Kevesen gondolnák, mennyire meghatározó a munkakörnyezet a dolgozók hatékonyságában. Egy jól felszerelt, komfortos munkahely nemcsak a munkavállalói elégedettséget növeli, de közvetve a vállalat üzleti sikerességéhez is érdemben hozzájárul. Nagy Erzsébetet, a Lyreco magyar leányvállalatának vezetőjét arról kérdeztük, hogyan tud ebben segíteni Európa meghatározó irodaellátó cége.
Léteznek trendek az irodafelszerelés területén?
Igen, méghozzá nagyon is konkrét trendek: hogy mást ne mondjak, még évekkel a koronavírus-járvány után is sokan küzdenek azzal, hogyan motiválhatnák a munkavállalóikat, hogy ne csak otthonról akarjanak dolgozni. Az utóbbi évek társadalmi és gazdasági változásainak köszönhetően átalakultak a munkavállalók és a munkaadók elvárásai. A vállalatok egyre tudatosabbak a munkavállalói élmény megteremtésében és az olyan kellemes munkakörnyezet kialakításában, ahová a dolgozók szívesen bejárnak. A régi motivációs eszközökön, vagyis a stabil alapbéren, a jó csapaton vagy a jó főnökön felül a dolgozók már mást is elvárnak, amit a szakmában úgy hívunk: office wellbeeing. Ez nemcsak a jobb minőségű irodai berendezésekre és felszerelésekre igaz, hanem az irodai fogyasztási cikkekre, a legmodernebb higiéniai eszközökre vagy épp a prémium kávékra is, amik nem feltétlen jelentenek nagy kiadást, mégis sokat javítanak a dolgozók komfortérzetén és hangulatán.
Ezek miért ennyire fontosak?
Sokak számára kiderült már, hogy egy jó hangulatú, kötetlen kávészünet javítja a kapcsolatépítést, az összetartozást; nem véletlen, hogy ez lett az egyik leggyorsabban növekvő kategóriánk. De ugyanígy említhetném a dolgozók egészségmegőrzését szolgáló higiéniai cikkeket is, amelyek ma már elengedhetetlenek egy jól felszerelt és ellátott irodában.
Viszont egy irodai megrendelésben biztosan nem ez a legkomolyabb tétel…
Természetesen nem, de az irodabútorok, az irodatechnika és a munkavédelmi felszerelések terén is nagyok a változások. Azt figyeltük meg, hogy az ügyfeleink számára egyre fontosabb a megvásárolt termékek karbonlábnyoma, és ez összecseng a mi törekvésünkkel is, hiszen azt akarjuk, hogy 2026-ra a termékeink 90 százaléka fenntartható minősítésű beszerzési forrásból származzon, amihez a beszállítóink többlépcsős akkreditáción kell, hogy átessenek. Bár a környezettudatos beszerzés trendje Magyarországon még csak most kezdődött, már megfigyelhető, hogy ezt maguk a dolgozók is komolyan veszik, és értékelik, ha a munkahelyük is odafigyel erre.
Ez nem jelent plusz kiadást az irodáknak?
Nem okvetlenül ettől lesz valami drágább, ráadásul az a trend is látható, ahogy a cégek a jobb minőségű termékek felé mozdulnak. Ahogy mondani szokás, nem engedhetik meg maguknak, hogy olcsón vásároljanak. Az irodák manapság többet fordítanak a már említett frissítőkre, jobb papírra, igényesebb felszerelésre. Hosszú távon egyáltalán nem gazdaságos, ha olcsó, rövid idő alatt elromló eszközöket vásárolnak a sok éven át használható bútorok helyett. Tulajdonképpen ez is a környezettudatosság egyik alapvetése.
Milyen hibákat érdemes elkerülnie egy irodának a beszerzés során?
A termékek kiválasztásakor nem lehet az ár az egyetlen szempont. Ezzel persze gyakran találkozunk, főleg pályázatoknál, pedig a beszállító kiválasztásakor fontos ügyelni a megbízhatóságára, a referenciáira, a minőségére, a gyorsaságára, és a további hozzáadott értékekre is.
A Lyreco milyen hozzáadott értéket tud kínálni?
Az egyik legfontosabb érték, hogy szigorúan szűrjük a beszállítóinkat, és a kínálatunkban csak olyan termék kaphat helyet, ami megbízható, megfelelő minőségben szállító partnertől származik. A másik, hogy következetesen ragaszkodunk a hagyományos kereskedelmi szemlélethez, ezért a személyes kapcsolattartásra törekszünk, hogy gördülékennyé és zökkenőmentessé váljon a megrendelés, és gyorsan tudjunk reagálni az egyedi ügyféligényekre.
Ez a gyakorlatban hogy történik?
Nálunk az ügyféllel tárgyaló kapcsolattartó mögött mindig ott állnak a szakértőink is, akik magas szaktudással bírnak az egyes területeken, és ez értéknövelő szaktanácsadást jelent a vásárlók számára. Emellett az egyablakos megrendelési és logisztikai megoldásaink költséghatékonyabbá teszik a beszerzést, megbízhatóbb az ellátás, kevesebb az adminisztráció. Egy jó iroda- és munkahelyellátónál fontos, hogy elébe tudjon menni az ügyfél igényeinek.
Például a beszerzési folyamat optimalizálásával?
Pontosan. A szolgáltatásunk fontos része, hogy minden szervezési probléma alól mentesítsük a cégeket, így ők arra tudnak koncentrálni, ami igazán fontos számukra: a saját munkájukra. Ilyenkor derül ki, hogy ez az üzletág jóval többről szól, mint termékekről.
Miért érdemes többet költeni ezen a területen?
Csak nézzük meg, mennyi ideig tart manapság a megfelelő munkavállalók megtalálása. A cégek fizetési lehetőségei persze különbözőek, de a munkavállalók távozásának oka gyakran a nem megfelelő munkakultúra és környezet. Amikor a vállalati értékekről beszélünk, arról sem lenne szabad elfeledkezni, hogy a munkakörnyezet igencsak befolyásolja, szeretnek-e az emberek a munkahelyükön dolgozni, és mennyire érzik, hogy a munkáltató figyel rájuk. Ebbe tényleg érdemes beruházni, hiszen segít bevonzani és megtartani a munkaerőt.
(x)