ügymenetével kapcsolatban asztali számítógépet vagy laptopot, és ezen belül 91 százalék rendelkezik általános irodai szoftverrel,
- a vállalkozásnál használt számítógépek pedig a cégek 40 százalékánál vannak hálózatba kötve,
- 90 százalék használ valamilyen e-mail rendszert,
- és 23 százalék használ szerverszámítógépet.
Ugyanakkor az ezeknél valamivel szofisztikáltabb digitális megoldások már sokkal kevésbé érik el a cégek ingerküszöbét, és a karbantartásba, üzemeltetésbe is sokszor haverok és ismerősök segítenek be profi informatikusok helyett:
- a cégek közel felének nincs és nem is tervezi, hogy lesz honlapja,
- csak a kkv-k 30 százaléka rendelkezik Facebook oldallal, pedig ezt ingyenesen és egyszerűen létre lehet hozni,
- a cégek negyedénél családtag vagy ismerős végzi az IT-eszközök karbantartását, üzemeltetését,
- és a számítástechnikai rendszerek felügyeletéért a cégek közel 60 százalékában egyedül a cégvezető felel egy személyben.
De akkor miért lehetünk mégis optimisták?
Mert például a kkv-k 15 százaléka nem csak hallott, hanem használ is online elérhető, vagyis alapvetően felhő alapú szoftvereket, és a felhő-szolgáltatásokra költött összeg folyamatosan és dinamikusan nő körükben. Tudják azt is, hogy az informatika sokat segíthet a versenyképességük növelésében, lépést tartani a digitalizációban, sőt, a változó jogszabályi környezethez való alkalmazkodásban.Lakatos Péter, a Magyar Telekom kis- és középvállalati szolgáltatások vezérigazgató-helyettese szerint láthatóan elindult egyfajta fejlődés a hazai kkv-szektorban, de fontos lenne ezt gyorsítani a szektor termelékenységének növelése érdekében. Ez azért is szükséges, mert
minden hatodik cégnél merül fel problémaként, hogy nem talál szakképzett munkaerőt. Az adminisztrációt segítő, illetve a különféle vállalatirányítási szoftverek és egyéb informatikai megoldások segítenék a meglévő erőforrások jobb kihasználását.
A cikk megjelenését a Magyar Telekom, a kis- és közepes vállalkozások szakértő partnere támogatta.