A flottákat sem kíméli az autóipar globális csúszása
Bank

A flottákat sem kíméli az autóipar globális csúszása

Portfolio
Az autóiparban tapasztalható csúszások a flottakezelőket sem kerülik el. A chiphiány és egyéb beszállítói problémák miatti gyártáslassulás következtében az, aki most rendel új autót, vagy frissítené a flottáját, azzal számolhat, hogy 2022-ben a legtöbb márkánál akár 6-9 hónapot meghaladó szállítási idővel kell kalkulálnia, de van olyan márka is, ahol 2023-ra igazolják vissza megrendelését, így jóval nagyobb rugalmasságra van most szükség az ügyfelek oldaláról is az ideális vagy átmeneti megoldások megtalálása érdekében. A finanszírozás ugyanakkor továbbra is rendelkezésre áll, olyannyira, hogy a legkisebb cégek is jól járhatnak a flottakezeléssel és az operatív lízinggel.

Operatív lízingnél, más néven tartósbérletnél, flottakezelésnél nagyságrendileg 70 ezres piacról beszélhetünk Magyarországon, azaz nagyjából ennyire tehető azoknak a cégeknek a száma, akik a gyakorlatban használják ezeket a járműfinanszírozási formákat.

„Nyugat-Európához képest ez bár alacsony arány, a termék penetrációja bőven növekedhetne, de ha összességében nézzük a teljes lízingpiacot, ennél sokkal kedvezőbb a kép” – mondta el a Portfolio-nak Borbély Zoltán, a Schiller Flotta ügyvezetője.

„A mi esetünk abból a szempontból is egyedi, hogy viszonylag kevés olyan 1000 feletti autót üzemeltető flottakezelő van a magyar piacon, aki cégcsoportján belül több márkát felvonultató szalonnal, szervizzel és karosszériajavító műhellyel rendelkezik, azaz olyan háttérrel, hogy a teljes értékláncot biztosítani tudja ügyfeleinek” – tette hozzá a szakember.

Borbély Zoltán a Schiller Flotta ügyvezetője
Borbély Zoltán, a Schiller Flotta ügyvezetője

A cégcsoport felépítésének köszönhetően a beszerzéstől az eladásig az autó teljes életútját tervezik, szervezik és lekövetik. Az elmúlt években is sokat fejlődött a piac, és ezzel a cégcsoport is. A flotta-szegmensük erősen KKV-orientált, 1-től 20-ig terjed az egy cégnél kihelyezett autók száma, ehhez kapcsolódnak a nagyvállalati partnereik ennél is nagyobb flottákkal. 

„Közel 300 flotta-ügyfelünknek országos lefedettségű mobilitási szolgáltatást biztosítunk márkafüggetlenül,  tehát függetlenül attól, hogy melyik szalonból történik a gépjármű beszerzése, az autóval bárhol közlekedhetnek, és az adott területen rendelkezésre állnak a megfelelő szolgáltatási kapacitások szervizoldalról, ha például karosszériajavításra vagy gumiabroncs-javításra vagy -cserére van szükség” – mondta Borbély Zoltán, aki szerint a piac adottságaiból is következik, hogy nagyobb szereplői jellemzően márkafüggetlenül működnek. Például a Schiller flottájának ötöde nem abból a hét márkából tevődik össze, ami a cégcsoporton belül a szalonokban elérhető, a vállalat beszerzéseit az ügyféligények irányítják.

Finanszírozni sem nehezebb a kisvállalati flottákat

„Ez finanszírozói oldalról is nagyon jó terület: a Schiller esernyőként összefogja az ügyfelek igényeit, mi pedig biztosak vagyunk abban, hogy a legjobb hátterű gépjárművet vásárolják meg márkakereskedésből, ennek az eszköznek a karbantartása, állagmegóvása folyamatosan biztosított, és a futamidő végén az értékesítést is megoldják” – ezt már Fekete Csaba, a CIB Lízing vezérigazgatója tette hozzá, aki úgy tapasztalja, hogy ideális a folyamat egyes elemeit a megfelelő szakértőkre bízni.

Fekete Csaba, a CIB Lízing vezérigazgatója
Fekete Csaba, a CIB Lízing vezérigazgatója

„Márkakereskedői oldalról egyértelmű az, hogy az igazi tudás az autóhoz kapcsolódik, a finanszírozási konstrukció és a forrás pedig jön a banki finanszírozótól, akivel a flottakezelő köti össze a folyamatot. A flottakezelő így nemcsak a gépjárműeladást tudja magához kötni márkakereskedésével, hanem a szervizelés során folyamatosan az autó karbantartását is követheti, és utána egy jól tervezhető használt autója érkezik majd 3-5 év múlva, aminek az előéletéről mindent tud a flotta kezelője, és ezt a használtautó-értékesítés során is értékelik a vevők”.

A tartósbérlet, operatív lízing egy évek óta jól működő bérleti konstrukció, és a körforgásos gazdaság egyik jó modellje.

Az egyes szolgáltatók közötti versenyelőnyt az határozza meg, hogy milyen gyorsan és minőségben tudják megoldani a folyamatot, azaz attól kezdve, hogy az ügyfél belép a szalonba, vagy felkeresi a vállalat weboldalát, mikor lesz nála ténylegesen az autó, és élvezheti a mobilitási előnyöket. Ez pedig – a piacon jelenleg tapasztalható, rendkívülinek nevezhető helyzetet leszámítva – jellemzően a szolgáltatók adminisztratív munkáján és folyamatszervezésén múlik.

Az általunk megkérdezett szakemberek szerint ugyanakkor az igazi banánhéjak a szolgáltatásban vannak. Azon lehet például elcsúszni, hogy kap-e szervizidőpontot az ügyfél, ha vasárnap éjjel lerobban az autó, ott van-e az assistance, megkapja-e azokat a mobilitási szolgáltatásokat, amik ahhoz kellenek, hogy a felhasználó tényleg azt tudja mondani, hogy neki csak a munkájával kell foglalkozni, mert egyébként minden működik magától.

„Ezt a kisvállalatok is egyre inkább látják, az ő szempontjuk azonban jellemzően más, mint például egy multinacionális nagyvállalaté. Mert amíg egy nagy cégnél a cégvezetés eldönti – bevonva a pénzügyet, HR-t vagy a beszerzést –, hogy rendelnek 50-100 autót, akár az értékesítők mindegyike ugyanazzal a típussal és felszereltséggel jár, addig a KKV-knál sokkal kisebb a darabszám, jellemzően ténylegesen az autóhasználókkal tárgyalunk, mert összesen 2-3 autóra van igényük a vállalat megfelelő működéséhez. Ott inkább a használó igényeire lehet szabni az autót” – mondta a lízingcég vezetője.

Természetesen kiemelt jelentősége van annak, hogy pontosan milyen a finanszírozási konstrukció. Operatív lízing esetében ugyanis gyakorlatilag nincs THM, és sokszor önerő sem:

a havi díj mellett, amivel jól lehet kalkulálni, a vételár, a karbantartás, biztosítás díja és a maradványérték jelentik a pénzügyi tényezőket. Itt az elsődleges, hogy az ügyfelek kiválasszák, hogy milyen autót szeretnének, milyen partnertől, milyen időtávra, és várhatóan milyen éves km-használattal, milyen szolgáltatást igényelnek, és a szolgáltató minőségét az is érzékelteti, hogy az ügyfélnek az eszköz várható értékén nem kell aggódnia, ezt mind a szolgáltatója intézi. A gépjármű használói a szolgáltatás minősége alapján mondanak véleményt, ez dominálja az ügyfélelégedettséget, a vezetők pedig pénzügyi elemzés alapján döntenek, hiszen a havi díj több mint fele a finanszírozási díj. Mindkét részre fontos a figyelem.

A flottákat sem kíméli a globális helyzet

„Most abban az időszakban vagyunk, amikor a leghosszabbak a szállítási idők, évtizedekre visszamenően. Ha valaki rutinszerűen viszi tovább az előző modellt, és újrarendelné ugyanazt, akkor biztosan mondhatjuk, hogy 2-3-szoros szállítási idővel számolhat. Van olyan márka, amelyik az árat sem tudja tartani ilyen időtávra, de erre is van megoldásunk: bérautó-szolgáltatásunk az egy évnél rövidebb bérleti időket is kezeli, és jelentősen nőtt a vállalati szegmens az elmúlt két évben ebben az üzletágban is, valamint jól tudunk alkalmazkodni a körforgásos gazdaság elvárásainak is mobilitási szolgáltatásainkkal” – érzékeltette a helyzetet Borbély Zoltán.

Egy másik tényező, ami hatással van a flottákra, az a benzinár növekedése. Sok cég nyit az elektromobilitás felé, de a hibrid autók ebben a szegmensben jelenleg sokkal erősebbek, mint a tisztán elektromos meghajtású járművek.

Fekete Csaba CIB Lízing Borbély Zoltán Schiller

Finanszírozói oldalról is több érv szól jelenleg a hibrid technológia mellett: 3-5 év alatt ugyanis jelentősen megnőtt az elektromos autók hatótávolsága, ez pedig azt is jelenti, hogy egyik pillanatról a másikra „elavulttá” válhat a beszerzett autó, így a szakértőinknek is kihívás megfelelő maradványértéket meghatározni rá, hogy versenyképes legyen egy klasszikus flottaautóval szemben. A hibrid technológia sokkal érettebb, sokkal kiszámíthatóbb, könnyebb rá maradványértékeket kalkulálni.

Az értékesítési lánc másik oldalán a dízeltechnológia található, ami a szakértők szerint gyakorlatilag saját magát írta ki a flottapiacról azzal, hogy a másodlagos piaca lényegében eltűnt. Mindazonáltal a szakértők megjegyzik, hogy a tényleges felhasználás alapján célszerű megválasztani a megfelelő modellt, a teljes költség (TCO) elemzésével.

Címlapkép és fotók: Stiller Ákos/Portfolio

A cikk megjelenését a CIB Lízing támogatta.

RSM Blog

A HR hatása az M&A ügyletekre

Az emberi erőforrásokkal összefüggő kérdések és kockázatok megértése egy tranzakciós folyamat során általában a második legfontosabb lépés egy tranzakciós célpont értékelésekor. A H

Holdblog

Ilyen jól úsznak a kenguruk?

Új-Zéland az élen jár a lakosságarányos olimpiai érmek számában. Ausztrália pedig 27 milliós lélekszáma ellenére sem tud kiesni az éremtáblák első 10 helyéről. De miért... The post Ily

Tematikus PR cikk
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Mérgező víz folyik a csapból? Itt a térkép, több százezer magyart érinthet

Vezető modellező/ pénzügyi modellező

Vezető modellező/ pénzügyi modellező
Agrárszektor Konferencia 2024
2024. december 4.
Graphisoft - Portfolio Construction Technology & Innovation 2024
2024. november 27.
Mibe fektessünk 2025-ben?
2024. december 10.
Property Awards 2024
2024. november 28.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Díjmentes előadás

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez

Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.

Díjmentes előadás

Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?

Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?

Ez is érdekelhet
Gránit 3