Az Európai Unió és Kína között fokozódik a feszültség a kereskedelmi szabályokat illetően. Peking szubvencióellenes vizsgálatot indított az EU-ból származó tejtermékek importjánál, válaszul az EU által a kínai elektromos járművekre kivetett vámokra.
Miután az EU megerősítette, hogy az ideiglenes vámok pénteken lépnek hatályba, a kínai állami Global Times cikket közölt, amelyben arra szólította fel az EU-t, hogy „legyen őszinte” az elektromos járművek korlátozásáról folytatott tárgyalások során, és felhívta a figyelmet az amerikai Tesla elektromos járműgyártó sanghaji gyárára. Valamint Peking bejelentette, hogy az EU-s brandy- és szeszesitalimport esetében szubvenciós vizsgálatot indít.
Kína kereskedelmi minisztériuma csütörtökön bejelentette, hogy vizsgálatot indít az Európai Unióból származó sertéshúsimportra vonatkozóan. A lépés célja, hogy megvédje a hazai ipar érdekeit és jogait
Kína szubvencióellenes vizsgálatot indított az EU sertéshús-behozatala ellen, ami az első ellenintézkedés egy esetleges kínai-európai kereskedelmi háborúban. A vizsgálatra azt követően került sor, hogy az EU magas vámokat vetett ki a kínai elektromos járművekre
Pótvámokat vetett ki az Európai Bizottság a kínai elektromos autók importjára arra hivatkozva, hogy állami támogatásokkal tisztességtelenül és mesterségesen szorítják le az árakat az ázsiai országban. A lépést a magyar kormány ellenzi, protekcionista és diszkriminatív intézkedésnek nevezte. Azonban egy bizottsági félmondatból kiderül, hogy az egész kínai autóipari értékláncot versenytorzító módon hozták helyzetbe, ami miatt Brüsszel az új magyar iparpolitikai modellt is kikezdheti.
Lapinformációk szerint a kínai vállalatok szubvencióellenes vizsgálatot kérnek az EU-ból importált tejtermékekre. Az EU 2023-ban 1,7 milliárd euró értékben exportált tejtermékeket Kínába.
Az Európai Bizottság vagy megfékezi a kínai e-autógyártók előrenyomulását, vagy az egész európai autóipar felkészülhet a zuhanásra – lényegében erre a megállapításra jutnak az Allianz szakértői. A cég e-járműipari elemzése szerint ha így folytatódik a kínaiak európai térnyerése, 2030-ra már évi 25 milliárd eurós kárt szenvednek el a belső autógyártók. Magyarország lenne az egyik legnagyobb vesztes Csehország, Németország és Szlovákia mellett. Ráadásul egyre biztosabb, hogy a kínai szereplők versenyképességüket az állami támogatásoknak köszönhetik, ami miatt várhatóan a következő hetekben az Európai Bizottság vámokat vezet be, hogy megvédje a belső piacot.
Az Európai Unió a hírek szerint arra készül, hogy vámokat vet ki a kínai elektromos autókra, a hivatalos bejelentés a következő két hétben várható. Peking válaszul egyre több megtorló lépést lengetett be, de valójában az e-autóimport esetében már csak az új behozatali terhek mértéke a kérdéses. A Portfolio úgy tudja, hogy 30-70 százalék között lehet az új vámtétel, ami így is elmarad az EU-t lépéskényszerbe hozó, múlt héten bejelentett amerikai 102,5 százalékos tételekhez képest.
Az Európai Bizottság tavaly ősszel indított szubvenciós vizsgálatot a kínai e-autók gyártói ellen, az EP-választások előtt pedig szinte biztosan védővámok kivetéséről döntenek. Ursula von der Leyen bizottsági elnök szerda este már erős utalást tett a válaszlépéssel kapcsolatban. A Portfolio értesülései szerint mindez kihathat magyarországi üzletekre is a betelepülő kínai autógyártók miatt, ráadásul az akkuipar is hamarosan Brüsszel célpontjává válhat.
Egyre feszültebb Kína és az Európai Unió viszonya: már három szubvenciós vizsgálatot indítottak az ázsiai ország árudömpingje miatt, de az új tiltott állami támogatásokat érintő jogkörével élve az Európai Bizottság razziákat indított a belső piacon működő kínai cégekkel szemben. A turbinagyártók tevékenysége, a gyógyszerpiac és az elektromos autók importja után most egy biztonsági cég beszállítóját vették célba. A Portfolio-nak nyilatkozó uniós tisztviselők elmondták, hogy hivatalos eljárást még nem indítottak, de már gyűjtik az adatokat olyan piacokon is, mint a telekommunikációs rendszerek gyártása, sőt az akkumulátoripari beszállítói láncok is célkeresztbe kerülnek, ami sok magyarországi szereplőt is érinthet.
Az Európai Unió szigorú vizsgálatot indít a kínai szélturbina-ágazat állami támogatásai miatt, amelyekkel a gyanú szerint versenyelőnybe jutnak az EU belső piacán. Annak ellenére, hogy az államszövetség az éghajlatváltozás elleni küzdelemben partnerséget vállal Kínával, a kereskedelmi dinamika rideg valósága eltérő érdekeket mutat. Az Európai Bizottság attól tart, hogy Peking olyan támogatási politikát alkalmaz, amellyel mesterségesen leszorítja a kínai importtermékek árait, így európai munkahelyek kerülnek veszélybe.
Az előzetes vizsgálat arra utalt, hogy az uniós piacot torzító külföldi támogatást kapott két kínai napenergia-ipari vállalat, ezért ma szubvencióellenes vizsgálatot indított velük szemben az Európai Bizottság - jelentette be a brüsszeli testület szerdán.
Az Európai Unió jelentős külpolitikai fordulatot hajtott végre 2023-ban, amelynek részeként átértékelte a Kínával szembeni megközelítését: bár kereskedelmi partnerként tekint az ázsiai országra, egyre inkább leválik gazdaságilag róla az államszövetség. Az EU megkezdte az ellátási láncai diverzifikálását, technológiai téren is egyre inkább elzárkózik a Kínával való együttműködéstől. A cél egy egyensúlyibb kereskedelmi mérleg fenntartása, miközben pár éve még Angela Merkel német kancellár egy szorosabb EU-Kína együttműködésért lobbizott.
Az elmúlt hónapokban az Európai Bizottság azon dolgozott, hogy kiterjessze azokat a szabályozásokat, amelyek lehetővé teszik az EU-tagállamok számára az energiaárak támogatását, így próbálva eloszlatni a tavaly télen tapasztalthoz hasonló áremelkedéstől való félelmet. Bár az ezen törekvés mögötti elgondolás üdvözlendő, a valóság azonban az, hogy ez a fajta intervenció végeredményben torzítja majd az uniós piac természetes működését, és aláássa annak jövőjét.
Hszi Csin-ping kínai elnök Ursula von der Leyennel, az Európai Bizottság elnökével és Charles Michel európai tanácsi elnökkel találkozott csütörtökön Pekingben. A kommunista vezető szerint szorosabb kapcsolatokra van szükség országa és az Európai Unió között. A kijelentés egy lépés a békülés felé, miközben az EU éppen gazdasági válaszcsapások sorát tervezi Kína ellen az e-autók exportjánál és a vasútipar területén indított szubvenciós vizsgálatokkal.
Volker Wissing német közlekedési miniszter arra figyelmeztetett, hogy a német gazdaságban súlyos következményekkel járhat, ha az Európai Unió további importvámokat vet ki a Kínában gyártott elektromos járművekre. Wissing hangsúlyozta a nyitott piacok fontosságát, és kijelentette, hogy bár az egyenlő versenyfeltételek biztosítása kulcsfontosságú, a támogatások és adók nem használhatók e cél elérésének módszereként – számolt be a Bloomberg.
Megszólalt a gazdasági miniszter.
Trumpnak sikerült a héten alaposan megmozgatnia a piacokat.
A 3-as erősségű hurrikánhoz hasonló Éowyn után.
Cikkünk folyamatosan frissül az orosz-ukrán háború aktualitásaival.
Maga Trump is nyilatkozott.
Jelentős kifizetések várhatók.
Még nincs késő, ha hiszel Trump ígéretének.
Ez is egy létező forgatókönyv.