A fogyasztókat egyre inkább foglalkoztatja a fenntarthatóság, illetve egyre tudatosabbak nemcsak a pénzügyi termékek területén, de életük más területén is. Ezek a folyamatok ugyan a járvány előtt kezdődtek, de a pandémia, illetve az azt követő energiaválság felerősítette őket, ma pedig meghatározó elemmé váltak bizonyos beruházások, vásárlások esetén. A Cetelem adatai szerint a korábbi többszörösét költik az emberek sportra, energiatakarékos eszközökre.
A Cetelem adatai szerint az aktív életmódra való törekvés egyre erősebb, mivel ügyfeleik a járvány előtti szinthez képest 2,5-szer többet költenek kerékpárvásárlásra. Emellett az aktív életmódhoz kapcsolódó egyéb kiadások is jelentősen nőttek: hitelkártyás ügyfeleik háromszor annyit költenek sportklubok és edzőtermek tagsági díjaira. Bár a járvány felerősítette ezt a tendenciát, már a Covid előtti kutatások is jelezték a vásárlások mögötti tudatosság növekedését.
Az aktív életmód mellett a környezeti értékek is egyre fontosabbak lettek, amit jól mutat, hogy a faiskolákban és kertészeti üzletekben való költések három és félszeresére nőttek a járvány előtti szinthez képest.
A közelmúlt energiaválsága szintén hatással volt a vásárlási szokásokra, ami környezetvédelmi szempontból is pozitív változásokat hozott. Az energiatakarékos fűtő-hűtő légkondicionálók iránti kereslet folyamatosan nő, és a Cetelem ezek vásárlását speciális, kedvezményes, esetenként kamatmentes zöld konstrukciókkal támogatja.
A zöld gondolkodás erősödését az is mutatja, hogy a banki szolgáltatások terén is egyre fontosabb a fenntarthatóság. A Cetelem nyáron egy új, környezetbarátabb technológiával és alapanyagokból készült kártyát vezet be. A Thales által BIO PLA-ból készült kártya magja 84 százalékban takarmánykukoricából készül, mely megfelelő körülmények között lebomlik, és nem veszélyezteti az emberi élelmiszer-ellátást, míg a fennmaradó növényi fehérjét állati takarmányként hasznosítják.
Ezek a kártyák azonos élettartamúak a PVC kártyákkal, a Cetelem négyhavonta változó kedvezményekkel támogatja a tudatos fogyasztást különböző egészség- és környezettudatos költések után a kijelölt üzletkategóriákban, melyek részleteit a hitelkártyán található QR-kód beolvasásával vagy a cetelem.hu/greencard weboldal felkeresésével is megtekinthetik ügyfeleik.
A Cetelem tapasztalatai szerint a tudatosság minden generáció számára egyre fontosabb, a fiatalabb és az idősebb korosztály egyre inkább odafigyel a környezetvédelemre és a pénzügyi termékek tudatos használatára.
(x)