Uniós források

Alig lesz EU-pénz 2021 után közlekedési eszközbeszerzésekre

Portfolio
Klímacélokat kell szolgálnia és közgazdaságilag meg kell térülnie a következő uniós költségvetési ciklus közlekedési fejlesztéseinek, közlekedési eszközbeszerzésekre pedig mindössze az adott Operatív Program 9%-át lehet majd fordítani - hívta fel a figyelmet az Európai Bizottság javaslata alapján egy szerdai vasúti konferencián az MTI beszámolója szerint Tóth Péter közlekedésért felelős helyettes államtitkár. A Világgazdaság szerdai cikke szerint az is elhangzott, hogy a jövő héten kerül a kormány elé a 2030-ig terjedő hazai vasútfejlesztési stratégia, illetve az is, hogy a következő uniós fejlesztési ciklusban több nagy főváros-közeli vasúti fejlesztést is terveznek, összesen 650 milliárd forint összegben.
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) közlekedésért felelős helyettes államtitkára a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület konferenciáján az MTI tudósítása szerint többek között azt hangsúlyozta, hogy:
  • a kormány a közlekedéspolitikájában kiemelten kezeli a magyar vasút versenyhelyzetének erősítését és a vasút megújulása hozzájárul a gazdaság és az ipar fejlődéséhez
  • a következő évtized nagy kihívása az lesz, hogy a vasút adottságai hogyan segítik a fenntarthatóságot; ebben a kérdésben fontos, hogy a magyar vasút bekötése a nemzetközi hálózatba erőteljesebb legyen
  • felidézte, hogy az Európai Bizottság a 2021-2027-es időszak költségvetési javaslatában kevesebb forrást szán a közlekedésre a Kohéziós Alapból, az Európai Hálózat-finanszírozási Eszközből (CEF) és az Európai Regionális Fejlesztési Alapból egyaránt, mint az előző ciklusban.
  • jelezte: bár a javaslatról még zajlanak a tárgyalások, de a felhasználás alapelvei között az szerepel, hogy klímacélt kell szolgálnia, és közgazdaságilag meg kell térülnie a projekteknek.
  • várható az is, hogy a közösségi közlekedési eszközbeszerzést korlátozottan támogatják majd a következő uniós költségvetési időszakban, a tervek szerint az adott operatív programból 9 százalékot lehet majd erre a célra fordítani.
  • várakozása szerint a fejlesztési igény jóval meghaladja majd a várható uniós lehetőségeket, ezért jól kidolgozott projektekre lesz szükség, és a vasútnál is a közúthoz hasonlóan hazai forrást is biztosítani kell a beruházásokhoz.

A fent említett téma, a magyar vasút nemzetközi hálózatokba való erősebb bekötése, kapcsán Kiss-Parciu Péter, a Külgazdasági és Külügyminisztérium (KKM) határ menti gazdaságfejlesztésért felelős helyettes államtitkára többek között példaként említette a V4 gyorsvasút építését, amely összeköti a fővárosokat, régiókat, és megteremti a vasúti észak-déli kapcsolatot Európának ennek a térségében. A projekt tervezésének közbeszerzését egy magyar cégekből álló konzorcium nyerte, erről bővebben:Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója a társaság 2030-ig készített - a szaktárcával még egyeztetendő, jövő héten a kormány elé kerülő - stratégiájának bemutatása során azt hangsúlyozta: a jövőképben azt képviselik, hogy kis lépésekkel folyamatosan kell haladni, így 4-5 éven belül mérhető eredményt lehet felmutatni a világosan megfogalmazott egyértelmű célok mentén. Ezek között említette a késések csökkentését, az utasok számának növelését, az állomások felújítását. A vasúti infrastruktúrát "egyenszilárdságúvá kell tenni" a szolgáltatás színvonalának emelésével - fogalmazott.

A Világgazdaság szerdai cikke szerint Schneller Domonkos, a Miniszterelnökség Budapestért és a fővárosi agglomerációért felelős államtitkára többek között azt mondta: az eddig mostohagyereknek számító városon belüli vasúti fejlesztés Budapest számára az egyik legnagyobb kihívás, hiszen 200 km-nyi vasút van a térségben, de ez nincs kihasználva, nagy része pedig leromlott. A következő uniós ciklusban megvalósuló fejlesztések között említette az új megállóhelyek kialakítását (például a Népligetnél, vagy a HUngária körúton), a Liszt Ferenc repülőtér és a főváros között kötöttpályás kapcsolat létrehozását és a HÉV-hálózat fejlesztését is, amelyekre együtt több mint 650 milliárd forintot szánnak.

Címlapkép forrása: Shutterstock
Ez a cikk "Az EU kohéziós politikájának hatásai Magyarországon - jelen és jövő" című, 2019. április 1-től 2020. március 31-ig tartó munkaprogram része, amelyet a Portfolio.hu-t kiadó Net Média Zrt. valósít meg az Európai Unió finanszírozásával. Jelen tartalom kizárólag a cikk szerzőjének álláspontját tükrözi. A munkaprogramot finanszírozó Európai Bizottság semmilyen felelősséget nem vállal a cikkben szereplő információk felhasználását illetően.
KonyhaKontrolling

Ne hallgass senkire!

Az elmúlt hetek hírei miatt úgy éreztem, ideje megint elővenni az  influencereket/értékesítőket. Ez sajnos olyasmi, amiről bármikor összejön egy csokorra való. Röviden összefoglalva: r

Holdblog

Men in Finance (HOLD After Hours)

E heti adásunkban lesz Trump, meg még egy csomó csaló, miközben a Men in Finance buli fékezhetetlenül dagad a résztvevő fiúk és lányok növekvő számától. Jó... The post Men in Finance

Holdblog

A nagy PMÁP-döntés

A HOLD társalapítóját, Szabó Lászlót hívta meg a Telex Téma podcastbe Brückner Gergely, a lap újságírója. Az idei év egyik legforróbb témájáról beszélgettek: ki mit... The post A nagy

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Magyarok százezrei szabadulhatnak most meg adósságuk egy részétől – Itt a következő nagy befektetés a PMÁP után?

Gazdasági elemző

Gazdasági elemző
Díjmentes online előadás

Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!

Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!

Interaktív online előadás

Warren Buffett helyett én: Kezdők útmutatója a befektetéshez

Fedezd fel a befektetés világát úgy, ahogy még sosem! Ez a webinárium egyszerűen és érthetően mutatja be az alapelveket, amelyekre még a legnagyobb befektetők, mint Warren Buffett is esküsznek.

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Property Warm Up 2025
2025. február 20.
Green Transition & ESG 2025
2025. március 6.
Biztosítás 2025
2025. március 4.
Agrárium 2025
2025. március 19.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet
Orban-Viktor-szankciok-europai-unio-brusszel-blokkolas-veto