További szigorú követelményeket fogalmaznak meg a hazai pénztárszervezetek működését szabályozó törvény informatikai rendszerek védelméről szóló 2006. január 1-jén hatályba lépő passzusai. A határozott lépés indokolt, hiszen a nyugdíjcélú illetve egészségügyi szolgáltatásokra költhető, mára igen jelentős vagyontömeget koncentráló megtakarításaink biztonsága a pénztárszervezetek számára az egyik, ha nem a legfontosabb kérdésévé vált napjainkra.
A hazai pénztári szféra fejlődése a 90-es évek közepétől jelentős lendületet vett. A nyugdíjcélú megtakarításokat koncentráló pénztárszervezetek mára olyan volumenű vagyontömeget gyűjtöttek össze, mellyel a hazai befektetési piac meghatározó szereplőivé váltak. A pénztárakban elhelyezett nyugdíj és egészségügyi célú megtakarításaink biztonságával kapcsolatban felmerülő kockázatokról hallva először általában a befektetési kockázatokra gondolunk. Az optimális kockázati szint mellett történő szigorúan szabályozott vagyonbefektetés biztosítja megtakarításunk biztonságát és értékállóságát.
A pénztárak működését kísérő operatív kockázatok, közöttük az informatikai szabályozottságban és alkalmazott informatikai rendszerekben rejlő kockázatok legalább ilyen jelentőséggel bírnak. A pénztárak tevékenységét szabályozó 93. évi XCVI. tv. 40/C paragrafusa, mely 2006. január elsejével lép hatályba, a pénztár informatikai rendszerének védelme kapcsán részletesebb követelményrendszert fogalmaz meg. A pénztárszervezetek tevékenységét szabályozó új törvényi kiegészítéssel a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete az elkötelezettség magasabb és mérhetőbb szintjének kialakítását kívánja elérni a pénztárak esetében is az informatikai biztonsági kockázatok minimalizálása tekintetében. Az informatikai kockázatkezelési rendszer kialakításához, továbbá az informatikai szabályozottság kritériumainak való megfelelés megteremtéséhez érdemes és célszerűnek látszik megfelelő tapasztalatokkal rendelkező szakcégeket bevonni. Ezek a cégek a saját szakterületükön az informatikai szabályozottságtól (szabályzatok, informatikai stratégia) kezdve a zárt és megfelelően védett nyilvántartó rendszerek alkalmazásán (tagnyilvántartás, befektetés nyilvántartás, főkönyvi nyilvántartás) keresztül a szolgáltatói kapcsolatok működtetésével bezárólag a teljes pénztári működtetésben nyújtanak segítséget.
A Trinity Consulting és a VOLÁN ELEKTRONIKA Rt. által, május 31-ére meghirdetett
I. Pénztárinformatikai Konferencia
középpontjában a pénztárszervezetek informatikai szabályozottságának kérdésköre áll. A konferencia célja egyrészről bemutatni azt az eszközrendszert, melynek alkalmazásával a hazai pénztárszervezetek a jogszabályokban előírt informatikai követelményeknek meg tudnak felelni, másrészről áttekinteni a pénztárak és szolgáltatóik (vagyonkezelők, letétkezelők) összetett kapcsolatrendszerét az informatika szemüvegén át. Az előadások érintik a pénztárszervezetek informatikai felkészültségével kapcsolatos elvárásokat, az informatikai szabályozottság alappilléreit, valamint a különféle pénzügyi szervezetek közötti együttműködés kérdéskörét.
A konferencián való részvételt ajánlott tehát mindazon pénztári vezetőknek, akiknek felelősségi körébe tartozik a nyugdíjcélú illetve egészségügyi szolgáltatásokra költhető, mára igen jelentős vagyontömeget koncentráló megtakarításaink biztonságos kezelését szolgáló informatikai stratégia kialakítása és megvalósítása, valamint az informatikai biztonság folyamatos fenntartása.
A konferencia tematikája a következő szakemberek előadásaiból, prezentációiból és meghívott vitavezetőkkel, 6 szekcióban zajló kerekasztal beszélgetésekből épül fel:
I. A pénztárszervezetek informatikai felkészültségével kapcsolatos elvárások
Előadó: Asbóth Imre, CISA, vezető informatikai főfelügyelő, Pénzügyi Szervezetek Állami felügyelete
II. Miért és hogyan szabályozzuk a pénztárak informatikai tevékenységét, avagy milyen közel van 2006. 01. 01?
Előadó: Horváth László Kockázatkezelési Üzletágvezető AAM Vezetői Informatikai Tanácsadó Rt.
III-IV. Integrált pénztári nyilvántartás másként - két stratégiai nézőpontból
Előadók: Kreskai György, ügyvezető igazgató, TRINITY Consulting és Marxreiter Alajos, üzletágvezető, VOLÁN ELEKTRONIKA Rt.
V. A Pénztárak és szolgáltatók kapcsolata - a vagyonkezelői oldal
Előadó: Németh Éva, vezérigazgató, EQUILOR Befektetési Rt.
VI. A Pénztárak és szolgáltatók kapcsolata - a letétkezelői oldal
Előadó: Weinper László, letétkezelési üzletágvezető, Magyar Külkereskedelmi Bank Rt.
A kerekasztal beszélgetések témái és témavezetői:
1. szekció: Informatikai elvárások - Asbóth Imre CISA, vezető informatikai főfelügyelő, PSZÁF
2. szekció: Informatikai szabályozottság - Bendik Marcell, AAM Vezetői Informatikai Tanácsadó Rt.
3. szekció: Nyilvántartó rendszerek - Kreskai György ügyvezető, TRINITY Consulting és Marxreiter Alajos üzletágvezető, VOLÁN ELEKTRONIKA Rt.
4. szekció: Vagyonkezelés - Németh Éva vezérigazgató, EUILOR Befektetési Rt.
5. szekció: Letétkezelés - Weinper László letétkezelési üzletágvezető ,Magyar Külkereskedelmi Bank Rt.
6. szekció: Árfolyam szolgáltatások - Lusztig Noémi értékesítési igazgató, Zvolenszki Dóra, costumer support supervisor, REUTERS
A konferencia szakmai szponzoraként a REUTERS szekcióbeszélgetés során mutatja be a konferencia résztvevőinek azokat a hír- és árfolyam-szolgáltatással kapcsolatos termékeit, melyek egyrészről a vagyonkezelő - pénztár és letétkezelő - pénztár kapcsolatrendszerben bírnak nagy jelentőséggel, másrészről a saját vagyonkezelési tevékenységet folytató pénztárak számára nyújtanak lehetőséget a megalapozott befektetési döntés meghozatalában, továbbá a portfoliók piaci értékelésének és kockázatelemzésének végrehajtásában.
A konferenciára való jelentkezést örömmel fogadjuk a www.trinityconsulting.hu honlapon. A konferencián a részvétel ingyenes.
(X)