Drámaian visszaesett az új kamionok forgalomba helyezése.
2024 III. negyedévében 4,6%-kal csökkent a hazánkban első alkalommal forgalomba helyezett, új tehergépjárművek száma (tehergépkocsi + vontató), az előző negyedévhez képest pedig 30,7%-os visszaesés mutatkozik. Hirtelen szakad be az új tehergépjárművek piaca, hiszen a KSH adatai szerint az első két negyedévben még jól ment az értékesítés.
A fuvarozók veszteséges működése miatt fogy kevesebb kamion
2023 III. negyedévéhez képest a szignifikáns díjemelések ellenére sem sikerült még teljes mértékben áthárítani a nemzetközi fuvarozásban 10,2%-os, a belföldi fuvarozásban pedig 17,8%-os mértékű költségemelkedést a július és szeptember közötti időszakban. A nemzetközi fuvarozás esetében 3,4, a belföldi fuvarozás esetében további 2,9%-os díjemelésre lett volna szükség a megnövekedett költségek kompenzálásához. A fuvarpiaci megrendelések alacsony szintje nem tett lehetővé ekkora emelést, így már az ötödik veszteséges negyedévet zárják a hazai fuvarozók. Hiába csökkent le 1-2 hónapra a teherautók szállítási ideje és akár 20%-kal az áruk, a kereslet mégis visszaesett.
A fuvarozók leépítésre kényszerülnek, már csökkentik a kapacitásukat
A hazai gazdaság gyenge teljesítménye miatt lecsökkent árumennyiség és az extrém mértékben növekvő költségek gazdasági harapófogóba szorították a fuvarozókat, akik mégsem tudták rövid távon a lecsökkent kereslethez igazítani járműveik számát. 2023-ban ugyanis jelentős mennyiségű, még 2022-ben megrendelt jármű érkezett meg, ugyanakkor a használt kamionok eladása már szinte lehetetlenné vált. Így 2024 I. negyedévéig még nőtt is az áruszállító járművek száma. A III. negyedévben azonban már a KSH statisztikáiból is egyértelműen látható, hogy az új tehergépjárművek eladása drasztikusan csökkenni kezdett. Ezt támasztják alá a DigiLog Consulting III. negyedéves mérései is, melyek már közel 1%-os flottacsökkenést mutatnak az iparágban az előző negyedévhez viszonyítva.
A díjak további emelkedése elkerülhetetlen
Annak ellenére, hogy a makrogazdasági előrejelzések szerint – a kiskereskedelmi volumen lassú növekedése mellett – az építőipar és az ipari termelés gyengélkedése a következő félévben még biztosra vehető, a fuvardíjak további növekedésére kell számítani.
A fuvarozók többsége nem képes tovább veszteségesen működni, így túlélésük érdekében, akár kapacitásaik jelentős csökkentése árán is kénytelenek az önköltségük fölé emelni fuvardíjaikat. A mikrovállalkozások soraiban növekvő csődök száma szintén hozzájárul a kényszerű kapacitáscsökkenéshez, ami a forgalom fellendülése esetén már komoly kapacitáshiányt fog okozni, és tovább növeli a fuvardíjakat.
(x)
Címlapkép forrása: Tryaging via Getty Images