
Mi változik, mi marad?
Az új kormányban potenciálisan részt vevő pártok programjaik alapján egységesen kiállnak Németország 2045-ös klímasemlegességi célkitűzése mellett, és folytatni kívánják a megújuló energiaforrások gyors bővülését, ahogyan a fűtési, szállítási-közlekedési és ipari ágazatok dekarbonizációját is.
A következő koalíciós kormány összetétele ugyanakkor
érezhetően befolyásolhatja azt, hogy milyen gyorsasággal és ambícióval valósulnak meg a további energiaátállási és szén-dioxid-mentesítési intézkedések,
illetve hogy Németország hogyan pozicionálja magát az EU klímapolitikai kontextusában.
Az mindenesetre biztosnak tűnik, hogy Friedrich Merz konzervatív kancellárjelöltnek az energia- és klímapolitika területén egyensúlyoznia kell majd a változások és a folytonosság között, amennyiben valóban ő vezeti majd a következő német kormánykoalíciót. Az is valószínűnek tűnik, hogy az eddiginél nagyobb hangsúly kerülhet a költséghatékonyságra és a konkrét ösztönzők helyett az általános politikai eszközökre.
A klíma- és energiapolitikának a leköszönő koalíciós kormány felbomlásában is nagy szerepe volt, mivel a szocdemeknek, szabaddemokratáknak és zöldeknek nem sikerült megegyezniük a beruházási igények adósságfékkel való összeegyeztetésében.
Komoly kihívás előtt az új kormány
A kormányválság miatt nem egy, a 2030-as klímacélok eléréséhez kulcsfontosságú döntés függőben maradt, így
az új kormány feladata lesz, hogy az országot számos kibocsátáscsökkentési és energiaátállási célja felé vezető pályára állítsa.
Az új kormánynak számos sürgős kihívással kell szembenéznie számos ágazatban, és a klímapolitikai intézkedések összeegyeztetése a gazdasági stabilitással, valamint a megfizethetőségi szemponttal még nagyobb szerepet fog játszani, mint korábban - értékelte a helyzetet a Clean Energy Wire. Az új berlini kabinetnek egyebek mellett
- össze kell hangolnia az ipar dekarbonizációt és a versenyképességet,
- lehetővé kell tennie a fűtési szektor klímabarát átalakulását, miközben a költségek megfizethetőek maradnak,
- el kell indítania a közlekedés mélyreható és széleskörű átállását az autóipar küszködése és a szűkös államháztartási helyzet ellenére is, továbbá
-
fel kell gyorsítania a klímaváltozáshoz való alkalmazkodást és a kibocsátáscsökkentést kiegészítő egyéb intézkedéseket is.
A következő német kormány legfontosabb energia- és klímapolitikai feladatai közé tartozik még a megfelelő tartalék kapacitás biztosítása a megújuló energia növekvő részarányához, a szén-dioxid-leválasztás és -tárolással (CCS) kapcsolatos jövőkép egyértelműsítése, nem utolsó sorban pedig az is, hogy mint az EU gazdasági vezető ereje, tegyen erőfeszítéseket az Unió egységének biztosítására a nemzetközi porondon a globális rend átalakulása közben.
Már nem olyan fontos téma?
Maga a klímaváltozás, illetve klímaválság egyébként jóval kevésbé volt hangsúlyos témája a mostani kampánynak, mint a 2021-es választásokon.
Az ARD felmérése szerint a német választókat leginkább foglalkoztató téma a belbiztonság, illetve szociális biztonság volt (18-18%), melyeket a migráció és a gazdasági növekedés (15-15%) követett, míg a környezet- és klímavédelem csak ezek után következett (13%), a négy évvel korábbihoz képest jelentősen visszacsúszva a listán, amikor is a válaszadóknak még 22%-a jelölte meg ez utóbbit a legfontosabb kérdésként.
A klímaváltozással kapcsolatos fő üzenete megfogalmazásában mindkét nagy politikai erő érezhetően óvatos. Ez összefügghet azzal, hogy bár az idei választáson második legtöbb szavazatot kapott, lényegében klímaváltozás-tagadó szélsőjobboldali AfD-vel való koalíciót mindegyik vezető párt kizárta, de előretörése elemzők szerint így is óvatosabbá teheti a német energia- és klímapolitikát.
A CDU alapállása e tekintetben nagyjából a következő a CarbonBrief összesítése szerint:
Meg kell végre értenünk, hogy az éghajlatvédelemhez erős gazdaságra van szükség. A klímavédelem csak globálisan és az emberekkel együtt működik
Az SPD hitvallása pedig valahogy így szól: "A fenntarthatóságnak és a klímavédelemnek ára van, de mindent úgy hagyni, ahogy van, még többe fog kerülni. Meggyőződésünk, hogy az állam felelőssége megteremteni azokat a feltételeket, amelyek lehetővé teszik, hogy mindenki áttérhessen a klímabarát technológiákra. Számunkra ez azt jelenti, hogy a klímabarát alternatívának jobbnak, kényelmesebbnek és mindenekelőtt a polgárok számára megfizethetőbbnek kell lennie."
Mik a közös pontok, mik az eltérések?
A németországi székhelyű, a német energia- és klímapolitikában rendkívül tájékozott Clean Energy Wire összegyűjtötte a koalíciós tárgyalásokat folytató pártok közös szakpolitikai pontjait és nézetkülönbségeit is:
Amiben a CDU/CSU és az SPD nagyjából egyetértenek az éghajlat- és energiapolitikákban:
-
A német gazdaság klímasemlegessé alakítása 2045-ig;
- A zöld átállás előmozdítása valamennyi ágazatban, beleértve az ipar dekarbonizációját is;
- A háztartások és az ipar villamosenergia-költségeinek csökkentése a hálózati díjak és adók mérséklésével (a CDU/CSU kilowattóránként (kWh) legalább 5 eurócenttel csökkentené az áramárakat, ami a 2024-es árak nagyjából 12%-ának felel meg);
- A megújuló energiaforrások, a villamosenergia-hálózat és a tárolási megoldások telepítéseinek folytatása;
- Az ellátásbiztonság garantálása érdekében kapacitáspiacra és gáztüzelésű erőművekre van szükség a megújuló energia tartalékaként;
- Társadalmi kompenzációs mechanizmus ("klímabónusz") bevezetése az átállás költségeinek támogatására.
Amiben a CDU/CSU és az SPD között jelentősebb nézeteltérés van az éghajlat- és energiapolitikákban:
- Olaj- és gázkazán kivezetés: a CDU/CSU szövetség választási programja szerint megszüntetné az előző kormány fűtési törvényét, amely a fosszilis tüzelésű kazánok fokozatos kivonását célozta, míg az SPD ezt várhatóan nem fogja támogatni.
- Nukleáris energia: a CDU megvizsgálná, hogy a legutóbb leállított német atomerőművek újra üzemelhetnek-e ésszerű műszaki és pénzügyi költségek mellett, ugyanakkor a párt a fúziós energiával és a kis moduláris reaktorokkal kapcsolatos kutatásokban is lehetőséget lát. Ezzel szemben az SPD elutasítja az atomenergiához való visszatérést, amit a legtöbb szakértő szintén valószínűtlennek tart, tekintettel a német közvélemény atomenergia-ellenességére is.
- Az ellátási láncok fenntarthatósága: a cégek terheinek csökkentése érdekében a CDU megszüntetné a német ellátási láncról szóló törvényt, amely a vállalati ellátási láncok egészére előírja az emberi jogok tiszteletben tartását, valamint a CSR-jelentési kötelezettséget, szemben az SPD vonatkozó álláspontjával.
-
A belsőégésű motorok jövője: míg az SPD ragaszkodna az EU 2035-ös kivezetési céljához, addig a CDU lazítana a kötelezettségen.
A koalíciós tárgyalások első nagyobb eredményeként a CDU/CSU és az SPD március első napjaiban megállapodást kötött egy 500 milliárd eurós infrastrukturális alap létrehozásáról, illetve az adósságfék-szabályok átalakításáról. A terv véghezvitelét számos akadály nehezítheti, de a pártok ezzel az új kormányra háruló energia- és klímapolitikai feladatok egyik fontos feltételét is teljesítették,
kompromisszummal feloldva egyik legjelentősebb nézetkülönbségüket is.
A tervezett intézkedés célja a hadsereg megújítása és Németország gazdasági növekedésének beindítása olyan ágazatokban, mint a szállítás, a kórházak, az oktatás, az energia, a tudományos élet, a kutatás-fejlesztés és a digitalizáció. Bár az infrastrukturális támogatások felhasználásának részletei egyelőre nagyrészt tisztázatlanok, és a megállapodást rögzítő egyoldalas dokumentum nem említi a klímaváltozás kihívásait vagy a klímasemlegességre való átállást, de a közlekedési és energetikai infrastrukturális beruházások között várhatóan a zöld átállással kapcsolatos projektek is szerepelnek majd.
A legerősebb gazdaságú tagállam kormányválsága némileg az uniós döntéshozatal működését is visszafogta az elmúlt hónapokban, és ez várhatóan így is marad az új német kormány eskütételéig.
Ezért az Európai Unió és a partnerországok mielőbb látni szeretnék a nemzeti és európai ügyekben is potens és hatékony új német kormány megalakulását, aminek különös jelentőséget ad, hogy az Unió éppen példátlan geopolitikai és gazdasági versenyképességi kihívásokkal néz szembe.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Portfolio
Fontos ígéretet tett Ukrajnának Elon Musk, törnek előre az oroszok Kurszkban – Háborús híreink hétfőn
Folyamatosan frissülő hírfolyamunk.
Nagy eséssel zárt az OTP, lefordultak az amerikai tőzsdék
Főleg a tech papírok szenvednek.
Előbukkant az Ínség-szikla: a Duna vízállása még nem volt ilyen alacsony
Márciusban, a mérések 1876-os kezdete óta.
Olaszországban 200 milliárd eurót mozgósíthatnak védelmi és űripari beruházásokba
Közpénz + magánberuházás.
Betiltják a mobiltelefonok használatát az osztrák iskolákban
Koncentrációgyilkosnak nevezte a mobiltelefonokat az oktatási miniszter.
A Fogtündér is megszorít
Cudarul alakul a tejfogpiac az elmúlt időszakban, a Fogtündér sem kerülhette el a gazdasági viharokat, zsinórban második éve csökken a kiesett fogakért járó juttatás. Pedig...
The post A Fogt
Jogszabályi ellentmondás a családtámogatásokban: Mit kell tudni a CSOK-ról, CSOK Pluszról és Babaváróról?
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Jogszabályi ellentmondás a családtámogatásokban: Mit kell tudni a CSOK-ról, CSOK Pluszról és Babaváróról? Az állami támogatások és kedvezmények
A Tesla vége?
Aki követi a híreket, jól tudja, hogy Elon Musknak végleg elgurult a gyógyszere, éppen most veri szét az Egyesült Államok kormányzati szerveit, náci karlendítéssel zárja a beszédét, 180 fok
Top 10 osztalék részvény - 2025. március
Tegnap kijött Justin Law listája az osztalékfizető részvényekről, sorba is rendeztem őket gyorsan, itt az eredmény.Fontosabb infók a lista összeállításával kapcsolatbanElőző hónapban 661
Mi várható a mesterséges intelligenciától a közeljövőben?
A mesterséges intelligencia alkalmazása számos új lehetőséget nyit, ám ehhez a közeljövőben több nehézséget is le kell még gyűrni.
Trump a hüttében
Három vendég, három téma: Móricz Dániellel piaci, Mlinárik Mártonnal ingatlanpiaci őrületet, Kovács Szilárddal pedig amerikai gazdaságot elemzünk. Jó szórakozást! Milyen platformokon talá
Adategyeztetési eljárás 2025: fókuszban a jogkövetés és adatminőség
A NAV adategyeztetési eljárása jelentős változásokat hoz, amelyek nemcsak a vállalkozások jogkövetését támogatják, hanem hatékonyabbá teszik a NAV működését is. Az idei év egyik újdons
Hol van a fapadosok helye a fenntartható turizmusban?
Az utazási szektor jelentős átalakuláson megy keresztül, és ebben kulcsszerepet játszanak a fapados légitársaságok. Másodpercenként 45 utas érkezik meg az áhított deszt

A kávé a vendéglátás sarkalatos pontja (x)
„A kiváló kávé mellett a fenntarthatóság is elvárás ma már.”
Szerkezetkész a Waterside Residence prémium lakópark (x)

- Trump háta mögött Ursula von der Leyen kiszervezte az Egyesült Államok mögül a világot
- A világ egyik legerősebb hatalma már a háborúra készül, ennek már látszanak a jelei
- A magyar vétó miatt észrevétlenül, de az EU örökre megváltozott
- Máris reagáltak a boltok a kormány egyhetes ultimátumára
- Németország megdöntötte a húszéves tabut, egész Európa megérezheti a hatását
Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!
Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!
Divat vagy okosság? ETF-ek és a passzív befektetések világa
Fedezd fel az ETF-ek izgalmas világát, és tudd meg, miért válhatnak a befektetők kedvenceivé!
Kicselezte Donald Trumpot Ursula von der Leyen?
Az Európai Bizottság elnöke a háttérben fontos lépéseket tett.
A józan észnek ellentmond a sörtörvény a Sörszövetség szerint
A nagy- és kisüzemi főzdék képviselői elemezték a sörpiacot.
Zsiday Viktor: a káosz végéig jó döntés lehet készpénzközeli állományon ülni
Mi érdemes tenni ebben a helyzetben?
Ügyvédek
A legjobb ügyvédek egy helyen