A stratégia sokszor egy vastag és átláthatatlan dokumentumot jelent, amit évente elővesz a menedzsment, és kínkeservesen próbál ez alapján célokat meghatározni. De egy gyorsan változó környezetben, ahol fontos, hogy azonnal tudjunk reagálni, és hogy a szervezet minden szintjén tudjanak döntéseket hozni a stratégia mentén, új stratégiatervezési módszerre van szükség.
![okr_abra](https://pcdn.hu/articles/images-xs/o/k/r/okr-abra-515603.jpg)
Egy A/4-es lap elég
Hiszen az OKR (Objectives & Key Results) módszernek az egyik lényege, hogy egyszerűségre sarkall. Lényege, hogy vállalati szinten fogalmazzunk meg legfeljebb 4-5 célt, és minden célhoz rendeljünk 4-5 kulcseredményt. Ezek a célok legyenek mindenki számára érthetőek. Ilyenekre gondolok: növeljük az árbevételt; javítsuk a termelékenységet; szerezzünk új piacokat.
Ezután a vállalati üzletágaknak kell végiggondolni, hogy ők miként tudnak hozzájárulni a vállalati célok eléréséhez. Miután megfogalmazták a célokat és kulcseredményeket, egy bigroom planning során minden terület OKR-jét megismerjük. Itt világossá válhat, hogy melyik terület mit támogat, hogy hol tudják a területek egymást segíteni, és miként lehet a párhuzamosításokat felszámolni. Lebomlanak a silók, új együttműködések indulnak el.
Ideális eseteben egy üzleti terület OKR-je egy A4-es lapra jól olvasható betűmérettel írva is elfér. Nemcsak a célok, hanem a cél elérését mutató kulcs eredmények is. Így lesz átlátható és mindenki számára befogadható a stratégia.
![Vityi Peter v2](https://pcdn.hu/articles/images-xs/v/i/t/vityi-peter-v2-515605.jpg)
Priorizálj!
Egy vállalat, aminek 15 célja van, nehezen fogja ezeket a célokat kézben tartani. Priorizálni kell, 4-5 célra szűkíteni kell a kört, amit az adott időszak alatt a vállalat el akar érni. Ez segít fókuszálni.
Ha bejön egy új fontos szempont, lehetőség, akkor a negyedéves review-n kiértékelhetjük, hogy a meglevő célokhoz képest akarunk-e változtatni vagy sem. Ha annyira kritikus ez az új cél elérése dönthetünk valamelyik korábbi cél elhagyásáról, és az új lehetőség beemeléséről. Hiszen a piac olyan gyorsan változik, hogy a rendszer rugalmassága az egyik legnagyobb versenyelőny. Viszont a 4-5 célos limit segít abban, hogy ne forgácsolódjanak szét az erőforrásaink.
A stratégiát nemcsak megalkotni kell, de a dolgozóknak is kézzelfoghatóvá tenni. Egy szállítmányozási cég portásának nehezen megfogható az a cél, hogy növelni kell az árbevételt. De ha azt mondjuk, hogy ő ehhez azzal járulhat hozzá, ha gyorsabbá teszi a teherautók beengedését, akkor motivált lesz saját folyamatainak optimalizálásában. Az egységek szintjére lebontott célok segítik, hogy összhangban legyenek a mikrodöntések, és a stratégia irányába mozdítsák a vállalatot.
Vityi Péter
a KÜRT Akadémia ügyvezetője, a Microsoft egykori magyarországi és regionális vezetője
![](https://cdn.portfolio.hu/articles/images-o/l/o/g/logo-515619.png)
(x)