Versenyképesebbé kell tenni az állami egészégügyi ellátást Magyarországon
Gazdaság

Versenyképesebbé kell tenni az állami egészégügyi ellátást Magyarországon

Portfolio
A magyar egészségügy érdemi szerkezeti átalakításra, szakmai és szabályozási fejlesztésre szorul - fogalmazott Kincses Gyula, a Magyar Orvosi Kamara elnöke a Private Health Forum rendezvényen tartott előadásában. A kamara első embere a köz és magán egészségügyi rendszer optimális viszonyának kialakításáról, annak feltételeiről beszélt részletesen. Ennek keretében többek között leszögezte: tisztességes közellátás nélkül nem lehet a köz- és a magán viszonyát rendezni.

Egy rendszerre elég HR-kapacitás

Egy egészségügyre is alig van dolgozónk, nem hogy kettőre - fogalmazott előadásában Kincses Gyula, a MOK elnöke. Ennek kapcsán arra mutatott rá, hogy a magánegészségügy agresszív növekedése szétszakítja az egészségügyet, ellehetetlenítheti a közfinanszírozott egészségügyet.

Arról is beszélt a kamara elnöke, hogy egy komplett, mindent, országos lefedettséggel megoldó „második” egészségügy fenntartásához nem elég tömeges és gazdag az elit. Ezért szerinte végül is se a gazdag, se a szegény nem jut garantáltan megfelelő ellátáshoz.

A magánegészségügy helyzetét értékelve Kincses Gyula kifejtette: a magánegészségügy nem tekinthető homogénnek, egyre élesebb a szakadék a lakásrendelők és a vállalatszerűen működő nagyszolgáltatók között. Azt is hangoztatta itt, hogy a magánegészségügy nem szükségletet, hanem fizetőképes keresletet elégít ki. A MOK elnöke ugyanakkor elismerte, hogy a magánegészségügy jól alkalmazkodik a betegek igényeihez, elvárásaihoz. Úgy vélekedett továbbá, hogy ma egyre több beteg a pénzéért nem kényelmet, figyelmességet vesz, hanem életet. "A magánegészségügy nem állt össze rendszerré, saját intézményhálóban mozgatja a beteget. Nincsenek (nem általánosak) a betegutak, intézményi együttműködések" - hangoztatta Kincses Gyula.

Javaslatok

Az orvosi kamara elnöke a köz és magán ellátórendszer viszonyának rendezésére javaslatokat is megfogalmazott. Szerinte ebben a tekintetben a legfontosabb feltétel, hogy

tisztességes közellátás nélkül nem lehet a köz- és a magán viszonyát rendezni.

A magánegészségügyet az egészségügyi ellátórendszer részének kell tekinteni. Az EESZT léte, kötelező használata ehhez jó alap - tette hozzá.

Ahhoz, hogy az egészségügy fenntartható, működőképes és lakossági elégedettséget „termelő” legyen a köz- és magán szembeállítása helyett a két szféra betegérdek-vezérelt együttélését és együttműködését kell megvalósítani. Egységes és egységesen alkalmazott szakmai szabályokra, ellenőrzésre, fogyasztóvédelemre, minőségbiztosításra van szükség - sorolta Kincses Gyula, aki kiemelte:

a két szféra díjait, jövedelmi viszonyait közelíteni kell egymáshoz.

A növekvő magánfinanszírozást kiegészítő biztosítássá kell alakítani, de támogatni kell az egészségcélú előtakarékosságot (egészségpénztárak) is - fűzte még hozzá.

Azt is kiemelte előadásában, hogy a magánegészségügyre általános minimumfeltételeket kell bevezetni (minimális rendelési idő, esetszám meghatározása, egészségpénztári kártyaelfogadás stb.).

Fontos feltétel továbbá, hogy a közellátást versenyképesebbé kell tenni.

Itt három konkrét pontot említett:

  • alkalmassá kell tenni a magánforrások befogadására (kiegészítő díjak és profitcentrumok),
  • a közfinanszírozást teljesítmény- és minőségarányos díjazással vonzóbbá kell tenni,
  • minőségben, transzparenciában, ellátási körülményeiben is fejleszteni kell

Mindezek mellett azt is felvetette, hogy a közellátást szükség esetén tehermentesíteni kell a magánszolgáltatók akár osztott finanszírozású befogadásával.

Előadása végén felhívta a figyelmet arra, hogy a magyar egészségügy érdemi szerkezeti átalakításra, szakmai és szabályozási fejlesztésre szorul és ez nem képzelhető el a köz- és magán viszonyának rendezése nélkül.

Megjegyezte: az eddig deklarált erőszakos szétválasztás látható, hogy nem működik, és tudható, hogy nem is működhet.

Ezért a magánegészségügyet az egészségügyi ellátórendszer részének kell tekinteni, és a szembeállítás helyett a két szféra betegérdek-vezérelt együttélését kell megvalósítani - fogalmazott a MOK elnöke.

Anomáliák

Fendler Judit, a Szegedi Tudományegyetem kancellárja előadásában szintén megemlített néhány anomáliát, amelyek a magyar magánegészségügyi piacot jellemzik.

Azok a magyar biztosítottak, akik igénybe vesznek nem NEAK-finanszírozott egészségügyi ellátást, nem használják el/ki a befizetett járulékukat, azaz ők teljes áron fizetik ki ellátásukat, ami nem igazságos - vélekedett. Meglátása szerint ez a magánszektor minőségi fejlődését lassítja és eltéríti, a magánszolgáltatók jellemzően nem érdekeltek abban, hogy olyan összetettebb beavatkozásokat is nyújtsanak, melyek tárgyi- és személyi feltételrendszere költséges.

Azt is kiemelte, hogy az, hogy egyes magánszolgáltatók hozzájuthatnak NEAK-finanszírozáshoz, mások pedig nem, a versenyt és így a szolgáltatások fejlődését gátolja.

Megoldási javaslatként felvetette a szektorsemleges finanszírozást. "Ha a szolgáltató rendelkezik az ellátás nyújtásához szükséges működési engedéllyel (NNK), normatívan meghatározott feltételekkel köt vele finanszírozási szerződést az egészségbiztosító (NEAK)" - részletezte.

Ha a szolgáltatók szektorsemleges módon megkapnák a NEAK-finanszírozást és kérhetnének mellé a már jelenleg is definiált kényelmi szolgáltatásokért un. co-paymentet,

  • eltűnne a rendszer igazságtalansága,
  • javulna a betegek hozzáférése az ellátáshoz,
  • csökkenhetnének a várakozási idők, és
  • erősödne a minőségi szolgáltatások versenyen alapuló piaca.

A javaslat kockázata, hogy amennyiben a jelenlegi NEAK-szerződéssel bíró ellátók a jelenlegi szintnek megfelelő teljesítményt számolnak el a NEAK felé, a szektorsemleges finanszírozás bevezetése a fekvőbeteg ellátásban és a diagnosztikában éves szinten akár több tízmilliárdos plusz terhet róhatna a költségvetésre. A magánszolgáltatók „beengedése” a NEAK-ellátásba azzal a veszéllyel is járhat, hogy a magánszolgáltatók indokolatlan keresletet generálnának, esetleg felesleges ellátásokat számolnának el.

Megoldási javaslata a következő volt: megtakarítás a NEAK-kasszában erős ellenőrzési rendszer bevezetésével. Probléma ugyanis, hogy ez a fajta finanszírozás bevezetése jelentős plusz forrásigényt generálna a NEAK felé, amit nem bír el a költségvetés.

fendler judit private health

Címlapkép forrása: Mónus Márton/Portfolio

SPB Blog

Új certifikát akár évi 10%-os hozammal!

Gyors befektetés 100%-os tőkevédelemmel! Bemutatjuk az új Fast Trigger certifikátot, amelynek a legnagyobb előnye a rövid időn belüli magas hozam lehetősége. Ha a mögöttes eszközök mindöss

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Nemzetgyűlési választások: hatalmas győzelmet aratott Le Pen pártja, Macron súlyos vereséget szenvedett
Sustainable World 2024
2024. szeptember 4.
Private Health Forum 2024
2024. szeptember 26.
Future of Finance 2024
2024. szeptember 17.
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
2024. szeptember 18.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Infostart.hu Infostart.hu

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Díjmentes előadás

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez

Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.

Díjmentes előadás

Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?

Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?

Ez is érdekelhet
szupertajfun hagibisz tokio vihar