Üzlet

Tényleg a gyorshajtás a legfőbb bűnös?

Hámor Iván
Az év eddig eltelt hét hónapjában a személysérüléses közúti balesetek száma csökkent, a balesetekben meghalt emberek száma azonban enyhén emelkedett az előző év hasonló időszakához képest - erről Halmosi Zsolt, országos rendőrfőkapitány-helyettese beszélt pénteki budapesti sajtótájékoztatóján, bejelentve, hogy fokozott ellenőrzési akció kezdődött péntektől augusztus 20-ig.
A dandártábornok elmondta, az országos akció célja, hogy a most következő és az ünnepi hétvégét ne lehessen fekete hétvégének nevezni, ahogy az elmúlt hétvégéket, amelyeken számos halálos baleset történt. Az ellenőrzések a legforgalmasabb utakra, a turisztikailag frekventált területekre, a városközpontokra, a szórakozóhelyekre, a városok ki- és bevezető szakaszaira, valamint az üdülőövezetekre koncentrál. A dandártábornok a passzív biztonsági eszközök használatára, a sebesség helyes megválasztására is felhívta a figyelmet. Beszélt arról is, hogy a rendőrség valamennyi, mintegy 200 sebességmérő eszközt beveti az akción. Az ellenőrzés során megállítottak esetében az ittas vezetés kiszűrése érdekében szondáztatnak, továbbá elsősorban a biztonsági öv és a gyermekbiztonsági rendszerek használatát figyelik. A rendőrség által gyűjtött előzetes - azaz a balesetet követő 24 órás helyzetnek megfelelő - adatok alapján 2012. január 1. és július 31. között összesen 8 233 személysérüléses közúti közlekedési baleset történt, ami 4,5 százalékkal kevesebb a tavalyi 8 625-nél. A múlt év első hét hónapjában 319-en haltak meg az utakon, idén 326-an. Valamivel kevesebb, 884-hez képest 879 volt az ittasan okozott balesetek száma. A balesetek legfőbb okai továbbra is változatlanok: minden negyedik baleset gyorshajtás miatt történik, ezt követi baleseti okként az elsőbbség meg nem adása, illetve a kanyarodási szabályok megsértése.

Tényleg a gyorshajtás a legfőbb bűnös?
A balesetek 59% a gépkocsivezetők okozták, bár esetükben a rendőrség megjegyezte, hogy a közúti forgalmon belüli arányuk a legmagasabb. A teherautóvezetők 9, az autóbuszvezetők mindössze 1 %-át okozzák a baleseteknek. A kerékpárosok, segédmotor-kerékpárosok és motorosok nem fordítanak kellő figyelmet a közlekedési szabályokra, gyakran ittasan közlekednek, és nem használnak védőfelszereléseket - mondta Halmosi Zsolt, aki szerint ők 5%-ban felelősek a balesetekért.

A statisztikák alapján a hatóságok a gyorshajtást szokták megjelölni, mint legfőbb baleseti okot, és ennek az "üldözésére", szankcionálására fordítják a legtöbb időt, energiát, holott a többi ok - elsősorban az elsőbbségadás szabályainak betartására vonatkozó szabályok megszegése és a kanyarodási szabályok be nem tartása, de ide tartozik még a figyelmetlenség is - összességében több baleset forrása. Az ilyen jellegű magatartás a legtöbbször akkor sem kerül szankcionálásra, ha közvetlenül a rendőrök szeme láttára történik.

A balesetek számának és súlyosságának csökkentésére - természetesen a megfelelő, közérthető, és minden résztvevő által készség szinten elsajátított - szabályrendszeren kívül a megfelelő odafigyelés is szükséges. Ez vonatkozik az adott útszakaszra érvényes általános és konkrét szabályok alkalmazására, valamint a forgalom folyamatos figyelemmel kísérésére, hogy szükség esetén a lehető legjobb "menekülő útvonalat" válassza a járművezető, ami sok esetben nem a vészfékezés, mert azzal csak újabb kockázatos szituáció jön létre.

Ebben a hatóságoknak és a közlekedés résztvevőinek is együtt kellene működniük, aminek eredményeként a két fél nem az ellenséget, hanem a partnert látja egymásban. Kétségtelen, hogy könnyebb - és költségvetési bevételtermelő oldalról nézve hatékonyabb - a lesből, a megelőzésre való törekvés legkisebb jelét sem mutatva a sebességet mérni, majd az objektív felelősség alapján a büntetést postázni, mint a folyamatos koncentrációt, az új körülményekhez való alkalmazkodást és a megfelelő "válaszlépéseket" megtenni.
MNB Intézet

A szignifikanciatesztelés logikája

Egy viselkedéses közgazdaságtan területén végzett kutatás során arra voltak kíváncsiak a kutatók, hogy a reptéri piszoárok belsejébe ragasztott legyet ábrázoló matrica növeli-e annak az e

GDPR

Nagy nyelvi modellek és adatvédelem

Az elmúlt bő másfél évben, mióta a ChatGPT széles körben elérhetővé vált, a nagy nyelvi modelleken (Large Language Model, LLM) alapuló megoldások hihetetlen tempóban váltak mind a munkahely

Kiszámoló

Olajkrízis várható Magyarországon?

Egy múlt heti hír nem annyira bolygatta fel az ország közvéleményét, mint kellett volna. Az ukránok megtiltották a Lukoilnak, hogy Ukrajnán keresztül szállítsák a kőolajat Európába. Az ukr

Holdblog

Mi az értelmetlen befektetés?

Értelmetlen befektetés az, ami a dráguláson kívül semmire sem képes? Vagy önmagában a drágulás tényétől máris nem lehet az? Egyik olvasónk vendégcikkben elmélkedik arról, lehet-e... The

Holdblog

Egyre kevesebb emberre számítanak

Azt sem tudjuk pontosan, hány ember él a Földön, pláne nehéz megbecsülni, hányan fognak száz év múlva. Az ENSZ azért pár évente megteszi, a jelen... The post Egyre kevesebb emberre számítan

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Európa legrosszabb rémálma válhat valóra Donald Trumppal – Tényleg Kamala Harris maradt a kontinens utolsó reménysége?
Sustainable World 2024
2024. szeptember 4.
Követeléskezelési trendek 2024
2024. szeptember 18.
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
2024. szeptember 18.
Budapest Economic Forum 2024
2024. október 17.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Infostart.hu Infostart.hu

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Díjmentes előadás

Kereskedés a magyar piacon kezdőknek

Minden, amit a hazai parkettre lépés előtt tudni érdemes.

Díjmentes előadás

Tőzsdei megbízások helyes használata

Kérdések és válaszok azzal kapcsolatban, hogy mire figyelj, ha kezdő befektető vagy!

Ez is érdekelhet
tőzsde