A Passat minden változatában a világ legsikeresebb középkategóriájú autói közé tartozik, éves szinten mintegy 1,1 millió (2013) példányával pedig a Volkswagen Csoport legnagyobb darabszámban értékesített típusa is egyben. Annak érdekében pedig, hogy szintén Limousine és Variant változatában bemutatkozó nyolcadik generációja is folytathassa e sikertörténetet, az új Passat innovatív fejlesztések egész sorát vonultatja fel. Konstrukciójának köszönhetően alapvető arányait jóval dinamikusabban - többek között alacsonyabb karosszéria, hosszabb tengelytáv, nagyobb kerekek - alakíthatták ki a tervezők. Emellett a legkorszerűbb fejlesztések is megjelennek palettáján, például az Active Info Display (teljes egészében digitális kombinált műszeregység) és a műszerfalból kiemelkedő Head-up kijelző formájában, de említhető az alkalmazásokra épülő, táblagépes hátsó szórakoztató berendezés (Rear Seat Entertainment), a gyalogos-felismeréssel működő városi vészfék-funkcióval kiegészített Front Assist plus rendszer, valamint három további világújdonságot: az Emergency Assist (a jármű lefékezése vészhelyzetben), a Trailer Assist (a vontatmánnyal tolatást segítő rendszer) és a közlekedési torlódás asszisztens technikái.
Az új Passat összesen tíz, egyaránt közvetlen befecskendezésű és turbófeltöltésű benzines, illetve dízelmotor választékával érkezik, amelyek a 120 és a 280 lóerő közötti teljesítménytartományt ölelik fel. Az erőforrások akár 20%-kal alacsonyabb hajtóanyag-fogyasztással és szén-dioxid-kibocsátással üzemelnek, s megfelelnek az Euro 6 kipufogógáz-szabvány előírásainak. Minden motorváltozat tartalmazza az automatikus motorleállítás és - indítás (Start-Stop System), valamint a fékezési és motorfék-fázisok alatti energia-visszatáplálás (rekuperáció) rendszereit. Első ízben készül majd a Passat hálózatról tölthető (plug-in) hibridhajtással - mely a most színre lépett Audi A3 e-tron rendszerét kapja meg.