Miután a múlt héten kiszivárgott, hogy milyen szempontok mentén tervezi a 2021-2027-es uniós költségvetési keret itthoni elosztását a kormány, érdekes azt is kibontani, hogy a közlekedésfejlesztés, konkrétan a közútkezelés terén mik a kilátások. Erről beszélt többek között a VG-nek a Magyar Közút vezére és például ezeket mondta
- Útfelújításra alig lesz uniós forrás a 2021-2027-es költségvetési időszakban (arra majd magyar költségvetési forrás lesz), inkább a nagy európai közlekedési folyosók (Ten-T) mentén új kapcsolatok létesítésére és bővítésére lesz majd lehetőség. Elsősorban forgalombiztonsági megoldások, intelligens megoldások telepítése jön majd szóba: ezek a megoldások olyanok, amelyek automatizálják az út kezelését, forgalmát és az utasok tájékoztatását.
- Az önvezető autókra felkészülést is segíthetik az új EU-pénzek: lényegében a járművektől, a gyalogosoktól, a közlekedésirányításából, navigálásából eredő rendszerek kapcsolódnak össze. Jelezte: ilyen rendszerük már van az M1-esen, az M0-son, és az M7-esen is, és ehhez a mobilszolgáltatóktól és navigációs cégektől is kapnak forgalmi adatokat, előrejelzéseket, amelyekért cserébe a Magyar Közút közli, hogy mikor lesz felújítás és forgalomkorlátozás. Várhatóan az M1-es és a Zalaegerszegre vezető M76-os út is okosút lesz az ottani járműipari tesztpálya miatt.
- Az M1-es autópálya meglévő útpályájának romlása annyira felgyorsult a terherforgalom és a csapadék miatti károk következtében, hogy előbb ezt szükséges helyreállítani és csak utána építhető az új pálya (háromsávosítás). A 2019-ben elkezdett 71 km-nyi útszakasz helyreállítással 2021-ben végeznek.
- A 2016-ban elindított Komplex útfelújítási programot idén tavasszal fejezik be és már dolgoznak a Magyar falu program idei teendőinek előkészítésén, illetve indul a konkrét tervezés is. Utóbbi kapcsán lényeges év eleji hír volt, hogy a Magyar Falu program keretéből évente mellékúthálózat fejlesztésére fordítható 50 milliárdos keretet megemelték 12,5 milliárd forinttal.
Az idei évben várható nagyobb útépítési projektekről további információk:
Címlapkép forrása: Mikhail Pochuyev\TASS via Getty Images