Milyen trendek jellemzik a hazai közúti fuvarozást?
Egy gyengén teljesítő gazdasági környezetben növekvő költségek, emelkedő díjak és csökkenő kapacitás jellemzik az iparágat.
2024 II. negyedévében az előző év azonos időszakához képest a nemzetközi fuvarozásban 12,2, míg a belföldi fuvarozásban 19,1%-os összköltség-növekedést mért a DigiLog Consulting. Ennek több mint 2/3-a az útdíj extrém növekedéséből származott. Ennek ellenére a nemzetközi területen 6,6, belföldön pedig csupán 14,7%-os díjemelkedést értek el a fuvarozók.
A nemzetközi fuvarozás esetében 4,4, a belföldi fuvarozás esetében további 5,6%-os díjemelésre lett volna szükség a nullszaldóhoz, de a kapacitásfelesleg nem tett lehetővé ekkora emelést, így a fuvarozók zöme továbbra is veszteségesen működött.
Mi a kapacitásfelesleg oka?
A túlkínálat fő oka a visszaeső gazdasági teljesítmény következtében lecsökkent árumennyiség. A belföldi kiskereskedelmi forgalom lassan bővül, de az építőipar és az ipari termelés gyenge teljesítménye miatt jelentős mennyiségű áru hiányzik a fuvarpiacról. A járművek száma pedig rövid távon nem tudott alkalmazkodni a lecsökkent kereslethez.
Mitől nőttek a díjak, ha nincs elég szállítanivaló?
A költségek szignifikáns emelkedése és a közel egy éve fennálló veszteséges működés lépéskényszerbe hozta a fuvarozókat. Aki nem emel, az csődbe mehet, így akár a kapacitásuk csökkentése árán is, de tovább kell folytatniuk díjaik emelését az önköltségi szintjük fölé.
Visszaesett már a tehergépjárművek száma?
A II. negyedévben még nem csökkent látványosan a forgalomban lévő járművek mennyisége, de az először forgalomba helyezett vontatók száma az előző negyedévhez képest 4,3, az előző év azonos időszakához képest pedig 16,4%-os visszaesést mutatott.
Okozhat ez egy covid utáni időszakhoz hasonló kapacitáshiányt?
Megítélésünk szerint igen, mivel a járművek számának csökkenése már megkezdődött, és ezzel párhuzamosan megnőtt az európai piacokon végzett fuvarozás aránya is. Ezek együttesen már gazdasági fellendülés előtt is jelentősen csökkenteni fogják az itthon rendelkezésre álló szállítási kapacitást, aminek pedig biztosan árfelhajtó hatása lesz.
Hogyan védekezhetnek a megbízók a várható árnövekedés ellen?
Szerintünk a megbízók nem tudják elkerülni a megnövekedett fuvarozási költségek beárazódását. A várható kapacitáshiányt azonban tudják mérsékelni azzal, hogy megbízható és jó minőségben szolgáltató fuvarosaiknak már most önköltség feletti árakat fizetve megmentik őket a leépítéstől vagy a csődtől.
(x)