A koronavírus-járvány drasztikus terjedése jelentősen átformálta az irodapiacot, így a bérbeadók és a bérlők részéről is fokozott rugalmasságra van szükség ahhoz, hogy hatékonyan tudjanak alkalmazkodni a megváltozott körülményekhez. A járvány enyhülését követően az irodaházak újra megtelnek élettel, azonban a munkavállalók gördülékeny visszatéréséhez egy új, hibrid munkavégzési modellre lesz szükség, amely biztosítja az irodai lét és a távmunka közötti egyensúlyt. Az aktuális igényekhez való alkalmazkodás jelentheti az irodapiac legnagyobb kihívását mind a bérbeadók, mind a bérlők számára.
A járvány idején az ingatlanpiacon sokkal inkább krízishelyzetről lehetett beszélni, mintsem válságról, hiszen a piaci fundamentumok rendkívül erősnek bizonyultak a pandémiát megelőzően, amelyet a 2020-as visszaesés sem rengetett meg. Látványos átalakulások mentek végbe az iroda- és a kiskereskedelmi ingatlanok piacán is, így az üzemeltetőknek is új alternatívákat kellett kidolgozniuk. A helyzet eltérő mértékben éreztette hatását az ingatlanpiac különböző szegmenseiben, amelynek során a bérlők és a bérbeadók között is kompromisszumokra volt szükség.
Az irodákban a leglátványosabb változást kétségkívül a home office bevezetése jelentette. Ennek következtében jelentősen csökkent a bérlők irodahasználata , azonban a megváltozott körülmények jellemzően nem okoztak számottevő fennakadásokat a cégek működésében. Ezzel együtt a bérbeadók részéről fokozott rugalmasságot igényelt a kialakult helyzet és fontossá vált, hogy figyeljenek a bérlők felmerülő igényeire és szükség esetén átgondolják a bérleti feltételeket.
Az irodapiac továbbra is folyamatos átalakulás alatt van, azonban hosszú távon a hibrid megoldások jelenthetik a jövőt. Könnyen elképzelhető, hogy az elkövetkezendő időszakban hatékonyabbnak bizonyul, ha a munkavállalók megosztva végezhetik munkafolyamataikat: egyrészt a munkahelyükön, másrészt távmunkában. Tagadhatatlan, hogy a dolgozók számára nagyobb szabadságot biztosító távmunka már a mindennapok részévé vált, ugyanakkor a jövő tendenciái egyelőre kiszámíthatatlanok a végső megoldást illetően. A folyamatos kommunikáció és az elégedettség felmérése is kulcsfontosságú tényezők, ugyanis a dolgozók visszajelzései pozitívan hathatnak a folyamatok átalakítására, továbbá a munkáltatónak is nagyobb teret biztosíthatnak a döntéseik meghozatalában.
A pandémia mérséklődésével a helyzet stabilizálódni látszik, így egyre többen térnek vissza az irodaházakba, ezzel együtt az irodapiacon folyamatosan körvonalazódik egy új működési forma. A home office ugyan átmenetileg célravezetőnek bizonyult, azonban nem jelent tartós megoldást. Az embereknek szükségük van az aktív szociális életre, ugyanis az eredményes kommunikáció és a produktív munkavégzés tekintetében a személyes kapcsolatok elengedhetetlenek. A több hónapon át tartó home office után egyre inkább felértékelődik az irodai idő és a munkavállalók igénylik egymás társaságát. Például a közös étkezések vagy éppen a kötetlenebb beszélgetések hatékonyan hozzájárulhatnak a csapatkohézió és a munkavállalói elkötelezettség megerősítéséhez.
A visszarendeződés során a fokozott higiéniai előírások betartása egyre inkább előtérbe került. A munkavállalói bizalom erősítése érdekében az irodák üzemeltetőinek érdemes lesz szem előtt tartaniuk az dolgozói szükségleteket. Szerencsére már léteznek olyan naprakész megoldások, amelyek elősegítik, hogy a munkavállalók teljes mértékben biztonságban érezhessék magukat munkahelyeiken. A vállalatoknak érdemes lesz mélyebben megvizsgálniuk a kialakult állapotot annak érdekében, hogy mind a bérlők, mind a munkavállalók elégedettek legyenek.
A tulajdonosok és az üzemeltetők is egyaránt arra törekednek, hogy az olyan új és praktikus digitális módszerek alkalmazásával, mint például az érintésmentes eszközök, megteremtsék a személyes biztonságot. Az irodák fizikai átrendeződése is központi szerepet kap, így a nagyobb terek kiépítése, a higiéniai eszközök elérhetővé tétele mind-mind az alapját képezhetik egy komfortos irodahelyiségnek. Hatékony módszernek bizonyulhat a munkavállalók csoportokra történő bontása is, mert egy esetleges újabb hullám esetén könnyebben elszeparálhatók egymástól a különböző munkacsoportok.
Magyarország egyik piacvezető befektetéskezelője, az Indotek Group kiterjedt ingatlanportfóliójában számos különböző kategóriájú irodaház található. A cégcsoport több évtizedes értékes szakmai tapasztalatára támaszkodva a kritikus időszak alatt folyamatosan azon dolgozott, hogy a legoptimálisabb megoldásokat nyújthassa a bérlői számára, így kiemelt figyelmet fordított a folyamatos kommunikációra és a felmerülő igények kezelésére.
Az Indotek portfóliójába jelenleg közel 40 irodaház tartozik Budapesten, többek között az EMKE Irodaház, a Focus Point Irodaház, illetve a Diófa Alapkezelő partnerségében kezelt Alkotás Point vagy Green House irodaházak is, de emellett több vidéki nagyvárosban is jelen van a társaság.
„Az ország egyik vezető ingatlanpiaci szereplőjeként az Indotek Group jelentős irodaportfólióval rendelkezik. Az elmúlt években kiemelt figyelmet fordítottunk a portfólió ezen ágának további bővítésére, így ma már az irodaállományunkkal az irodakategóriák teljes spektrumát lefedjük, amelyről az In-Management felületén részletes tájékoztatást is nyújtunk. Munkánk során mindig kiemelten figyelünk a piaci tendenciákra és a bérlői igények felismerésére, így a világjárvány ideje alatt is arra törekedtünk, hogy folyamatosan kommunikáljunk a partnereinkkel. A munkavállalók fokozott visszatérése az irodai terekbe sok kihívással jár bérlőink számára, azon dolgozunk, hogy segítsük őket a felmerülő problémák kezelésében, illetve a visszatérésben” - fejtette ki Kovács András, az Indotek Group értékesítési igazgatója.
(x)