Az osztrák főváros melletti terület 2012-ben indult átalakulásnak, amikor egyre több cég költözött a Seestadt Technology Center-be. Az új városnegyedben elkezdtek felépülni az első épületek, és 2013 októberében az U2-es metrót is meghosszabbították. Az első lakóépületek 2014-ben, az első üzletek 2015-ben készültek el. 2018-ban végére ért az úthálózat fejlesztése, 2019 elejére pedig már a terület negyedét kiépítették.
Az 5 hektáros tó mellett lévő K+F központban jelenleg 2000 ember dolgozik, a meglévő 3000 lakásban pedig mintegy 7000 ember lakik, emellett egyre több diák tanul a városrészben működő campuson. A kiskereskedelem terén 3500 négyzetméternyi üzlet, kávézó, étterem áll rendelkezésre. Minden adott tehát ahhoz, hogy egy olyan városrész jöjjön létre, ami szinte egy önálló városként is megállná a helyét, különösen azután, hogy a mostani fejlesztési koncepció részekánt további 11 ezer lakóegység jöhet létre. Ennek során lakást, bérlakást, diákszállásokat és irodaházakat építenének a fejlesztők.
A magyarországi fejlesztésektől eltérően azonban, itt nem egyetlen cég építi fel az egész projektet, hanem egyeztetett tervek szerint, több ingatlanfejlesztő valósítja meg az új városrészt. A teljes projekt látványtervét az alábbi videóban nézhetjük meg:
Bár ekkora volumenű beruházás jelenleg nincs Budapesten, de ehhez nagyon hasonló például a Kopaszi-gátnál épülő BudaPart beruházás, azzal a különbséggel, hogy ott a megvalósítás egyetlen cégcsoporthoz köthető. Az alábbiakban megnéztük azokat a hazai beruházásokat, vagy azok terveit, amelyek egy teljes városrészt érintenek.
BudaPart
817 db lakás 29 - 124 m2 alapterület | Átadás: 2019 Q3-tól |
0 - 0 M Ft |
2008-ban három projekt volt Budapesten, amelyeknek volumene egyenként is meghaladta az 1 milliárd eurót, de a tizedik legnagyobb beruházás összértéke is 160 millió euróra rúgott. Ezekből azonban az eredeti tervek és tulajdonosi kör fejlesztésében mindössze egy valósult meg, a többséget a válság szele elsodorta. Íme a tíz évvel ezelőtti tervek, az akkori beruházási értékek szerint, amik az inflációval korrigálva természetesen ma már magasabb összegek lennének.
- Mundo városközpont, Zugló - 160 millió euró
- Károlyi városközpont, Újpest - 220 millió euró
- S1, Kőbánya - 240 millió euró
- AL Holding, Árpád híd - 300 millió euró
- Etele tér - 400 millió euró
- Corvin Sétány - 500 millió euró
- 360° Budapest - 520 millió euró
- Tópark - 1,2 milliárd euró
- Duna City - 1,2 milliárd euró
- Álomsziget - 1,6 milliárd euró
Ezek közül a Károlyi városközpont helyén a Metrodom most építi a Metrdom Panoráma nevű projektjét, az AL Holding tervei helyén szintén most épül a HB Reavis fejlesztésében megvalósuló Agora projekt, az Etele tér fejlesztésénél az Etele Plaza és a Budapest ONE a Futureal fejlesztésében valósul meg, a 360° Budapestnek a telkét jelenleg is árulják, az évekig félkészen álló Tópark pedig mostanában fejeződik be. Emellett meg kell említeni a BudaPartot, mint az egyik legnagyobb budapesti fejlesztést, ami több ütemben épül, de a következő évtized során becsléseink szerint akár az 1 milliárd eurót is megközelítheti a projekt teljes költségvetése.