"A Déli pályaudvar a vasút kiemelt főpályaudvara Budapesten, a legjobb megoldást ezért kellő vizsgálatok és sok párbeszéd után kell megtalálni" - emelte ki beszédében Fürjes Balázs államtitkár. A kormány a várossal, a kerületekkel együttműködve fogja elkészíteni Budapest tízéves stratégiai fejlesztési tervét, amelynek előkészítéseként az idén ősszel elindítják a Budapest-párbeszéd folyamatot.
A kormány részéről tett kooperációs üzenetet jól fogadta többek között Pokorni Zoltán is, a XII. polgármestere, aki beszéde végén utalt is rá, hogy örül annak, hogy a kommunikáció és az együttműködés a vezérelv. Ám nem volt minden tekintetben visszafogott.
A Főpolgármester és a kerületi polgármesterek közötti viszonyt jól ismerőknek talán nem volt meglepetés, de Pokorni igen erős kijelentéseket tett Tarlós István jogköreire vonatkozóan. Elmondása szerint Tarlós ugyan két lábbal áll Budapesten, de maximum a Margitszigeten, ahol tényleges jogkörei vannak, ott viszont épp fákat vágnak ki a tudta nélkül. (A fakivágásokkal kapcsolatban Tarlósnak is határozott véleménye van, amit az Indexnek adott interjúban fejtett ki bővebben. A lényege, hogy kvázi megfenyegette a Tenisz Szövetség elnökét az ügy miatt, és jogi következmények is lesznek.) Továbbá jelezte, hogy kerületi polgármester társaival együtt ők nem "kiskirályok", ahogyan azt mostanában egyre többet hallja bizonyos helyeken, hanem jó gazdák. Vagyis Pokorninak sikerült egy elég fájó ponton odaszúrnia Tarlósnak, amire nyilván a saját szempontjai szerint oka volt egy nyilvánosan zajló, a Déli ügyében megrendezett szakmai eseményen.
De a politikai adok-kapok mellett valóban rengeteg szó esett a Déli pályaudvar felújításáról, átalakításáról, átszervezéséről, fejlesztéséről. Két fontos kérdéskört kell körbejárni a végleges döntés előtt. Az egyik magának a közlekedési szerepnek a kérdése, mi maradjon meg, mennyi maradjon meg a Déli jelenlegi tömegközlekedési funkciójából, a másik pedig a már most is meglévő klasszikus rozsdaövezeti területek hasznosításának lehetőségei, illetve az esetleges forgalom és sínpár csökkentések után felszabaduló területek hasznosítása. Látva és hallva a rengeteg szereplőt és szempontot és ismerve a terület komplexitását, vélhetően nem lesz egyszerű mindenki számára elfogadható végleges koncepciót alkotni. Ami biztos, az érintett kerületek és lakói nem akarnak plázát!Legfontosabb megállapítások, ötletek
- A vasúti funkciónak bizonyos mértékben meg kell maradnia
- Az egyéb fejlesztéseket kiszolgáló (pl. iroda, vagy lakóház) kiskereskedelmet meghaladó üzletekre nincs szükség
- Sok parkolót szeretne a XII. kerület
- Népszerű, fiatalodó, családbarát környék, ezért az ő igényeiket érdemes előtérbe helyezni
- A több zöldterület jelentős értéknövekedést generálna
- Közvetlen összekötés a Nyugati pályaudvarral a föld alatt (!)
- Előrehaladott tervek vannak a Testnevelési Egyetem részéről bővítésre (jégcsarnok, diákapartmanok)