Hatalmas vonatvásárlásra szánta el magát a kormány
Uniós források

Hatalmas vonatvásárlásra szánta el magát a kormány

Portfolio
A 2021-2027-es uniós költségvetési ciklusból szán 106,5 milliárd forintnyi támogatást a kormány arra, hogy a MÁV Start Zrt. újabb 21 villamos motorvonatot vehessen legkésőbb 2022-ig – derül ki a legfrissebb Magyar Közlönyből.

Mi a lényeg?

A kormánydöntés azután született, hogy a MÁV szeptemberben már aláírta az újabb 21 KISS motorvonat gyártásáról szóló szerződését, most tehát a forrás is megérkezett ennek lebonyolításához. A lépés azt üzeni: továbbra sem magyar, hanem EU-s pénzt szán erre a célra a kormány, de mivel a mostani EU-ciklus keretét már lekötötte, az új ciklus indulásától pedig még évekre vagyunk, így gyors döntést hozott, hogy a 2021-2027-es közlekedésfejlesztési keret jelentős részét mire kell majd fordítani.

A cél nyilvánvalóan az volt, hogy ne akadjon meg a MÁV évek óta zajló vonatbeszerzési folyamata és így az utasok minél hamarabb a korszerű elővárosi motorvonatokon tudjanak majd utazni, azaz ne kelljen megvárni az új EU-ciklus elindulását.

A döntések részletei

Két kormányhatározat is megjelent a friss Magyar Közlönyben, ami a MÁV járműparkjával kapcsolatos fejlesztéseket és egyúttal EU-pénzeket érint:

  1. Az 1643/2019. (XI. 19.) kormányhatározat megadja a szükséges támogatást a „MÁV-START Zrt. gördülőállomány-fejlesztés – egységes szolgáltatási színvonalú járműpark kialakítása” című projektjéhez, amelynek korábbi támogatási kerete 4,8 milliárd forint volt, és most 5 milliárdra emelték. A projekttel szembeni szakmai elvárás az eltérő berendezésekkel rendelkező MÁV-START 415 sorozatszámú motorvonatok egységes műszaki színvonalra történő átalakítása és a szolgáltatási színvonal emelése. Ez a projekt még a 2014-2020-as uniós fejlesztési ciklus terhére valósulhat meg és a kormányhatározat a szóban forgó uniós projekt miatt további jogkövetkezményeket is rögzít.
  2. Az 1644/2019. (XI. 19.) kormányhatározat azt rögzíti: a kormány támogatja, hogy a MÁV-START Zrt. által nagykapacitású motorvonatok beszerzése tárgyban megkötött keretmegállapodás keretében a vasúti cég „további 21 db motorvonatot rendeljen meg oly módon, hogy azok 2022-ig ütemesen leszállíthatók legyenek, valamint egyetért a  megrendelés finanszírozásához szükséges 106 567 707 900 forint biztosításával oly módon, hogy a  megelőlegezett forrás a  2021–2027 közötti európai uniós programozási időszakban európai uniós források terhére elszámolható legyen”.

A fenti második pont tehát azt jelenti, hogy

a kormány felhatalmazást adott a MÁV-nak további 21 motorvonat megrendelésére, és ennek 106,5 milliárd forintra tett költségét majd a 2021-2027-es uniós ciklus terhére akarja elszámolni.

Mindezt úgy tervezi lebonyolítani a kormány, hogy 2021-ben 55,8, 2022-ben pedig átmenetileg 50,7 milliárd forintnyi magyar költségvetési kötelezettségvállalásra ad felhatalmazást, és miután később megérkezik majd az EU-pénz, akkor abból fizetik ki a 21 motorvonat beszerzési számláit. 

Mekkora ez a döntés a mostani ciklushoz képest?

Érdemes röviden összevetni, hogy a mostani 2014-2020-as ciklus terhére eddig milyen motorvonat beszerzéseket milyen összegben finanszíroztatott a kormány az uniós program terhére. Ezt az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program éves fejlesztési kerete tartalmazza (1247/2016. (V. 18.) Korm. határozat).

Összesítésünk szerint 153,25 milliárd forintnyi EU-pénzt szánt a mostani ciklusban motorvonat beszerzésekre a kormány. Ennél tehát egyelőre jóval kevesebb pénzt szán ugyanilyen célra a 2021-2027-es ciklusból.

A 2014-2020-as ciklusban az alábbi beszerzéseket finanszírozza EU-s pénzből a kormány:

  • 9 db 200 ülőhelyes, 160 km/h sebességű elővárosi villamos motorvonat beszerzése a 30a-20 sz., illetve a 80 sz. vasútvonalakra, ETCS2 felszereltséggel, a projekt indikatív támogatási kerete 16,31 milliárd forint volt.
  • 6 db 200 ülőhelyes, 160 km/h sebességű elővárosi villamos motorvonat beszerzése az 1. sz. vasútvonalra, ETCS2 felszereltséggel, a projekt indikatív támogatási kerete 10,89 milliárd forint volt.
  • 8 db nagykapacitású 160 km/h sebességű elővárosi villamos motorvonat beszerzése a MÁV-START Zrt. részére ETCS2 felszereltséggel, a projekt indikatív támogatási kerete 39 milliárd forint.
  • 10 db villamos-motorvonat beszerzése a GYSEV részére, a projekt indikatív támogatási kerete 21,70 milliárd forint.
  • Nagykapacitású, 160 km/h sebességű elővárosi villamos motorvonatok beszerzése ETCS2 felszereltséggel a MÁV-START Zrt. gördülőállomány fejlesztése érdekében, a projekt indikatív támogatási kerete 60,55 milliárd forint.
  • A MÁV-START Zrt. gördülőállomány-fejlesztés - egységes szolgáltatási színvonalú járműpark kialakítása. A projekttel szembeni szakmai elvárás az eltérő berendezésekkel rendelkező MÁV-START 415 sorozatszámú motorvonatok egységes műszaki színvonalra történő átalakítása és a szolgáltatási színvonal emelése. A projekt indikatív támogatási kerete 4,80 milliárd forint volt, ezt emelték meg most a fenti első kormányhatározat alapján 4,99 milliárd forintra.

Címlapkép forrása: mavcsoport.hu

Ez a cikk "Az EU kohéziós politikájának hatásai Magyarországon - jelen és jövő" című, 2019. április 1-től 2020. március 31-ig tartó munkaprogram része, amelyet a Portfolio.hu-t kiadó Net Média Zrt. valósít meg az Európai Unió finanszírozásával. Jelen tartalom kizárólag a cikk szerzőjének álláspontját tükrözi. A munkaprogramot finanszírozó Európai Bizottság semmilyen felelősséget nem vállal a cikkben szereplő információk felhasználását illetően.
Kiszámoló

Próbálj meg lazítani

A legtöbb ember fiatalkorában elkezdi a nagybetűs életet, tele mindenféle kívánsággal és vággyal, hogy minél több mindent megvehessen. Gyorsan rájön, hogy ha hitelből vásárol, nem kell vá

Kasza Elliott-tal

PepsiCo Inc - kereskedés

Folyamatosan keresek olyan osztalékfizetőket, amiket nem örök tartásra, hanem pár hónapos kereskedésre vennék meg. Azért osztalékfizetőket, mert ha nem jön be az elképzelésem és nem emelked

Holdblog

Egy szendvics hatása (?) a tőkepiacokra

Ne keressünk ott mintázatot, ahol nincs! Alakokat látunk a felhőkben, jelentést a csillagokban, emberi arcokat a Mars felszínén, de az elvetemültebbek még sátánista szövegeket is... The post Eg

RSM Blog

A HR hatása az M&A ügyletekre

Az emberi erőforrásokkal összefüggő kérdések és kockázatok megértése egy tranzakciós folyamat során általában a második legfontosabb lépés egy tranzakciós célpont értékelésekor. A H

Holdblog

New Yorkban nyafogunk

Óceánon innen és túl, podcastünk így is dúl. Jó szórakozást! Milyen platformokon találjátok még meg? A HOLD After Hours podcastek megtalálhatók a Spotify, YouTube, Apple Podca

KonyhaKontrolling

Csináljunk jó adórendszert!

Nemrég olvastam egy jó könyvet, ami az adózásról, főként annak a történelméről szólt. Egyfelől számomra nagyon érdekes a téma, de elgondolkoztatott arról is, hogy milyen a jó adórendsze

Tematikus PR cikk
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Megvan a nagy bérmegállapodás! Itt van, mennyivel nő a minimálbér és a garantált bérminimum

Vezető modellező/ pénzügyi modellező

Vezető modellező/ pénzügyi modellező
Díjmentes előadás

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez

Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.

Díjmentes előadás

Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?

Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Agrárszektor Konferencia 2024
2024. december 4.
Graphisoft - Portfolio Construction Technology & Innovation 2024
2024. november 27.
Mibe fektessünk 2025-ben?
2024. december 10.
Property Awards 2024
2024. november 28.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet
ylva johansson