Az idei év történései a legtöbb magyar KKV-k életére is komoly hatással voltak. Hogy mutatkozik ez meg a hitelezésben, finanszírozásban? Milyennek látja a magyar kkv-k helyzetét a koronavírus hatására? Melyek a turizmuson túl a legveszélyeztetettebb ágazatok?
A koronavírus okozta kiszámíthatatlanság nagy kihívás elé állította a bankokat finanszírozási döntéseik meghozatalában. Nehéz megítélni, hogy a jelenleg problémával küzdő vállalkozások mikor válnak ismét fizetőképessé, illetve az aktuálisan kevésbé érintett ügyfelek gazdálkodására mikor lesz hatással az elhúzódó pandemiás helyzet.
Ezt a bizonytalanságot ellensúlyozzák a meghirdetett államilag támogatott hitelkonstrukciók és garanciaprogramok,
melyek nélkül jóval kisebb hitelezési aktivitás mutatkozna a bankok részéről a tapasztaltnál.
A vállalkozások helyzete változó, ügyfélkörünkben számos, a válság által kevésbé érintett, vagy akár a válság okozta változásokhoz jól alkalmazkodó, abból profitáló vállalkozás is megtalálható, de vannak súlyosan érintett ágazatok is.
A turizmus továbbra is komoly problémákkal küzd és egyelőre a fény sem látszik az alagút végén. De nehéz pillanatokat éltek meg a gépjárműipari beszállítók, és az építőipar területén tevékenykedők is. Utóbbiaknál talán már javulás várható.
Mire számít, mennyien fognak élni a hosszabbítás lehetőségével, és mennyien lehetnek 2021 közepén azok, akik törlesztési nehézséggel fognak küzdeni?
Nehéz megjósolni a hosszabbítással élők arányát, hiszen a mai napig a jogosult vállalkozások köre sem ismert pontosan. Jelenleg azt látjuk, hogy nagyon sokan vannak olyan vállalkozások moratóriumban, akik igazából nem szorulnak rá, de biztonságra játszanak.
Abban szinte biztos vagyok, hogy aki jogosult lesz a hosszabbításra, az élni is fog vele.
Az eddig felszínre került 25%-os árbevétel csökkenésből, mint feltételből kiindulva úgy gondolom, hogy az ügyfeleink kisebb részének lesz lehetősége a további moratóriumot választani.
Maradt-e tér a „saját”, „piaci” hitelezés előtt, vagy mindent felszívnak az új programok?
A fókusz mind az ügyfelek mind a bankok szempontjából az állami hitelprogramokon van, azok mind az ügyfelek, mind a bankok számára kedvezőek. A Sberbankál folyamatban lévő hiteligénylések mintegy 90%-a ezen programok valamelyikéhez tartozik. A piaci/saját forrású hiteleknek azonban továbbra is van létjogosultsága, például az euró-alapú finanszírozási igény vagy nagyobb összegű, folyószámla-típusú hiteligény esetén.
Mennyire elégedett a hitelgarancia rendszerével? Több kritika érte az elmúlt hónapokban a bankok részéről.
Bankunk régóta működik együtt a garantőr intézményekkel, fontos partnerként tekintünk rájuk. Jelen körülmények között különösen felértékelődött a szerepük. Ez persze látszik is leterheltségükben, az átfutási idők jelentősen megemelkedtek náluk.
Hogy látja, szükség lenne-e a bértámogatások (kurzarbeit) meghosszabbítására?
A járványhelyzet erősödésével a korábban problémával küzdő cégek helyzete nem javult, a munkaerő megtartása mind a vállalkozások, mind a munkavállalók fontos érdeke, mindenképp szükségesnek látom a bértámogatások tovább vitelét, azonban a korábbinál egyszerűbb, könnyebben igényelhető formában tartanám igazán eredményesnek.
Látnak-e problémát a vállalatközi finanszírozásban, fenyeget-e esetleg lánctartozások kialakulása?
Esetenként megfigyelhető a követelésállomány, vagy a szállítóállomány megemelkedése ügyfeleinknél, de rendszerszintű, nagyobb kiterjedésű lánctartozásoktól egyelőre nem tartok.
A bankunknál is elérhető Széchenyi Hitel Plusz programok, illetve az NHP Hajrá program is jellemzően a likviditás biztosítására, a forgóeszköz finanszírozására használhatók, így át tudják segíteni a vállalkozásokat a problémás időszakon.
A koronavírus a tőke- és devizapiacokat is megmozgatta. Hogyan hatott ez a treasury szolgáltatások igénybevételére a cégek részéről?
Összességében megnőtt a treasury termékek iránt az igény. Mind a kamat-, mind az árfolyamfedezeti ügyletek iránt megnövekedett érdeklődést tapasztaltunk. A legnépszerűbbek az árfolyamfedezeti ügyletek. Sikerük az alacsony belépési korlátban és az egyéni szükségletekre szabható feltételrendszerben rejlik. A másik sikertermék az elektronikus üzletkötési platformon elérhető termékek köre.
A cikk megjelenését a Sberbank Magyarország Zrt. támogatta.
Címlapkép: Getty Images