
A XX. század második felére a városi közlekedésben a (saját tulajdonú) személygépjárművek lettek a domináns szereplők, a közlekedéstervezők is a motorizált közlekedési módokat vették figyelembe a közutak kialakítása, fejlesztése során. Napjainkban azonban a városi közlekedés újabb átalakuláson esik át, amelyet egyrészt a mikromobilitási eszközök (pl. kerékpárok, rollerek) elterjedése, másrészt a bérlésen alapuló üzleti modellek megjelenése eredményezett. E két változás nemcsak kibővítette az utazók választási lehetőségeit, hanem egyre könnyebbé vált a különféle közlekedési módok kombinálása is.
A városok zsúfoltsága, a levegőminőség romlása és ennek káros egészségügyi hatásai, a magas zajszennyezés, illetve a környezetvédelmi megfontolások miatt a városi gépjárműközlekedés csökkentése sok városban cél, főként a belvárosi övezetekben. Ebben a helyzetben pedig kérdésként merül fel, hogy a mikromobilitási eszközök mennyire képesek helyettesíteni a személyes motorizált közlekedés – tehát elsősorban az autó – használatát.
Nemzetközi kutatások alapján összességében az mondható el, hogy a mikromobilitási eszközök Európában kevésbé az autót, mint inkább a közösségi közlekedést tudják kiváltani, ugyanakkor az egyes mikromobilitási eszközök között is élénk verseny van. A mikromobilitási eszközök közösségi közlekedéssel való kombinálása is megfigyelhető, főként a metró vagy a vasút esetében, hiszen az „utolsó mérföld” probléma megoldásával vonzóbbá és gyorsabbá tehetik a közösségi közlekedést, ezáltal megfigyelhető némi konverzió az autóhasználat felől. Az egyes városok közötti eltérések azonban jelentősek (pl. a városszerkezet, az agglomeráció, a közlekedési hálózat, a közlekedési szokások miatt), tehát érdemes megnézni, hogy ezen a téren hogyan áll Budapest.
A budapestiek több mint kétharmada legalább heti szinten igénybe veszi a közösségi közlekedést, míg 13%-a használ kerékpárt, 5%-a pedig egyéb mikromobilitási eszközöket is. Összességében az utazók 15%-a használ valamilyen mikromobilitási eszközt legalább heti rendszerességgel, a MOL Bubi pedig az egyik legelterjedtebb bérelhető mikromobilitási szolgáltatást nyújtó rendszer. A Budapesti Közlekedési Központ és a Budapesti Corvinus Egyetem együttműködésében a MOL Bubi felhasználóit kérdeztük meg arról, hogy milyen közlekedési módok helyett használják a Bubit, illetve milyen más közlekedési módokkal kombinálják azt. A felmérés online valósult meg 2021. szeptember 23. és október 5. között, összesen 606 fő töltötte ki a kérdőívet.

A helyettesítés felmérése érdekében megkérdeztük a kitöltőket, hogy hogyan tették volna meg legutóbbi MOL Bubival megtett útjukat, ha nem lett volna elérhető a Bubi, illetve azok körében, akik idővel csökkentették vagy teljesen megszüntették Bubi-használatukat, rákérdeztünk, hogy milyen közlekedési módokra tértek át. Érdekes módon a két kérdésnél nagyon hasonló válaszok születtek, a közösségi közlekedés, a gyaloglás és a saját kerékpár lettek a legnépszerűbbek, autóra a válaszadók 10-20%-a váltana. A sorrend lényegében változatlan azok körében is, akik hozzáférnek saját vagy céges tulajdonú autóhoz.
Annak ellenére, hogy 2021-re már több mikromobilitási szolgáltató bérelhető eszközei is elérhetők voltak Budapesten, az ezekre való váltási hajlandóság meglehetősen alacsonynak mutatkozott, mindössze a válaszadók 13%-a mondta azt, hogy a Bubi helyett más bérelhető mikromobilitási szolgáltatást venne igénybe. A közösségi kerékpárrendszer elsősorban a közösségi közlekedéssel, illetve a saját tulajdonú kerékpárokkal versenyez.
Másik oldalról elmondható, hogy a Bubi-használók fele gyakran vagy nagyon gyakran kombinálja a Bubit más közlekedési módokkal utazásai során.
Emellett pedig érdemes figyelembe venni a temporális kiegészítést is, ami azt jelenti, hogy a napon belüli utazások összefügghetnek, hiszen például annak megválasztása, hogy hogyan utazik valaki a munkahelyére, befolyásolja azt is, hogy hogyan tud (fog) hazatérni onnan.
A közlekedési módok kombinálása során a Bubit elsősorban közösségi közlekedéssel, gyaloglással és vasúti közlekedéssel kombinálják a felhasználók. A mikromobilitási eszközök közötti kiegészítés nem jellemző, ami nem is meglepő, hiszen használati funkcióikat tekintve elég hasonló szolgáltatásokról van szó. Érdekes eredmény, hogy a Bubit vasúttal és autóval kombinálók 23, illetve 28%-a Budapest agglomerációjában él, tehát esetükben a városba való bejutást szolgálja a vasút, illetve az autó, majd a városi közlekedés során már a Bubit használják.
Ezek alapján a Bubi és a többi közlekedési mód között komplex kapcsolatok vannak, amelyek a legtöbb esetben nem írhatók le tisztán helyettesítő vagy kiegészítő viszonyként, meglehetősen nagy átfedés van azon közlekedési módok között, amelyekkel a felhasználók helyettesítenék a Bubit, illetve amelyekkel gyakran kombinálják is a Bubival megtett útjaikat. A helyettesítés és a kiegészítés együttes jelenlétét mutatja a 2. ábra. Ezen jól látszik, hogy az egyes közlekedési módok jelentősen eltérő módon viselkednek. Míg a közösségi közlekedés egyszerre jelenti a Bubi alternatíváját és kiegészítő szolgáltatását, addig a saját kerékpár egyértelműen helyettesíti a Bubit.

Az eredmények alapján továbbá a bérelhető elektromos rollerek és az autómegosztó szolgáltatások is inkább a Bubi helyettesítőiként tűnnek fel. A Bubival való kombinálásuk nem tekinthető elterjedtnek azok körében, akik a Bubi megszűnése esetén ezekre a szolgáltatásokra váltanának át. A saját vagy a céges tulajdonú autó esetén ambivalensek az eredmények. Relatív sokan (23%) kombinálják az autót és a Bubit is azok körében, akik a Bubi megszűnése esetén autóra váltanának. Ez tehát arra utal, hogy
az autósok egy része, amennyiben nem lenne közösségi kerékpárrendszer Budapesten, vélhetően egész útjukat autóval tennék meg, míg most útjuk során egy adott pontján kiszállnak az autóból, hogy átváltsanak Bubira.
Az az eredmény, hogy a közösségi közlekedés vagy az autó sok esetben képes a Bubi helyettesítésére, ugyanakkor a Bubi felhasználói úticéljuk elérése érdekében gyakran együtt is használják a Bubit és a közösségi közlekedést vagy az autót, egyfajta tudatosságra utal. Az utazók (egy kis része) tudatosan vált közlekedési módot egyazon útja során. Ennek oka leginkább az, hogy a Bubi egyben testmozgás is. A közösségi közlekedést használók számára további előny, hogy a Bubi segít elkerülni a tömeget a járműveken, illetve gyorsabb eljutást tesz lehetővé, valamint szórakoztatóbb, kellemes utazási élményt jelent. Az autósok a Bubi autónál kedvezőbb árát (alacsonyabb költségeit), a parkolóhelykeresés megúszását, a gyorsabb eljutást, illetve a fenntarthatósági szempontokat értékelik a leginkább, bár a többi motivációs elem is fontos számukra (3. ábra).

A cikk alapjául szolgáló tanulmány itt érhető el. A tanulmány az ELKH Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont Közgazdaságtudományi Intézetének kiadásában 2023-ban megjelent Verseny és Szabályozás 2022 évkönyben jelent meg.
Berezvai Zombor a Budapesti Corvinus Egyetem adjunktusa és a Gazdasági Versenyhivatal vezető közgazdásza
A cikk a szerző véleményét tükrözi, amely nem feltétlenül esik egybe a Portfolio szerkesztőségének álláspontjával.
Címlapkép forrása: Luis Alvarez via Getty Images
Megálljt parancsolt Trump tisztogatásának egy amerikai bíróság
Hat minisztériumnak vissza kell vennie az elbocsájtott alkalmazottakat.
Reagált Putyin szavaira Trump: „Remélhetőleg Oroszország helyesen fog cselekedni”
Az amerikai elnök Mark Rutte NATO-főtitkárral tárgyal.
Csak a Richter zárt pluszban a hazai nagypapírok közül
A BUX a nemzetközi hangulatnak megfelelően esett.
Kicsi, értéktelen, mégis ragaszkodnak hozzá
Hiába van alig mérhető vásárlóereje, hiába kerül többe a gyártása, mint az értéke, az átlagos amerikai mégis ragaszkodik az egy centet érő pennykhez. Itthon simán...
The post Kicsi, ért
Ezekre a pályázatokra számíthatsz idén az NKFIH-tól
A Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal (NKFIH) közzétette 2025-ös Programstratégiáját, összességében kicsit más, mint a korábbi éveké.
Hogyan Maximalizálhatjuk Ingatlanbefektetésünk Nyereségét? - Webinár Ajánló
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Hogyan Maximalizálhatjuk Ingatlanbefektetésünk Nyereségét? - Webinár Ajánló Ingatlanba fektetni a pénzünket nagy felelősség, különösen akkor, ha
Mennyire lehet jó egy 19 dolláros eper?
Nagyot megy most egy eper. egy szemet(!) adnak 19 dollárért, igaz, szépen becsomagolva. Az emberek pedig veszik, mint a cukrot, mert bár drága, de annyira finom, hogy minden pénzt megér. Az egyik am
Munkabérelőleg kezelése - digitális megoldással
A munkabérelőleg kifizetések hagyományosan sok adminisztrációval és manuális munkával jártak mind a HR, mind a pénzügyi osztályok számára. Az RSM Hungary élen jár abban, hogy ügyfelei sz
A túlzott bankköltségek és a pénzügyi tudatosság fontossága
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! A túlzott bankköltségek és a pénzügyi tudatosság fontossága Manapság egyre többen panaszkodnak a bankok túlzott költségeire, és úgy tűnik, hogy
Demján 1+1 után se állj le: pénz még van, csak kérni kell!
Az elmúlt hónapokban a Demján 1+1 pályázat felforgatta a pályázati ökoszisztémát.
Az európai autópiac alakulása 2015 és 2024 között
2015 és 2024 között jelentős átalakuláson ment keresztül az európai autópiac. Mai blogposztunkban azt vizsgáljuk, milyen trendek olvashatók ki a főbb mutatókból.


- Itt a nagy bejelentés: megállapodott egymással Ukrajna és az Egyesült Államok, jelentős lépés a béke felé
- A kisgyerekeket támadja ez a betegség - Csúcson van a magyar kórházak terhelése
- Pár nap alatt elszabadult a pokol: kegyetlen rezsimet takart a nyugatbarát álca
- Trump háta mögött Ursula von der Leyen kiszervezte az Egyesült Államok mögül a világot
- A világ egyik legerősebb hatalma már a háborúra készül, ennek már látszanak a jelei
Portfolió menedzser
Hova teszik a magyarok az állami pénzesőt?
Folytatódik a PMÁP-kamatok kifizetése.
A robot az új vendégmunkás? Filippínók és robotok dolgoznak a magyarok helyett
Sci-fibe illő humanoid robot is éles bevetésre készül a baktalórántházai baromfitelepen.
Mi kell még a tűzszünethez Ukrajnában?
Egyebek mellett erről is szó volt a szerdai Checklistben.
Kiadó raktárak és logisztikai központok
A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen
Sikeres befektető online tanfolyam
Képes leszel megtalálni a számodra legmegfelelőbb befektetési terméket, miközben olyan gyakorlati stratégiákat sajátítasz el, amiket azonnal bevethetsz a sikeres befektetésekhez!
Divat vagy okosság? ETF-ek és a passzív befektetések világa
Fedezd fel az ETF-ek izgalmas világát, és tudd meg, miért válhatnak a befektetők kedvenceivé!