A cikk megjelenését a Market Asset Management Zrt. támogatta.
Az elmúlt évek gazdasági környezetében, a 2023-ra általánosságban jellemző kiugró infláció és a magas energiaárak miatti csökkenő vásárlóerő a kiskereskedelmi forgalom szignifikáns visszaesését hozta. A KSH adatai alapján tavaly éves szinten 7,9%-kal volt alacsonyabb a kiskereskedelmi forgalom volumene az előző évhez képest. Mindez a vállalkozások beruházási hajlandóságára is hatással van: sok vállalkozásnál az expanziós terveket jelentősen megnyirbálták vagy teljesen leállították. A tavaly év végi és 2024-es év eleji gazdasági adatok és kiskereskedelmi forgalmak azonban már bizakodásra adhatnak okot: az év első négy hónapjában éves alapon összességében 2,4%-kal bővült a fogyasztás.
Jelenleg a piac figyelmét jellemzően csak a nagyon speciális fejlesztések vagy ajánlatok keltik fel, de egyértelműen látszik, hogy az energiahatékony, modern épületekre a kiskereskedelmi szektorban továbbra is igény van
– mondta el a Portfolio-nak Szabó Dávid, a BEM Center bérbeadását végző Property Market kiskereskedelmi bérbeadási igazgatója. “Ebben a gazdasági közegben még inkább jelentős eredmény, hogy a BEM Center ennyire erős bérlői mixszel várja vendégeit” – tette hozzá.
Az építészeti, belsőépítészeti és energetikai megoldások mellett a retail bérlők számára alapvető fontosságúvá vált a nagy átmenőforgalom miatti jó elhelyezkedés, a kiváló láthatóság és a változatos üzletméretek. Budapest esetében például hatalmas előnyt jelent, ha autóval, kerékpárral, vagy tömegközlekedéssel Pestről és Budáról egyaránt könnyen megközelíthető az adott iroda vagy üzlet. A flexibilis parkolási rendszer is kiemelt szempontnak számít, amely szintén fontos eleme a BEM Center irodaháznak. A fejlesztő olyan flexibilis parkolási rendszert alakított itt ki, amely a vendégek és az irodabérlők mellett a vásárlókat és a környéken lakókat is kiszolgálja.
A kiskereskedelmi bérlőknek emellett változatos, eltérő igényeik is lehetnek, amelyek mind az adott funkciótól függenek, hiszen egy éjjel-nappal nyitva tartó FMCG boltnak más a fontos, mint egy diszkréciót szem előtt tartó magánegészségügyi szolgáltatónak.
Átalakultak az irodák és az üzletek
A Covid idején a vállalkozások hónapokig otthonról dolgoztak, az irodaházak világszerte kiürültek, majd megkezdődött a fokozatos visszatérés. Ebben az időszakban az irodák jelentős változásokon mentek keresztül, sok helyen kialakult a hibrid modell, amely azóta is működik.
“Az irodák utáni kereslet mostanra stabilizálódott, hiszen bizonyos szakmákban nélkülözhetetlen a személyes együttműködés. Ezzel együtt megnőtt a bérlők rugalmasság iránti igénye, amelyet a terület kialakításában, berendezésében és a szerződéses feltételekben - hosszabbítási opciók, bérletidíj-kedvezmény - is biztosítani kell” – emelte ki Makra Sándor, az irodaházat fejlesztő Market Asset Management Zrt. vezérigazgatója.
A BEM Center a Duna-parttól egy kőhajításnyira, Bel-Buda szívében helyezkedik el, az irodaházban 17 850 m2 irodaterület és 3050 m2 kiskereskedelmi terület található, az üzletek mérete 80-600 m2 között változik. A fejlesztés egyik érdekessége, hogy az irodaház lobbija úgy került kialakításra, hogy a Bem József és a Fekete Sas utcákra merőleges Henger utca, illetve Kandó Kálmán utca összeköttetéseként egy nagyságrendileg 500 m2-es, az iroda nyitvatartási idejében mindenki számára használható belső fedett passzázs alakult ki izgalmas és prémium minőségű belsőépítészeti megoldásokkal. Az épülethez egyedi módon egy ötcsillagos Kimpton Hotel is kapcsolódik.
Az épület energetikai besorolása A+, megfelel a közel nulla energiaigényre vonatkozó követelményeknek.
A jelentős megújulóenergia-részarányt a fűtésre és hűtésre is használt hőszivattyúk mellett napelemek biztosítják, a belső kertet pedig összegyűjtött esővízzel locsolják.
Szabó Dávid elmondta, hogy a BEM Center üzlethelyiségeinek kialakításánál a különbözőfunkciók számára szükséges ideális méreteket vették alapul, ez alapján tervezték meg a kiskereskedelmi területeiket. Ehhez figyelembe vették az irodaház dolgozóinak, a hotel vendégeinek és a környék lakóinak igényeit is, emellett vonzáskörzet-analízist végeztek, megvizsgálták a környék kiskereskedelmi kínálatát, de figyelniük kellett a szállodaüzemeltető, illetve a meglévő bérlők igényeire is.
A partnerek kiválasztásánál fontos volt a megfelelő funkció, az üzletek megjelenése, a szolgáltatások minősége. “Ahhoz, hogy vonzó kiskereskedelmi mixet tudjunk létrehozni, megfelelő mennyiségű üzlethelyiség kialakítására volt szükség. Úgy gondoljuk, hogy ezt is sikerült megoldanunk és egy nagyon igényes, izgalmas kínálatot raktunk össze” – emelte ki.
A kiadható területek 80%-ára már megállapodtak, a még elérhető 20%-ra pedig folynak az egyeztetések, 2024 év végére a teljes retail terület értékesítésre kerül. A kiskereskedelmi területeikre alapvetően 5 és 10 éves bérleti szerződéseket kötnek, a retail bérleti díjak pedig 20-35 EUR/m2 között alakulnak.
Új bérlők érkeztek a BEM Center irodaházba
Az irodaház földszintjén a Manna ABC egy új koncepció szerint nyitja meg legújabb egységét: az üzlet hamarosan 0-24-es nyitvatartással és bővített, minőségi szortimenttel várja a vásárlókat, ami jelentősen megkönnyíti a késői bevásárlást is. “Az üzleteink többsége a belvárosban, vagy innovatív, irodaházi környezetben található meg. Az impozáns épületegyüttes, amely egyszerre jeleníti meg a város évszázados építészeti arculatát, valamint szolgáltatásai terén az újításra való törekvést, tökéletesen illeszkedik a Manna ABC 0-24 terveihez” – emelte ki Papp András, a Manna ABC alapító-tulajdonosa, ügyvezető igazgatója.
A CIB Bank számára a helyszín kiválasztásakor az egyik legfontosabb szempont volt, hogy az új budai fiók elhelyezkedés szempontjából Buda szívében, megközelíthetőség szempontjából pedig autóval és gyalogosan egyaránt könnyen elérhető, jó parkolási adottsággal rendelkező iroda legyen. Az ügyfelekkel való kapcsolattartás miatt olyan helyszínt kerestek, ahol lehetőség nyílik akár tájékoztatási és edukációs célú előadások megszervezésére, vagy kötetlenebb formájú találkozásokra is, ezért az étterem, hotel közelsége is döntő tényező volt a választásnál. “Az anyabanki elvárásokkal szinkronban jelentős szerepet kapott az ESG szempontok figyelembevétele is; az új ingatlan építészetileg, energiahatékonysági szempontból, valamint szolgáltatási palettáját tekintve is jól illeszkedik a CIB Bank eddigi fejlesztéseibe” – hangsúlyozta Schmél Ferenc, a CIB Bank Hálózat Menedzsment vezetője.
A fenntarthatóságot, a kiemelkedő designt, a minőségi kivitelezést és a technológiai újításokat a Miele az alappillérei közé sorolja. “Az irodánk, valamint a magyarországi flagship üzletünk, a Miele Experience Center új helyszínének kiválasztásakor mindezen szempontokat szem előtt tartottuk. Vásárlóink már az épületbe érkezve egy teljesen új élményben részesülnek, az üzletünket pedig a legfrissebb nemzetközi design előírások alapján alakítjuk ki és a vásárlást technológiai újításokkal tesszük emlékezetesebbé. Törekvésünk, hogy szakértő kollégáink, valamint rezidens és vendég séfeink vezetésével megrendezésre kerülő főzőesemények során, személyre szabott élményeket nyújtsunk az érdeklődőknek. Ebben a BEM Center minőségi kialakítása és az általa biztosított lehetőségek is partnerünk” – mondta el Spengler Nikolett, a Miele ügyvezető igazgatója.
A következő hónapokban várható a bérlői portfólió további bővülése is. “Változatlanul alapvetés számunkra a magas minőségű kínálat kialakítása, így a meglévő partnereink mellé hamarosan várhatunk több bemutatótermet – exkluzív bútor-, és luxuslakóingatlan-fejlesztést bemutató és értékesítési iroda is lesz –, valamint magánegészségügyi- és szépségipari szolgáltatásokkal fog bővülni a mix” – tette hozzá Makra Sándor.
A cikk megjelenését a Market Asset Management Zrt. támogatta.
Címlapkép forrása: Market Zrt.