A teljes levélforgalom 20%-át érinti
Az elektronikus kézbesítő rendszer bevezetése új korszakot jelent a postai szolgáltatások körében - hangsúlyozta a nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli miniszter a hétfői sajtótájékoztatón. Kiemelte: a postai elektronikus kézbesítési rendszer kiépítése az elmúlt évek legnagyobb magyarországi vállalati digitalizációs projektje, amely a teljes levélforgalom 20 százalékát érinti.
A Magyar Posta 2019. szeptember elsejétől működteti az ország teljes területén a könyvelt levélküldemények kézbesítéséhez fejlesztett elektronikus rendszert.
Az elektronikus kézbesítő rendszer teljesen új, digitális alapra helyezi a levélfeldolgozás és kézbesítés folyamatát, az ügyfelek digitális eszközökön írják alá az ajánlott levelek átvételét, követhetik a feladott levél útját
- mondta a tárca nélküli miniszter.
Bártfai-Mager Andrea szólt arról, hogy a projekt megvalósítása kihívást jelentett a posta számára, mert egész Európában legfeljebb hasonló elven működő rendszer létezik, de ugyanilyen nincs. Az új rendszert a meglévő, rendkívül bonyolult informatikai infrastruktúrához kellett illeszteni, a Magyar Postánál 650 alkalmazás fut párhuzamosan, 2800 szolgáltatási ponton, ehhez fogható méretű vállalati informatikai rendszer szinte nincs is ma Magyarországon - jegyezte meg.
A projekt lényege és főbb eredményei
A Hivatalos küldeménykövető projekt keretében megvalósult fejlesztés lényege, hogy az ajánlott levelek (belföldi és bejövő nemzetközi ajánlott, tértivevényes levelek és hivatalos iratok) a feladástól az átvételig követhetőek legyenek minden ügyfél számára. A támogatott projektkereső adatbázis szerint a Magyar Posta a KÖFOP-1.0.0-VEKOP-15 - "Az adminisztratív terhek csökkentése című uniós kiemelt pályázaton nyerte el a 2,377 milliárd forint forrást az Európai Szociális Alapból.
Az elektronikus kézbesítési rendszer működtetéséhez 8000 PDA-t, mintegy 3000 mobil nyomtatót és több mint 4000 digitális aláírópadot szereztek be. A projekt keretében 15 ezer postai munkavállalót képeztek ki. A fejlesztés eredménye, hogy az elektronikus kézbesítési rendszerrel elérhető Magyarország címhelyeinek 97 százaléka, ami mintegy 4,56 millió címhely.
A rendszer támogatja a közigazgatás digitális átállását is, a postai digitális eszközök alkalmasak az eSzemélyi igazolvány elfogadására. A PDA-kon akár kézi aláírás nélkül, az okmányhoz igényelhető eAláírás PIN kód megadásával is elismerhető a könyvelt küldemények átvétele, elég csak az eSzemélyit hozzáérinteni a PDA-hoz és megadni az eAláíráshoz tartozó PIN-kódot - mondta Bártfai-Mager Andrea.
Schamschula György, a Magyar Posta Zrt. vezérigazgatója elmondta, hogy a projekt modern, előnyös, támogató és innovatív. Modern, mert könnyen kezelhető a digitális lehetőség, amely kiváltja a papíralapú folyamatot. Előnyös, mert a lakosság online valós időben követheti a küldemény útját. Támogató, mert segíti a közigazgatási eljárást. Innovatív, mert a legmodernebb technológia alkalmazásával tudja elvégezni feladatát, és az igényekhez igazodó további fejlesztésre ad lehetőséget.
A projekt zárásaként a Magyar Posta "Megújul a postai kézbesítés" bélyeget bocsátott ki 175 ezer példányban.
Címlapkép forrása: MTI/Máthé Zoltán