A balti száraz ömlesztett áruk tengeri fuvardíjindexe, az európai szállítmányozási költségek referenciaértéke hétfőn emelkedett, elsősorban a panamax hajók szegmensének növekedése miatt. Az index, amely a capesize, panamax és supramax hajók tarifáit veszi figyelembe, 3 ponttal 738 pontra nőtt. Ugyanakkor a capesize és supramax kategóriákban enyhe csökkenés volt tapasztalható.
Oroszország árnyékflottája – amely az olajexport árplafonjának kijátszására épült –, jelenleg 1000, többnyire elöregedett tartályhajóból áll. Az Egyesült Államok új szankciói hatására Moszkva rövid távon 15%-os exportcsökkenéssel néz szembe, de az árnyékkereskedelem teljes felszámolásához további intézkedésekre lenne szükség.
A norvég rendőrség pénteken bejelentette, hogy lefoglaltak egy norvég hajót, amelynek teljes legénysége orosz állampolgárokból állt. A hatóságok a Balti-tengeren egy távközlési kábel megrongálásában való részvétel gyanúja miatt léptek a fedélzetre. Ez már a második hajó, amelyet a nyomozók megneveztek az ügyben.
Oroszország elkezdte keresni azokat a kiskapukat, amelyek lehetővé teszik az országnak azt, hogy a szankcionált LNG forrásait külföldre tudja értékesíteni. A Reuters által megszerzett adatokból az derült ki, hogy az orosz gázóriás Novatek egy új tartályhajót szerzett be, amelyre átfejtve már elrejthető a földgáz eredeti forrása, és így az átrakodást követően szabadon kereskedhet az áruval a globális piacon.
Donald Trump, az Egyesült Államok elnöke, beiktatási beszédében élesen bírálta, hogy országa 1999-ben a Panama-csatorna átadta a közép-amerikai országnak, és kijelentette, hogy az amerikai kormány vissza akarja szerezni az ellenőrzést a stratégiai fontosságú vízi úton. Eközben viszont Panama kormánya – az új amerikai vezetőnek kedvezve – vizsgálatot indított a Hongkongi székhelyű Hutchison Ports ellen, amely a csatorna két végén található kikötőket üzemelteti.
Az Egyesült Államok vissza fogja venni a Panama-csatornát és át fogja nevezni a Mexikói-öblöt Amerikai-öböllé - jelentette ki hétfőn Donald Trump amerikai elnök beiktatási beszédében.
A jemeni húszik felfüggesztették a Vörös-tengeren áthaladó kereskedelmi hajók válogatás nélküli támadását, csak olyan tengerészeti eszközökre lőnek rá, amelyek izraeli zászló alatt hajóznak – írja az AP.
Franciaországi és dániai hajógyárak továbbra is karbantartják az orosz sarkvidéki LNG tartályhajókat, amellyel lehetővé teszik Moszkva számára, hogy az energiaszektorával szembeni nyugati szankciók ellenére bevételt szerezhessen az LNG-értékesítésből az Északi-sarkvidéken keresztül - írta meg a Financial Times. Mindez jól rámutat a kölcsönös függőségre az EU és Oroszország között egyrészt az LNG-vásárlások, másrészt a hajójavítások, karbantartások terén is, de fontos hangsúlyozni, hogy ezek a lépések önmagában még nem sértik a nyugati szankciókat, csak első ránézésre igencsak visszásnak tűnnek, és egyúttal életben tartják a legfontosabb orosz LNG-kapacitás, a Jamál LNG-egység működését.
Az Egyesült Államok által bevezetett új szankciók jelentős hatást gyakoroltak a globális olajkereskedelemre és a tengeri szállítmányozásra. A korlátozások kiterjesztése az orosz olajkereskedelemre azonnali reakciót váltott ki a piacon, ami a szupertankerek fuvardíjainak meredek emelkedéséhez vezetett.
A legújabb amerikai szankciók nyomán három, összesen több mint kétmillió hordó orosz olajat szállító tartályhajó vesztegel Kína keleti partjainál. A hajómegfigyelési adatok szerint a szállítmányok nem tudnak kikötni, miután az Egyesült Államok pénteken újabb korlátozó intézkedéseket vezetett be az orosz olajexporttal szemben - számolt be a Bloomberg.
A németországi Sassnitz kikötővárosába vontatták vasárnap a Balti-tengeren sodródó, panamai felségjel alatt hajózó olajszállító tankert, amely a német hatóságok szerint az Oroszország által üzemeltetett, a szankciók megkerülésére szolgáló "árnyékflotta" egyik szállítójárműve.
A Panama-csatornát felügyelő hatóság vezetője a hét végén kijelentette, hogy a csatorna működése továbbra is panamai fennhatóság alatt áll, és minden kereskedő országgal nyitottak az együttműködésre.
Egy 99 ezer tonna üzemanyagot szállító tankhajónak nyújtottak pénteken segítséget a német hatóságok. Berlin szerint az Oroszország által üzemeltetett, a szankciók megkerülésére szolgáló "árnyékflotta" egyik szállítójárművéről van szó.
Egy kínai tulajdonú hajó átvágott egy tenger alatti optikai kábelt Tajvan közelében – jelentették a tajvani hatóságok a Wall Street Journal szerint. Az eset csak minimális szolgáltatáskimaradást okozott, de rávilágított a sziget és az internetkapcsolat sérülékenységére. Az incidens egyre gyakoribb kábelrongálások sorába illeszkedik, amelyek kritikus infrastruktúrák biztonságát helyezik előtérbe világszerte.
A konténerszállító hajók piacán rekordszámú új megrendelés érkezett, miután az iparág váratlan profitnövekedést tapasztalt. Azonban szakértők figyelmeztetnek, hogy a túlzott kapacitáskiépítés kockázata az instabil globális gazdasági környezetben komoly problémákhoz vezethet.
A Biden-kormányzat újabb szankciókat tervez bevezetni Oroszország ellen: a tervezett intézkedések elsősorban az orosz olajexportot célozzák, különös tekintettel az olajat szállító tartályhajókra, írja a Reuters. A lépés célja, hogy tovább csökkentsék Oroszország olajbevételeit.
Egyre nehezebb helyzetben Kijev.
Az amerikai elnök a CPAC konferencián beszélt.
A fentanil-válságról és az ukrajnai háborúról tartottak megbeszélést.
Erős megosztottságot eredményezett a lépés a tagállamok között.
Sok kérdést vet fel Orbán Viktor miniszterelnök bejelentése.
A „woke” kiadások lefaragása csak elhanyagolható része volt a teljes költségcsökkentésnek.
A magyar bankoknak lépniük kell!
Attól függ, mit nézünk.
Rossz hírek jöttek az iparból.