Az európai fémkeresletet meghatározó ágazatok teljesítménye idén várhatóan csökken, közben pedig az elmúlt években kialakult nemzetközi trendek pedig tovább súlyosbítják az európai acélipar helyzetét. Amerikai védővámok, Európába áramló acélimport a harmadik országokból, túlkínálat a globális termelésben, többletkapacitás, megemelkedett energia- és más termelési költségek - sorolhatóak az okok. A kilábalás egyelőre elmaradt, ez pedig jelentős kockázatot jelent a hazai Dunai Vasmű számára is.
Az ukrán acélgyártás 2024 első két hónapjában 1,08 millió tonnát ért el, amely 52 százalékos növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest, ebben az is szerepet játszott, hogy újra járhatóvá váltak a fekete-tengeri exportútvonalnak.
Egy évvel ezelőtt megmenekült a teljes bezárástól a dunaújvárosi vasmű, az alagút végén a fény viszont egyre messzebb kerül, ugyanis a lényegi termelés gyakorlatilag fél éve áll, az új tulajdonos alatt is. Egyelőre tehát sikersztoriról még nem beszélhetünk. Gyárkapun belül és kívül a jelenlegi helyzetnek két keretezése létezik egymással párhuzamosan: a pozitív olvasat, hogy időszakos és részleges gyártás folyik, az új tulajdonos tehát továbbra is elkötelezett, a Liberty Steel csak a piaci helyzet további javulására vár és ha ez megtörténik, akkor helyreállhat a rend a Duna-parti városban. A történet másik olvasata, hogy termelés távolról sem zakatol, ebben valós fordulatra nincs kilátás, a dolgozók bére több éve nem emelkedett, így hát sokan jogosan kételkedhetnek. Ennek a második forgatókönyvnek a valószínűségét erősítik meg azok a hírek, amelyek az indiai-brit hátterű tulajdonos háza tájáról érkeznek, amelyek arra is utalnak, hogy a dunaújvárosi történetet nem lehet és szabad önmagában tekinteni. Az IndustriALL szakszervezeti szövetség rendkívüli nyilatkozatot adott ki a napokban, amelyben arra figyelmeztet, hogy a Liberty egész Európában visszafogott működése súlyosan károsítja a térség acélgyártási kapacitásait.
Vasárnap egy török teherhajó, 12 fős legénységgel a fedélzetén elsüllyedt a Fekete-tenger partjainál. Feltételezések szerint az orosz árut szállító hajó vesztét a tengeren tomboló vihar okozta.
Kedden váratlan hír kelt lábra a nemrégiben értékesített dunaújvárosi vasmű berkein belül, valamint a nemzetközi szaksajtóban. A kedvezőtlen piaci árakra reagálva a társaság a napokban több hónapra leállítja a folyékony fázist, vagyis a nyersvas gyártását. Szerdára az is kiderült, hogy mindezt a friss vevő, a Liberty Steel javasolta megfontolásra, az új tulajdonos ugyanakkor még nincs a gyárkapun belül, a versenyhatósági eljárás ugyanis még folyamatban van. Az biztos, hogy a piaci környezet romlása a legrosszabbkor érkezik az éppen átadás átvétel alatt álló, vagyis átmeneti helyzetben lévő vasmű esetében, az ilyen formában megjelenő és kiszivárgó hír nem tesz jót a munkavállalói hangulatnak, nem véletlen, hogy a menedzsment és a szakszervezetek szerdai találkozóján is kardinális ügyként került elő: a munkavállalók jogosan várják el a hiteles és rövid időn belüli tájékoztatást. Csütörtöki friss információink szerint a munkavállalók ma rendben megkapják a júliusi bérüket, és ezt már a Libery utalja.
Fosszilis anyagoktól mentes acélból készülhetnek légtechnikai és egyéb építési termékek, a HYBRIT elnevezésű hidrogénalapú vas- és acélgyártási technológiából kapott tesztszállítmányt a Lindab - áll a cég közleményében.
Újraindult a dunaújvárosi vasmű nagyolvasztója és hideghengerműve, ami az elmúlt néhány hónap fordulatos eseményei után már-már egyfajta ünnep a gyárban. Ennek megfelelő eseményt rendeztek a Dunaferrnél csütörtökön, ahová ellátogatott Sanjeev Gupta, a Liberty Steel Group elnöke.
Igazán hektikus időket élt meg tavaly az acélpiac, amelynek a viszonylag eseménytelen 2022-es évkezdet után a háború okozta pánikvásárlással, kirívó drágulással, majd ezt követő forgalom- és árzuhanással is szembe kellett néznie. A kilengések és a bizonytalanság az év utolsó hónapjaiban is folytatódott, az év végére pedig mind a kereslet, mind az árak bezuhantak. Furda Roland, az Épduferr Nyrt. acélkereskedelmi és gyártási vezetője az előttünk álló hónapokra áremelkedést és stabilizálódást prognosztizál – komoly kockázatokkal.
Vlagyimir Potanyin, a nikkel- és paládiumbányászattal és feldolgozással foglalkozó Nornickel vezére, Oroszország egyik leggazdagabb embere hétfőn kijelentette, hogy az orosz gazdaságot sújtó nyugati szankciók miatt kénytelen átdolgozni a vállalati stratégiáját, és szorosabb kapcsolatokat épít ki olyan országokkal, mint Kína, Törökország és Marokkó - írta meg a Reuters.
Nagyot fordult a világ a dunaújvárosi vasművel, az ott dolgozó több ezer munkavállalóval és azok családjával, a várossal és az egész térséggel, csupán néhány hét leforgása alatt, szerencséjükre a kedvező irányba, legalábbis eddig. Ezt elkiabálni ugyanis még korai lenne, hiszen fontos hetek jönnek a jelenleg felszámolási eljárás alatt lévő ISD Dunaferr Zrt. számára, információink szerint január második hetében várható meghatározó jelentőségű tárgyalás a gyár jövőjét illetően.
Miután Oroszország legnagyobb bankja, a Sberbank bejelentette, hogy elhagyja az európai piacot, egy másik orosz nagyvállalat, a Severstal acélgyártó is hasonlóan döntött, a fő részvényesre, Alekszej Mordasovra kivetett szankciók miatt - írja a The Moscow Times.
Csökkent a világ acéltermelése szeptemberben az egy évvel korábbihoz képest a nemzetközi acélipari szövetség, a The World Steel Association (WSA) szerint.
Az Európai Unió iparvállalatai 2035-ig kaphatnak ingyenesen szén-dioxid-kvótákat, de csökkentett mértékben, írja a Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) az Európai Bizottság által fokozatosan bevezetni kívánt klímapolitikai reformtervezetre hivatkozva.
Nőtt a világ acéltermelése márciusban és az idei első negyedévben is az egy évvel korábbiakhoz képest a nemzetközi acélipari szövetség, a The World Steel Association (WSA) adatai szerint.
Ahogy egyre romlik a kapcsolat Ausztrália és Kína között, elemzők szerint az ázsiai országnak el kéne gondolkodnia a diverzifikáción az egyik legfontosabb nyersanyag beszerzésében, amelytől Kína gazdasága jelentősen függ.
A Thyssenkrupp, az Ilsenburger Grobblech és a Voestalpine összesen 646 millió eurós bírságot kapott a német versenyhivataltól, amiért az acélgyártók manipulálták az árakat.
Határozott nemzetközi fellépést sürget az ukrán elnök.
Jelentős késéseket okoz az időjárás.
A háború eszkalációjáról szóló tudósításunk folyamatosan frissül.
Itt vannak az ismert részletek.
Az eszkaláció lépéskényszerbe hozta a honvédelmi minisztériumot.
Mi lesz a nyugdíjakkal?
Hogy látja a cég jövőjét az elnök-vezérigazgató?