Motif Investing
A Motif Investing egy online pénzügyi tanácsadó és brókercég, amely egészen egyedi, személyre szabott befektetési portfoliókat épít az ügyfeleknek úgy, hogy ehhez az ügyfeleknek nem kell pénzügyi zseninek lenniük. Ahelyett, hogy befektetési stratégiák, múltbeli hozamok, vagy speciális eszközosztályok szerint fektetnék be az ügyfelek pénzét, az ügyfél ötlete, az általa megválasztott akár teljesen hétköznapi téma szerint készítenek befektetési portfóliókat.Ez a gyakorlatban úgy működik, hogy az ügyfél előáll egy ötlettel vagy témával, például a robotika jövőjében bízik, ezért olyan cégekbe fektetne, amelyek ezen a területen dolgoznak. A Motif Investing összeállít egy legfeljebb 30 elemből (részvény, kötvény, ETF) álló, az ügyfél ötletének megfelelően súlyozott portfóliót. A súlyokat ezután az ügyfél kénye-kedve szerint megváltoztathatja, kivehet elemeket a portfóliójából és beletehet másokat. Ha kész az első portfólió, akkor az ügyfél annyi pénzt fektet bele, amennyit gondol, de minimum 250 dollárt, a tranzakció egyszeri költsége pedig 9,95 dollárba kerül neki. Ha később változtatna a portfólióján, azt portfólió elemenként 4,95 dollárért teheti meg. Az alacsony belépési korláttal - a nagy vagyonkezelőkkel ellentétben - a kisbefektetőket célozták meg.
A 2010-ben megalapított cég szolgáltatása azért is népszerű, mert a befektetést közösségi élményként csomagolják be. Az ügyfelek ugyanis megoszthatják egymással, hogy milyen tematizált portfóliót, azaz "motifot" hoztak létre, vitázhatnak róluk, megbeszélhetik a stratégiájukat egymással. Az ügyfelek által létrehozott egyedi befektetési portfóliókat aztán mások is használhatják, az eredeti kiötlő pedig díjat kap ezért.
A PhD-s szakembereinknek hat hónapba tellett, mire létrehoztak 120 profi motifot, az ügyfeleink ugyanennyi idő alatt 35 ezret állítottak össze. Ez a modellünk erőssége
- mondta a Motif társ-alapítója és jelenlegi vezére, Hardeep Walia egy interjúban.A Motif eddig hat forrásgyűjtési körben összesen 126,5 millió dollárt kalapozott össze kockázatitőke-befektetőktől, többek között a Goldman Sachs és a JP Morgan is beszállt a cégbe. Az amerikai alapítású cég már külföldön is terjeszkedik, illetve egy automata tanácsadó szoftvert is fejlesztenek, amely díjmentesen segít a befektetőknek és a tanácsadóknak a portfóliók súlyozásának javításában. A motifokat egyébként mobilappon keresztül és Apple Watch-csal is nyomon lehet követni.
Betterment és Wealthfront
Az online pénzügyi szolgáltatások területére tört be az egykori harvardi diák, Jon Stein által 2008-ban megálmodott szolgáltatás, a Betterment, és az ehhez nagyon hasonlóan működő, 2011 óta létező Wealthfront. Ezek a cégek egy olyan algoritmust és online platformot hoztak létre, amelyek "robot-tanácsadókra" bízzák az ügyfelek befektetési portfoliójának összeállítását. A Betterment fennállása óta 105 millió dollárnyi kockázati tőkét vont be működéséhez, míg a Wealthfront 129,5 millió dollárt.Előbbi több mint 90 ezer ügyféllel és 2 milliárd dolláros kezelt vagyonnal rendelkezik, utóbbi pedig 2,4 milliárd dollárt kezel, vagyis nem kispályásokról beszélünk.
Az alapötlet mindkét cégnél az, hogy az ügyfél különböző kérdésekre válaszolva megadja, hogy mekkora kockázatot képes elviselni, a program pedig a válaszok alapján megmondja, hogyan lehet számára a lehető legmagasabb hozamot elérni, mindezt a hagyományos pénzügyi tanácsadók által kért jutalékok és díjak töredékéért. Az algoritmusok összeállítanak egy ETF-ekből (tőzsdén kereskedett alapokból) álló portfóliót, amelyben az ügyfél által megadott adatok alapján alakulnak a súlyok az egyes (főleg nagy indexeket lekövető) ETF-ek között. Az ügyfél nem válogat részvények, indexek, kötvények között, két ügyfél portfóliója között csak annyi a különbség, hogy az ETF-ek súlyozása hogyan alakul a megadott adatok szerint. Az automatizált portfólió-összeállítással megspórolható a hagyományos befektetési tanácsadás általában borsos díja, ezért is tudnak rendkívül versenyképes díjakkal dolgozni.A Bettermentnél és a Wealthfrontnál mindezeken túl rendkívül ügyesen bánnak a pénzzel adózási szempontból is. Azt csinálják ugyanis, hogy a veszteséges pozíciókat bizonyos időközönként lezárják, majd ugyanazzal a tőkével újranyitják (ez persze csak úgy működik, ha alacsony díjért kötnek ügyleteket). Így a lezárt pozíció után adózási szempontból elszámolható vesztesége keletkezik az ügyfélnek, miközben a zárástól és újranyitástól nem változik a befektetett tőke összege. Ugyanez a pozíció nyereségesre válthat, a tőkenyereség után pedig adót kell fizetni. A lezárt veszteséges pozíciónál keletkezett adóelőnyt viszont el lehet számolni, így az adóoptimalizációval jelentősen növelhető a befektetések reálhozama. Ez persze csak egy példa a sok közül, ahogyan legálisan csökkentik az ügyfél adófizetési kötelezettségét.
Personal Capital
A Personal Capital egy fejlett személyes pénzügyi menedzsment szoftvert (PFM - Personal Finance Management) kínál, amelyet online vagyonkezelési szolgáltatással fejelnek meg.Több mint 700 ezer ügyfelük összesen 150 milliárd dollárnyi vagyont követ nyomon a szoftverükön keresztül, illetve 1 milliárd dollár feletti vagyont kezelnek közvetlenül.
A cég 2009-es megalapítása óta 104,3 millió dollárnyi kockázati tőkét szerzett a növekedéséhez. A cég egyik atyja, Bill Harris egyébként korábban a PayPal és az Intuit vezéreként is dolgozott. A vagyonkezelésben csak a prémium és privát ügyfeleknek segítenek, ugyanis az alap belépési korlátot 100 ezer dolláros vagyonnál húzták meg, a privát ügyfelek közé pedig csak 1 millió dollár feletti vagyonnal lehet bekerülni, ugyanakkor az online számlakövetési szolgáltatást ingyenesen nyújtják. A cég 0,49-0,89 százalék közötti vagyonkezelési díjjal dolgozik.A PFM programmal az ügyfelek a különböző intézményeknél vezetett számláikat online, egy applikáción keresztül összesítve követhetik nyomon. Így tulajdonképpen teljes képet alkothatnak arról, hogy mekkora jövedelmük van, mire mennyit költenek, hogyan teljesítenek a befektetéseik, és felfedezhetik az addig számukra rejtett költségeket (pl. számlavezetési díjak, tranzakciós díjak stb.). A vagyonkezelés pedig úgy néz ki, hogy az ügyfél online megadja az adatait, majd a személyes tanácsadója online lép kapcsolatba vele, és később is virtuálisan segít felépíteni a befektetési stratégiáját, és ami itt is nagyon fontos: optimalizálni az adófizetését. A szoftverrel összekapcsolt számlák ugyanis sokat könnyítenek a tanácsadók dolgán, ők is jóval könnyebben megtalálják az adóoptimalizációs lehetőségeket, mintha csak az ügyfél tranzakcióinak és számláinak töredékét látnák át.
Mi a helyzet Magyarországon?
Magyarországon egyelőre nincsenek jelen a fenti szereplők, ebben a piac túl kicsi mérete is szerepet játszik. Ugyanakkor globális trend, hogy a fiatalok és már a 30-40 es korosztály is jobban bízik egy technológiai cégben vagy szolgáltatásban, mint egy bankban. Eközben a privátbanki üzletágakban tapasztalható egyre kisebb profitmarzs is minden bizonnyal arra sarkallja majd a nagyobb európai szereplőket, hogy technológia alapú robot vagy "self advisory" platformokat építsenek. A Dorsum Üzletfejlesztési Igazgatója, Rokob Imre szerint ügyfél oldalról is lenne kereslet az ilyen jellegű szolgáltatásokra:A dolog lényege, hogy nem egy teljesen online vagyonkezelési rendszer a megoldás, hanem egy olyan hibrid, amely ötvözi a személyes és az online csatornákon keresztüli - egyéni igényekre szabott - tanácsadást. Kereslet mindenképpen mutatkozna, hiszen a rendszer a befektetési döntéseket követően az új portfólió teljesítményének nyomon követését is lehetővé tenné kézben hordható okoseszközön, ami a ma élő digitális kor emebrének szinte már nélkülözhetetlen feltétel.
Egyes tanulmányok szerint a hagyományos európai privátbanki szolgáltatók első számú félelme az online vagyonkezelők térnyerése. Ahogy külföldi diszkont brókereknél és forex kereskedő cégeknél lehet és nyitnak is már magyarok online számlát, csak idő kérdése hogy megjelenjenek az online vagyonkezelők is.
A Dorsum már most is rendelkezik olyan megoldásokkal, ami a Wealth Management szolgáltatás különböző fázisaiban nyújt magas szintű digitális felhasználói élményt az ügyfeleknek és a tanácsadóknak. Interaktív ügyfélszerzést támogató modultól kezdve az online 360 fokos portfolió áttekintésekig kínálunk megoldásokat vagyonos ügyfeleket kiszolgálni szándékozó pénzügyi szervezeteknek, valamint a jövőben is az új generációs, digitális wealth management területre fókuszálunk a termékfejlesztésben - tette hozzá Rokob Imre.
A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ