Nincs felkészülve a munkahelyi generációváltásra a kkv szektor
Gazdaság

Nincs felkészülve a munkahelyi generációváltásra a kkv szektor

Portfolio
A látens munkaerőhiány a kkv szektor egyik legégetőbb problémája. Ez azt jelenti, hogy míg komoly munkaerőhiánnyal küzd a vállalkozások egy jelentős része, addig a potenciális munkaerő nem jelentkezik náluk, mert nem találják vonzónak a vállalatot vagy a feltételeket. Szakértők szerint ennek legfőbb oka a generációváltás, amelynek következtében a cégek nem tudják azt nyújtani, amit elvárnak a mai frissen végzettek.

A kkv szektor jelentős szeletében, az 5 és 20 fő között foglalkoztató kis- és közepes méretű vállalkozások mintegy 600 ezer főt foglalkoztatnak. Az 5 fő alatt foglalkoztató cégekkel kiegészítve ezt a létszámot 700 ezer főre lehet becsülni. Az adatok szerint munkaerőt leginkább a 20 fő alatti vállalkozások keresnek, a meglévő létszám negyedét tudnák még foglalkoztatni. Nagy kihívást jelent ebben a szektorban a generációváltás, amelyre nincsenek felkészülve a cégek.

A statisztikákból kiderül, hogy a legnagyobb munkaerőhiány a 20 fő alatti mikro- és kisvállalkozásoknál jelentkezik, ahol a probléma a generációváltással tovább élesedik majd. A helyzetet nehezíti, hogy a fiatalok nem is kifejezetten szeretnének a munkaerőhiány sújtotta cégeknél elhelyezkedni, mivel számukra nem megfelelőek a feltételek ezeknél a vállalkozásoknál.

Különösen igaz ez a szakképzett és a felsőfokú végzettséget igénylő szakmáknál, ahol magasabb az igényszint. A folyamat pedig odáig gyűrűzhet be, hogy kialakul a mikro- és kisvállalkozásoknál a szakértelem hiánya, ami által pedig még tovább nőhet a szakadék a multik és a kis- és középvállalkozások között

– véli Zsabka Zsolt, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) Ipari Tagozatának elnöke.

Zsabka_Zsolt_BKIK
Fotó: Rácz László

Mivel 2025-re a munkavállalók 75%-át az Y és Z generáció, vagyis az 1984-2009 között születettek teszik ki, érdemes foglalkozni azzal, hogy nekik már konkrét feltételrendszerük van a vonzó, vagy divatos szóval élve szexi munkahelyek felé támasztott elvárásokban. Ez nem elsősorban és kizárólag a bérezést érinti, hanem

nagyon fontos szempont, hogy mennyire digitalizált egy vállalat, milyen a munkahelyi környezet, vagy van-e a vállalkozásnak egyértelmű jövőképe, például minimum 5-10 éves terve.

Fontos továbbá, hogy mennyire vonzó a brand: mennyire minősül kiváló vállalkozásnak, milyen a honlapja, milyen díjakkal rendelkezik, egyszóval milyen képet mutat magáról. A dolgozói életpálya modell, külföldi tanulási lehetőség és idegen nyelv napi szintű használata is meghatározó szempont a fiatalok számára.

"Sok olyan mikro- és kisvállalkozás van már, amelyek képesek a bérszínvonalat tartani, de a fenti felsorolásból is látszik, hogy bár a bérezés természetesen nem elhanyagolható, ami mégis döntő érv lehet egy cég választásánál, az a jövőkép, mind a vállalkozás, mind a munkavállaló tekintetében. Napjainkban, már nem igaz a mondás, hogy aki például mérnökként végez, annak csak mérnöki munkája lesz élete végéig, hanem rendelkeznie kell jogi, közgazdászi vagy akár könyvelési ismeretekkel is" – mondta Zsabka Zsolt.

A munkaerőhiány megoldására az egyik válasz a home office bevezetése, amely egyrészt költségkímélő, másrészt olyan munkavállalókat is be lehet vonni a munkaerőpiacra, akik egyébként a távolság miatt nem tudnának az adott munkahelyre nap, mint nap beutazni. Zsabka Zsolt szerint egy munkavállalótól hosszú távon az várható el, hogy a munkahelyi ingázás egy iránya maximum 45 percet vesz igénybe.

E fölött az Y és Z generáció már nem hajlandó utazni, az ennél több ráfordított idő hosszú távon fluktuációhoz vezet. Ugyanakkor a szakember a Portfolio-nak elmondta, a home office bevezetése a mikro- és kisvállalkozásoknál jelenleg még nagy ellenállásba ütközik, ami egyrészt a technikai felkészültségnek, például távoli szerver elérésnek, másrészt a gondolkodásmódnak köszönhető.

Ezért is fontos, hogy segítsük és felkészítsük a mikro- és kisvállalkozások tulajdonosait és ügyvezetőit a munkaerő generációváltására, mert annak ellenére, hogy lenne is munkaerő egy adott pozícióra, számára nem megfelelő vállalkozást nem, vagy csak rövidtávra, áthidaló megoldásnak fog választani, ez pedig előidézheti a vállalkozás végét

– mondta Zsabka Zsolt.

A Kandó Klub is segíthet a generációváltásban

A generációváltás kérdéseinek megoldásában is komoly szerepet játszhat a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara és a Budapesti Corvinus Egyetem Iparpolitikai Kutatóközpontja együttműködésével létrehozott Kandó Klub, amelynek célja, hogy a budapesti vállalatok, vállalkozók, egyetemi hallgatók és a BKIK tisztségviselői számára fórumot biztosítson szakmai elképzelések megvitatására és személyes kapcsolatok kialakítására. A klub törekvése egyúttal az is, hogy a budapesti egyetemi hallgatók bevonásával Budapest versenyképességének fejlesztésére vonatkozó kutatásokat, szakmai vitákat kezdeményezzen, tudtuk meg Zsabka Zsolttól, aki egyben a Kandó Klub első megválasztott elnöke.

A Kandó Klub abban is segítséget nyújt, hogy a végzett egyetemisták akár vállalkozóként, akár alkalmazottként könnyebben boldoguljanak. A hallgatók nem csupán a kamara által készített kutatási anyagokhoz kapnak majd hozzáférést, de könnyebben kapcsolatba léphetnek a BKIK tagvállalataival is.

Örömteli fejlemény, hogy az egyetemek is elindultak a gyakorlatiasabb képzés irányába, amelyben jó partnerek a kamarák, hiszen ott tömörülnek azok a vállalatok, amelyeknél később a hallgatók dolgozni fognak majd

- nyilatkozta Nagy Elek, a BKIK elnöke. A kezdeményezéshez az Óbudai Egyetem és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem is csatlakozott. A klub havi gyakorisággal megtartott rendezvényeinek a Corvinus Egyetem ad otthont, a háttérmunka a BKIK-ban folyik majd.

Címlapkép forrása: Getty Images

A cikk megjelenését a BKIK támogatta.

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Itt a nagy bejelentés: megállapodott egymással Ukrajna és az Egyesült Államok, jelentős lépés a béke felé
Díjmentes online előadás

Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!

Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!

Díjmentes előadás

Divat vagy okosság? ETF-ek és a passzív befektetések világa

Fedezd fel az ETF-ek izgalmas világát, és tudd meg, miért válhatnak a befektetők kedvenceivé!

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Portfolio Retail Day 2025
2025. április 2.
Biztosítás 2025
2025. március 4.
Agrárium 2025
2025. március 19.
Portfolio Construction Industry 2025
2025. március 27.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet