Lapinformációk szerint a kínai vállalatok szubvencióellenes vizsgálatot kérnek az EU-ból importált tejtermékekre. Az EU 2023-ban 1,7 milliárd euró értékben exportált tejtermékeket Kínába.
Az Európai Bizottság vagy megfékezi a kínai e-autógyártók előrenyomulását, vagy az egész európai autóipar felkészülhet a zuhanásra – lényegében erre a megállapításra jutnak az Allianz szakértői. A cég e-járműipari elemzése szerint ha így folytatódik a kínaiak európai térnyerése, 2030-ra már évi 25 milliárd eurós kárt szenvednek el a belső autógyártók. Magyarország lenne az egyik legnagyobb vesztes Csehország, Németország és Szlovákia mellett. Ráadásul egyre biztosabb, hogy a kínai szereplők versenyképességüket az állami támogatásoknak köszönhetik, ami miatt várhatóan a következő hetekben az Európai Bizottság vámokat vezet be, hogy megvédje a belső piacot.
Az Európai Unió a hírek szerint arra készül, hogy vámokat vet ki a kínai elektromos autókra, a hivatalos bejelentés a következő két hétben várható. Peking válaszul egyre több megtorló lépést lengetett be, de valójában az e-autóimport esetében már csak az új behozatali terhek mértéke a kérdéses. A Portfolio úgy tudja, hogy 30-70 százalék között lehet az új vámtétel, ami így is elmarad az EU-t lépéskényszerbe hozó, múlt héten bejelentett amerikai 102,5 százalékos tételekhez képest.
Az Európai Bizottság tavaly ősszel indított szubvenciós vizsgálatot a kínai e-autók gyártói ellen, az EP-választások előtt pedig szinte biztosan védővámok kivetéséről döntenek. Ursula von der Leyen bizottsági elnök szerda este már erős utalást tett a válaszlépéssel kapcsolatban. A Portfolio értesülései szerint mindez kihathat magyarországi üzletekre is a betelepülő kínai autógyártók miatt, ráadásul az akkuipar is hamarosan Brüsszel célpontjává válhat.
Egyre feszültebb Kína és az Európai Unió viszonya: már három szubvenciós vizsgálatot indítottak az ázsiai ország árudömpingje miatt, de az új tiltott állami támogatásokat érintő jogkörével élve az Európai Bizottság razziákat indított a belső piacon működő kínai cégekkel szemben. A turbinagyártók tevékenysége, a gyógyszerpiac és az elektromos autók importja után most egy biztonsági cég beszállítóját vették célba. A Portfolio-nak nyilatkozó uniós tisztviselők elmondták, hogy hivatalos eljárást még nem indítottak, de már gyűjtik az adatokat olyan piacokon is, mint a telekommunikációs rendszerek gyártása, sőt az akkumulátoripari beszállítói láncok is célkeresztbe kerülnek, ami sok magyarországi szereplőt is érinthet.
Az Európai Unió szigorú vizsgálatot indít a kínai szélturbina-ágazat állami támogatásai miatt, amelyekkel a gyanú szerint versenyelőnybe jutnak az EU belső piacán. Annak ellenére, hogy az államszövetség az éghajlatváltozás elleni küzdelemben partnerséget vállal Kínával, a kereskedelmi dinamika rideg valósága eltérő érdekeket mutat. Az Európai Bizottság attól tart, hogy Peking olyan támogatási politikát alkalmaz, amellyel mesterségesen leszorítja a kínai importtermékek árait, így európai munkahelyek kerülnek veszélybe.
Az előzetes vizsgálat arra utalt, hogy az uniós piacot torzító külföldi támogatást kapott két kínai napenergia-ipari vállalat, ezért ma szubvencióellenes vizsgálatot indított velük szemben az Európai Bizottság - jelentette be a brüsszeli testület szerdán.
Az Európai Unió jelentős külpolitikai fordulatot hajtott végre 2023-ban, amelynek részeként átértékelte a Kínával szembeni megközelítését: bár kereskedelmi partnerként tekint az ázsiai országra, egyre inkább leválik gazdaságilag róla az államszövetség. Az EU megkezdte az ellátási láncai diverzifikálását, technológiai téren is egyre inkább elzárkózik a Kínával való együttműködéstől. A cél egy egyensúlyibb kereskedelmi mérleg fenntartása, miközben pár éve még Angela Merkel német kancellár egy szorosabb EU-Kína együttműködésért lobbizott.
Az elmúlt hónapokban az Európai Bizottság azon dolgozott, hogy kiterjessze azokat a szabályozásokat, amelyek lehetővé teszik az EU-tagállamok számára az energiaárak támogatását, így próbálva eloszlatni a tavaly télen tapasztalthoz hasonló áremelkedéstől való félelmet. Bár az ezen törekvés mögötti elgondolás üdvözlendő, a valóság azonban az, hogy ez a fajta intervenció végeredményben torzítja majd az uniós piac természetes működését, és aláássa annak jövőjét.
Hszi Csin-ping kínai elnök Ursula von der Leyennel, az Európai Bizottság elnökével és Charles Michel európai tanácsi elnökkel találkozott csütörtökön Pekingben. A kommunista vezető szerint szorosabb kapcsolatokra van szükség országa és az Európai Unió között. A kijelentés egy lépés a békülés felé, miközben az EU éppen gazdasági válaszcsapások sorát tervezi Kína ellen az e-autók exportjánál és a vasútipar területén indított szubvenciós vizsgálatokkal.
Volker Wissing német közlekedési miniszter arra figyelmeztetett, hogy a német gazdaságban súlyos következményekkel járhat, ha az Európai Unió további importvámokat vet ki a Kínában gyártott elektromos járművekre. Wissing hangsúlyozta a nyitott piacok fontosságát, és kijelentette, hogy bár az egyenlő versenyfeltételek biztosítása kulcsfontosságú, a támogatások és adók nem használhatók e cél elérésének módszereként – számolt be a Bloomberg.
Az Európai Bizottság éppen csökkentené kitettségét Kínával szemben, valamint több eljárást is indított Brüsszel az ázsiai ország vélelmezett tisztességtelen piaci gyakorlatai ellen. Szijjártó Péter magyar külügyminiszter pekingi látogatásán jelezte, hogy Magyarország megvétóz minden olyan lépést, amely veszélyeztetné a kínai kapcsolatokat.
Az Európai Unió kemény fellépést ígér Kínával szemben, de a Portfolio-nak nyilatkozó uniós szakértők szerint Brüsszelben mindenképpen el akarnak kerülni egy elhúzódó kereskedelmi konfliktust. Várhatóan súlyos intézkedéseket hoznak az e-autók importját érintő szubvenciós eljárás végén, de inkább megállapodásra törekszenek Pekinggel. Akhil Ramesh, a Pacific Forum szakértője szerint az EU vizsgálata legalább egy évtizedet késett, és így is súlyos kockázatai vannak az európai iparra nézvést.
Mikor Valdis Dombrovskis, Európa kereskedelmi vezető tisztviselője Pekingbe látogatott, miután az EU bejelentette, hogy vizsgálatot indít Kína elektromos járművekre vonatkozó állami támogatásai ellen, sokan konfrontatív eszmecserére számítottak. Kína azonban meglepte a megfigyelőket azzal, hogy a konfrontatív retorika helyett a párbeszéd és az együttműködés fontosságát mantrázza.
Az Európai Bizottság vizsgálatok sorozatát indíthatja meg az egyes iparágakban a tisztességtelennek vélt kínai állami támogatási gyakorlatok miatt. Az e-autók után célkeresztbe kerülnek az ázsiai ország vasúti gyártói, valamint az egészségipari szereplők is. Magyarország az egyre növekvő kínai kitettsége miatt mindenképp sérülhet a konfliktusban, akár Peking, akár Brüsszel kezdi el a valódi keménykedést.
Mivel az Európai Unióban egyre erősebb lépéseket tesznek az olcsó kínai elektromos járművek (EV-k) dömpingje ellen, több kínai autógyártó is bejelentette, hogy gyártókapacitást hoz Európába. Az unió bírálatokat azzal próbálják eloszlatni, hogy munkahelyeket teremtenek Európában és fejlesztik az EU-s autóipart. Az Great Wall Motor új autógyára pedig épp Magyarországon épülhet meg. Valdis Dombrovskis kereskedelmi biztos már jelezte is: az EU még keményebb lépéseket tehet.
Napközben különösen a brit piacokon lehetnek nagyobb kilengések a választások miatt.
Új szabályok vonatkoznak majd a kisértékű területekre.
A rendkívüli áremelkedés üteme azonban már érezhetően lassul.
Farkas András cikkének második része.
Egri Gábort, a Független Benzinkutak Szövetségének elnökét kérdeztük.
Talán kicsit stabilabb a front, mint tavasszal.
A hiány magas, 2026-ban választások lesznek.