Óriási veszteség lehet a cégeknek a használt flottaautók eladása
Mik a lehetőségek?
A beszerző a céges autó kifutásánál (4-5 vagy 7-8 év után) már főleg az új autó beszerzésére koncentrál: milyen típusú legyen, mikor és hány évre vásárolják meg vagy vegyék igénybe? Azzal közben már nem foglalkozik - vagy legalábbis nem eleget-, hogy mennyiért adják el a kifutó autókat. Általában néhány ember foglalkozik ezzel a cégeknél, ők pedig többnyire nem is tudják, hogy miként alakul egy ilyen autó piaci ára, és csak a legritkább esetben vesznek igénybe értékbecslői szolgáltatást. Az idő- és az információhiány (ajánlathiány) miatt kénytelenek áron alul értékesíteni a járműveket, így vállalatuk jelentős értékvesztést szenved.Egy nagyobb cég esetében akár több száz autóról lehet szó, és ilyen magas darabszámnál nagyon nem mindegy, hogy darabonként 1,2 millió vagy 1,6 millió forintért adják el a flottából kifutó autókat.
Ezek a megoldások léteznek a cégautók eladására:- a leggyakoribb forgatókönyv, hogy a cég dolgozóinak vagy azok családtagjainak adják el jóval a piaci érték alatt;
- beszámíttatják a leselejtezni kívánt járműveket újak vásárlása esetén a márkakereskedésnél, várhatóan nem a legkedvezőbb áron;
- bekérnek néhány, általában három árajánlatot limitált számú ismerős autókereskedéstől, és a legelőnyösebbet választják;
- valós versenyben, online autó aukcióval értékesítik autókereskedőknek, vagy dolgozóknak, de szigorúan piaci áron.
Lehet másképp is
A fenti problémák megoldására jött létre az átlátható online aukciók piaca: egy online licitrendszer segítségével értékesítenek eladásra kínált járműveket a lehető legmagasabb áron. Mivel nagyon sok járműkereskedő licitálhat ezekre a járművekre, kiélezett piaci árat lehet elérni
- mondta Radva Csaba, az egyik hazai gépjármű aukciós oldalt, az auto-licit.hu portált üzemeltető cég sales managere. Az oldalon a magyarországi autókereskedők 90 százaléka be van regisztrálva, de arra is van lehetőség, hogy flottákat felajánló vállalatok dolgozói vásárolják meg a gépkocsikat. Utóbbi is online aukció keretében történik, és egyre több cég választja ezt a módot kifutó autóinak értékesítésére.A kétféle szolgáltatást ötvözni is lehet: értékbecsléssel meghatározzák az eladási árat, és indítanak egy dolgozói aukciót. Azok az autók, amelyek nem érik el a licitnél az értékbecslés által elvárt eladási árat, kimennek a piacra, ahol már a kereskedők licitálnak rájuk. Az auto-licit.hu főleg a saját tulajdonú vagy saját üzemeltetésben lévő autókkal foglalkozik, tehát aukcióin kevesebb a flottakezelt jármű, ami összefügg azzal, hogy a nemzetközi flottakezelőknek többnyire saját európai licitrendszerük van, hiszen az értékesítés is szerepel a szolgáltatási csomagjukban.
Mit csinál egy flottakezelő cég? A flottakezelés (autópark-kezelés) az autó és a finanszírozás kiválasztásától a rendszeres karbantartások elvégzésén át a lejárt futamidejű autó értékesítéséig terjed. A flottakezelő cégek a gépjárműparkok üzemeltetésével kapcsolatos feladatok alól tehermentesítenek cégeket, aminek köszönhetően munkaerő szabadul fel.
Csak autókereskedések licitálhatnak
Az autókat értékesíteni kívánó cégek dolgozóin kívül más magánszemélyek nem licitálhatnak az autó aukciós oldalakon. Az auto-licit.hu évről évre teszteli, hogy érdemes-e lehetőséget nyitni másoknak is, de az eddigi tapasztalatok szerint ez a modell nem működik.Bár a rendszer képes lebonyolítani teljesen nyílt liciteket is, a magánszemélyek licitálása még a nagyon kötött és bonyolult regisztrációs folyamat során is megbízhatatlan.
Például több - akár 4 vagy 5 darab - autóra licitálnak egyszerre, de ha két autó esetén is nyertes licitet hajtanak végre, akkor is értelemszerűen csak egyet szeretnének megvásárolni, vagyis sokszor komolytalan licitek érkezhetnek be.Magyarország és a környező országok több mint 2200 használt autó kereskedése licitálhat az autókra (a kereskedők száma folyamatosan nő), akik komoly szerződéses feltételek szerint csak érvényes ajánlatokat tesznek az autókra és kötbéres ajánlati kötöttség mellett vállalják a nyertes licitek estén a garantált fizetést. Az autókereskedők értéket is teremtenek, hiszen a flottából kivont cégautókat sokszor még rendbe kell tenni ahhoz, hogy a végfelhasználó elégedetten használja tovább a megvásárolt járművet. Nyugat-Európában is ez a modell jellemző: ezen a piacon többnyire minimális a magánszemélyi licit.
Fellendülőben a piac
Radva Csaba szerint az utóbbi években a cégek egyre szívesebben adnak lehetőséget a dolgozóiknak, hogy online licitáljanak a kimenő autóflotta darabjaira. Évente 1500-2000 autó kerül aukcióra: havi átlagot nehéz mondani, mert havonta változó darabszámú flották jönnek. Ez a darabszám évről-évre 15-20 százalékkal nőtt az elmúlt években, ez is jelzi, hogy egyre több cég kezdte el céges flottáját megújítani az elmúlt években, köszönhetően az egyre több szektorban érzékelhető gazdasági növekedésnek.2006-ban a dolgozói aukcióknál a licitre feltett autók 50 százaléka elkelt, aztán a válság időszakában a dolgozók többnyire nem adták meg az értékbecslés során megállapított elvárt eladási árakat, most pedig ismét felívelés tapasztalható, és a licitre kínált autók 70 százaléka elkel magas árakon a dolgozók körében
- mondta el az üzletágvezető.Nem céges autók értékesítésével is foglalkozik az online aukciós oldal, de ez a piac 2008 után néhány évig virágzott igazán, amikor a bankok nem tudtak mit kezdeni az eladósodott emberektől visszavett autókkal. Ekkor a gyors likvidálási kényszer miatt sokszor áron alul lehetett hozzájutni ezekhez, viszont minőség szempontjából egyáltalán nem voltak megbízhatóak: többnyire egy kulccsal rendelkeztek, nem voltak rendszeresen szervizelve, hiszen aki a megnövekedett törlesztőrészletet nem tudta fizetni, az a szervizköltségen is kénytelen volt spórolni, de az is előfordult, hogy valaki a motorba öntött egy pohár homokot, mielőtt a behajtó elvitte volna az autóját. Ilyenkor pedig mindig kérdéses volt, hogy ki vállalja a szavatosságot, hiszen sem az előző tulajdonos, sem a bank nem volt erre hajlandó. A fenti dilemmák miatt tudatosan nem foglalkoztak ezeknek a banki autóknak az értékesítésével, azóta pedig már el is fogytak a banki visszavett autók a piacról.
Cikkünk megjelenését az auto-licit.hu támogatta.
Friss jelentés: rendkívül fájdalmas ütést vihet be Amerikának Peking húzása
Sokéig késlekedtek a döntéshozók.
Oroszország megtorlást indított, nagyon súlyos támadás érte Ukrajnát - Híreink az orosz-ukrán háborúról csütörtökön
Cikkünk folyamatosan frissül a háború eseményeivel.
Jó hírt közölt a kereskedelmi tárgyalásokról az amerikai pénzügyminiszter
Sikerült gyorsabban haladni, mint gondolta.
A világ egyik legerősebb országa partraszállást hajtott végre egy jelentéktelennek tűnő kavicskupacon, de súlyos érdekek vannak a háttérben
Az állami média számolt be az eseményről.
Zöld hidrogén és ipari kereslet: segíti-e a tagállamok kibocsátáscsökkentését az EU hidrogénstratégiája?
A zöld hidrogén uniós bevezetését a tagállami eltérések, a növekvő költségek és a szabályozási bizonytalanságok lassítják.
Elszigetelt bunkerek versengése - Mind autarkisták leszünk
Greg Jensen a Wall Street Journal hasábjain megjelent \"Mind merkantilisták vagyunk\" írása Milton Friedman 1965-ös \"Mind Keynesiánusok vagyunk\" kijelentését próbálta átformálni a modern kor
Az AI hatása a gazdasági fejlettség egyenlőtlenségeire: előnyt növel vagy lemaradást csökkent?
A kutatások és történelem alapján mely országok lehetnek az AI nyertesei és ez mitől függ? Az egyes országokban eltérő mértékben érvényesülhet az AI potenciális növekedési hatása, amit
A nearshoring jelenség átrendezi a világkereskedelmet - Délkelet-Ázsia lehet az egyik nyertes
A nearshoring trendje révén Vietnám, Malajzia, Indonézia, Thaiföld és India kulcsszereplővé válnak a globális ellátási láncokban, miközben erősödnek a regionális gazdasági és ipari együ
Sokszínűség és befogadás: ESG fókuszban a vállalati kultúra
A fenntarthatósági szempontok (ESG - Environmental, Social, Governance) ma már nem csupán a környezetvédelemről és a szabályozási megfelelésről szólnak. A \"Social\" (társadalmi) pillér ugya
Az amerikai finomítóipar válsága
Egy mondat a gyűjtőoldalra: Az amerikai finomítóiparnak a keresletcsökkenés és a szigorúbb szabályozások miatt szerkezetátalakításon kellene átesnie a fentarthatóbb működés érdekében.
Van egy előrejelzés, ami akár működhet is
Három hete havazott, múlt héten eljött a 30 fok - mintha Donald Trump vámbejelentéseit néznénk az időjárás köntösébe bújva. Ilyen az, amikor a bőrünkön kezdjük...
The post Van egy előre
Így vehetsz saját ingatlant fiatalon, gyermek és támogatás nélkül
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Így vehetsz saját ingatlant fiatalon, gyermek és támogatás nélkül Lehetetlen? Nem. Nehéz? Igen. Sokan panaszkodnak, hogy ma Magyarországon lehetetlen


- Mérgező borokkal árasztották el Európát, Magyarországon is súlyos a helyzet
- Karnyújtásnyira volt az ukrajnai háború lezárása – Tényleg egyetlen dolog miatt borul most minden?
- Mától kaphatók az új lakossági állampapírok – melyikbe érdemes most befektetni?
- Brüsszel bekeményít: az EU komolyan nekimegy a belső fenyegetéseknek
- Elhunyt Ferenc pápa - Egy korszak ért véget a katolikus egyházban
Tőzsdézz a világ legnagyobb piacain: Kezdő útmutató
Bemutatjuk, merre érdemes elindulni, ha vonzanak a nemzetközi piacok, de még nem tudod, hogyan vágj bele a tőzsdézésbe.
Miért a tőzsdei befektetést válasszam az állampapír helyett?
Online előadásunkon megvizsgáljuk a két befektetési formát, megtárgyaljuk az előnyeiket és a hátrányaikat, sorra vesszük mikor mibe érdemes fektetni.
Megállíthatatlan a földek drágulása, de nem mindenki profitálhat belőle
Drámai áremelkedés tapasztalható: 2010 óta közel négyszeresére emelkedtek a termőföldárak Magyarországon.
Miért járt kétszer Magyarországon Ferenc pápa? És mi lesz az egyházfő öröksége?
A Checklistben Hortobágyi T. Cirill főapátot, a Pannonhalmi Főapátság vezetőjét kérdeztük.
Sokakat megrémisztett a Fed-elnök beszéde – Hova mehet most a pénz?
Estek a piacok a beszéd hatására.
Kiadó modern irodaházak
Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.