A Munch 2020-ban indult négy fővel, egy egyszerű, de fontos közösségi céllal: megmenteni az el nem adott ételeket és fenntarthatóbbá tenni a vendéglátóipart. Az évek során a cég dinamikusan fejlődött, ma már négy országban, közel 100 fős csapattal működik. „Az első nagy lépésünk a Cápák között műsorban való szereplés volt, majd 2021-ben a Starbucks csatlakozása adott további lendületet" – mondta Perepelica Kirill.
Nemzetközi terjeszkedés
A Munch 2022-ben kezdte meg nemzetközi terjeszkedését, amikor egyesült cseh versenytársával, a Nesnězeno startuppal. "Miért versenyeznénk egymással, amikor egyesítve erőinket sokkal gyorsabban fejlődhetünk?" – mesélte Kirill az üzlet hátteréről. Csehországban az éttermi partnerek aránya kiemelkedően magas, ami egyedi piaci stratégiát kívánt meg a Munch csapatától.
2024-ben Romániában indultak el saját operációval, de hamar rájöttek, hogy a gyorsabb terjeszkedés érdekében érdemesebb egyesülni a helyi Bonapp platformmal.
A Munch felhasználói bázisa sokszínűbb, mint azt kezdetben gondolták.
"Amikor indultunk, azt hittük, hogy az egyetemisták lesznek a legaktívabb felhasználóink, de meglepetésünkre a 30-40 éves fiatal családanyák a legnagyobb vásárlói csoportunk"
– osztotta meg Perepelica. Kiderült, hogy a muncholást nemcsak az árérzékenység, hanem a fenntarthatósági szempontok is ösztönzik. A felhasználók 70%-a nő, és sokan a mindennapi bevásárlásuk kiegészítésére használják a szolgáltatást.
A Munch nem tervezi megállni a négy országnál. További bővítés van tervben olyan piacokon, mint Szerbia, Horvátország, Bulgária és Görögország. Emellett új szolgáltatásokat is fejlesztenek, mint a Munch Market, amely lehetőséget ad a késleltetett lejáratú termékek mentésére is.
A célunk, hogy 2030-ra évente 100 millió csomagot mentsünk meg, és ezzel globális szinten is meghatározó szereplővé váljunk
– fogalmazott ambícióikról a társalapító.
Főbb részek:
- Intro - (0:00)
- A terjeszkedés mikéntje - (3:07)
- Az átlagos Munch felhasználó - (9:37)
- Csehország - (12:47)
- Az ételmentő platformok nemzetközi piaca - (15:21)
- Románia - (21:55)
- Hogy kerülnek FMCG láncok a Munchra? - (25:00)
- A működés összehangolása - (27:31)
- Tanulságok - (31:33)
- A minőségbiztosítás skálázása - (35:07)
- Non-food termékek a Munchon - (36:24)
- További terjeszkedési ambíciók - (39:03)
- Tőkebevonások - (40:16)
- A Munch és az élelmiszerinfláció - (44:43)
- A food-saving jövője - (47:43)
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images