A Visa 60 éve játszik fontos szerepet az európaiak mindennapjaiban. A világ egyik legnagyobb technológiai platformjaként 276 milliárd tranzakciót bonyolít le évente az összesen 4,3 milliárd Visa kártyán világszerte[1]. Ügyfeleit és partnereit adatközpontjaival több mint 16 millió kilométer hosszú privát telekommunikációs hálózatán keresztül kapcsolja össze, ez azt jelenti, hogy hálózatának hosszával 400-szor megkerülhetjük a Földet.
A Visa a biztonságot helyezi minden tevékenységének középpontjába, ezzel teremti meg és tartja fenn a kereskedelembe vetett bizalmat. Jól szemlélteti ezt a bizalmat, hogy a vásárlók 3,5-szer nagyobb valószínűséggel gondolják azt, hogy egy webáruház biztonságos és 2-3-szor nagyobb valószínűséggel lépnek be egy ismeretlen üzletbe, ha meglátják a Visa logót.[2]
A Visa úttörő szerepet játszott a mesterséges intelligencia használatában a csalások valós idejű észlelése érdekében. A fizetési módokat vizsgálva a Visa hálózatán mérték világszerte az egyik legalacsonyabb csalási arányt, ami annak köszönhető, hogy világszerte több mint 10 milliárd dollárt fektetett be technológiába, többek között a csalások visszaszorítására és hálózati biztonságának növelésére. Csak az elmúlt öt évben 500 millió dollárt fordított mesterséges intelligencia és adatinfrastruktúra fejlesztéseire. Tavaly a Visa 40 milliárd dollár értékű csalási kísérlet megakadályozásában működött közre, ami közel kétszerese az előző évi adatnak[3].
Átfogó, hálózatfüggetlen csalásfelismerő megoldás
A Visa évente több mint 200 milliárd tranzakciót ellenőriz, és minden tranzakcióban 500 egyedi jellemzőt elemez, hogy valós időben azonosítsa és állítsa meg a csalásokat[4]. Ez az ellenőrzés tranzakciónként körülbelül egy milliszekundumot vesz igénybe. A gépi tanulási modellek minden tranzakciónál megvizsgálják a vásárló múltbeli tevékenységeit, mintáit és több mint 500 kockázati attribútumot, hogy egy kockázati pontszámot hozzanak létre. Ezt megosztják a kártyabirtokos bankjával, ahol megszületik a döntés a tranzakció jóváhagyásáról vagy elutasításáról.
Újdonság, hogy a Visa ezt a szolgáltatását kiterjesztette a nem Visa kártyás fizetésekre is, ezzel átfogó mesterséges intelligencia alapú csaláskockázat-kezelési megoldásai hálózatfüggetlenné váltak, és lehetővé teszik a kibocsátó bankok számára, hogy egyetlen csalásfelismerő megoldással egyszerűsítsenek működésükön.
Visa az azonnali fizetések védelmében is
A világszerte működő azonnali fizetési rendszerekkel együttműködve a Visa 70 éves szakértelmére támaszkodva alkalmazza a mesterséges intelligenciát, hogy segítse csökkenteni a csalásokat. Ez az új szolgáltatás mélytanulásos mesterséges intelligencia észlelési modellek segítségével valós idejű kockázati pontszámot ad, amely a csaló tranzakciók automatikus, még azok bekövetkezése előtti blokkolásával segíti a pénzintézeteket a csalások megelőzésében.
A Visa és a Pay.UK, az Egyesült Királyság kiskereskedelmi fizetési műveleteit irányító szervezet partnersége keretében egy 12 hónapos tesztidőszakban elemezték a brit kereskedelmi banki tranzakciók milliárdjait (az éves brit számlák közötti tranzakciók több mint 50%-át). A teszt igazolta, hogy a vállalat legújabb AI technológiájának alkalmazásával drasztikusan csökkenthető az évente csalásokkal okozott 600 millió font[5] értékű kár. A közzétett eredmények szerint a bankok kifinomult csalásészlelési rendszerein átjutott csalárd tranzakciók 54%-át képes volt időben azonosítani a Visa. Ez azt jelzi, hogy akár 330 millió font is megtakarítható az Egyesült Királyság lakossága, vállalkozásai és gazdasága számára.
[1] Visa éves jelentés 2023
[2] Value of Visa signage report, 2019
[3] Visa éves jelentés 2023
[4] VisaNet adat, https://usa.visa.com/run-your-business/visa-security/risk-solutions/authorization-optimization.html
[5] Az Egyesült Királyság pénzügyi csalásáról szóló 2024. évi jelentés
(x)