Működésének 15. évében tőzsdére lép a Gránit Bank. A pénzintézet egyik nagy versenyelőnye a magyar piacon a digitális működésből és a zöldmezős indulásból származó költséghatékonyság, aminek köszönhetően az eszközarányos költségszint (1,1%) fele a bankrendszer átlagának (2,2%), és a költség/bevétel arány (34,5%) is mindössze háromnegyede annak (43,9%), emellett az ügyfelek versenyképesen árazott termékeket és szolgáltatásokat vehetnek igénybe.
A Gránit Bank digitalizáltsága egyszerre jelenti
- a saját működés digitalizáltságát: a banknak mindössze két fiókja van (a fővárosi Lecnher Ödön fasori központi irodánál és a szintén budapesti Westend bevásárlóközpontban),
- az ügyfélszolgáltatások digitalizáltságát: 2012-ben Európában elsőként vezették be a videóbankot és 2016-ban az újgenerációs mobilfizetést a Mastercard mobiltárcájával. 2017-től működik a videóbanki számlanyitás, 2019-től a videóbanki értékpapírszámla-nyitás és állampapírvásárlás, 2020 óta a szelfis számlanyitás és az online babaváróhitel-igénylés.2023-ban bevezette a bank az applikáción belüli teljesen online értékpapírszámla-nyitást és állampapír-adásvételt, valamint a piaci középárfolyamon való devizaváltást, illetve az applikáción belüli azonnali forint- és devizakártya igénylést is.
Folyamatban van a befektetési szolgáltatások digitális integrációja a banknál, a hitelezés területén pedig teszt jelleggel elindult a Gránit Guru, amely a tervek szerint nemcsak a komplex banki munkafolyamatok automatizálását fogja biztosítani, hanem az ügyfeleknek is személyre szabott szolgáltatást nyújt – virtuális bank ügyintézőként – a nap 24 órájában.
A digitális ügyfélkiszolgálás és ügyfélszerzés aránya a Gránit Banknál | |
Lakossági számlanyitás | 99% |
Értékpapírszámla-nyitás | 99% |
KKV-számlanyitás | 52% |
Lakossági betétlekötés (eBank arány) | 95,5% |
Babaváró igénylés és szerződéskötés | 95% |
Jelzáloghitel-igénylés (lakossági üzletág) | 95% |
Forrás: Gránit Bank, 2024. november |
A kezdetektől a digitális működésre épül
A pénzintézet 2010-es indulása óta hangsúlyozza, hogy működése a digitális banki szolgáltatásokra alapszik – ez stratégiájuk három pillérje közül az első.
- 2012-ben Magyarországon elsőként tették elérhetővé a személyes ügyintézésre alkalmas VideóBank szolgáltatást;
- Két évvel később Magyarországon elsőként a bank ügyfelei a Gránit Üzenő alkalmazással SMS helyett ingyenes internetes SMS-ként (iSMS) kapták meg tranzakciós üzeneteiket mobiltelefonjukra vagy tabletükre a számlamozgásokról és a bankkártya műveletekről;
- 2015-ben az országban elsőként tették lehetővé - a bank mobilalkalmazásában elérhető - Gránit Lock funkciót, azaz a bankkártya azonnali zárolását, majd egy érintéssel való feloldását;
- 2016-ban Magyarországon és Európában is elsőként indították el az újgenerációs, a Mastercard technológiáján és a bankkártya okostelefonban való digitalizálásán alapuló mobilfizetést, a Gránit Pay-t. Az országban elsőként tették lehetővé a teljeskörűen használható bankszámlanyitást videós azonosítással 2017-ben.
- 2019-ben elérhetővé tették az Apple Pay mobilfizetési megoldást. Emellett az otthonról lebonyolítható digitális szolgáltatásokat VideóBankon keresztüli értékpapírszámla-nyitással és állampapírvásárlással, valamint a Babaváró hitel teljesen online igénylésével bővítették ki;
- 2020-ban több fejlesztést is bemutattak: az Azonnali Fizetési Rendszer keretében a Bank lehetővé tette a fizetési kérelmek indítását és fogadását és az MNB sztenderd QR-kód alapú fizetéseket. Ugyanebben az évben Magyarországon először a Gránit Banknál lehetett teljes értékű lakossági bankszámlát nyitni otthonról, szelfivel. A hazai bankok között ismét elsőként, akár már a számlanyitás másnapján, plasztik nélküli, vásárlásra alkalmas digitális bankkártyát biztosítottak az új ügyfeleknek;
- 2021-ben a világon első kereskedelmi bankként a Gránit Bank vezette be a Mastercard Carbon Calculator megoldásán alapuló Öko Kalkulátort, amely amellett, hogy megmutatja a bankkártyás költéseket kísérő CO2 kibocsátást, lehetővé teszi annak részbeni kompenzálását is – faültetéssel.
A Gránit eBank app 2023-ban és idén további új funkciókkal bővült, így tavaly óta elérhető az azonnali devizaszámla-nyitás digitálisan akár azonnal használható bankkártya-igényléssel, valamint a mobilappon belüli,azonnali, devizapiaci középárfolyamon történő, díjak nélküli devizaváltás. Ez évtől pedig az appon belüli lakásbiztosítás-kalkuláció és ajánlatkérés valamint a napokban az új részvényjegyzési funkció élesedett. Ez utóbbinál a jegyzési folyamat keretében - ugyancsak az appon belül - megnyitható az értékpapírszámla és kitölthető a MIFID tesz is.
AI-alapú működésé a jövő
A generatív AI és az agentic AI nagy változást hoz a pénzügyekben, a következő évtizedet a mesterséges intelligencia alakítja majd. A generatív AI értékteremtő hatása a globális bankszektorban a McKinsey jelentése szerint 200-340 milliárd dollárra tehető éves szinten, ez a bankok profitjának 9-15%-ára rúgó összeg.
A Gránit az Open AI nagy nyelvi modelljeire és az Intuitech agentic AI alapú keretrendszerére épít megoldásokat, a fejlesztések már másfél éve elkezdődtek a banknál.
A bank agentic AI megoldása a Gránit Guru, amely 2024. novemberében már munkába állt a bank weboldalán és a lakossági hitelekkel kapcsolatban felmerülő kérdésekre ad választ, illetve segít a gyors kalkulációkban.
A megoldás a tervek szerint a közeljövőben komplex banki munkafolyamatok automatizálását biztosítja, amellett, hogy egyfajta virtuális ügyintézőként személyre szóló szolgáltatást nyújt az ügyfeleknek a nap 24 órájában.
Címlapkép forrása: Portfolio
A cikk megjelenését a Gránit Bank támogatta.
A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ