Megkérdeztük Magyarország legnagyobb kereskedelmi bankjait és bankcsoportjait, mekkora alkalmazotti létszámmal és fiókszámmal működtek 2018 végén, ezt aztán összevetettük az elmúlt évek folyamataival.
Zsugorodott a bankszektor
Mielőtt az egyes bankokra rátérnénk, érdemes megjegyezni, hogy az MNB adatai szerint 2018 végén- 39 715 fő dolgozott a magyar hitelintézeteknél, ami 9,6%-kal marad el a 2008-astól,
- a fiókok számára vonatkozó statisztikát pedig 2013 óta vezeti az MNB, az akkorihoz képest 29%-os a csökkenés.
Tavalyelőtt és tavaly is érzékelhető volt az említett ellentétes trend: a létszám már 3%-kal nőtt, a fiókszám viszont ugyanennyivel csökkent.
Gyűjtésünkben 10 bankot és bankcsoport adatait összesítettük, és azt találtuk, hogy (a nagy átalakulásokon átesett Takarék Csoportot figyelmen kívül hagyva) 2008 óta 31%-kal csökkent náluk a fiókszám és 9%-kal a létszám.
Éllovasok
Az ország legnagyobb pénzügyi foglalkoztatója az OTP volt, hazai piacán tavaly év végén több mint 9600 alkalmazottal rendelkezett. A 10 általunk figyelembe vett pénzügyi csoport 35 ezer főt foglalkoztatott, ami a hitelintézeti szektor létszámának a 88%-a (a leánycégek miatt egyébként nem teljes az átfedés a bankcsoportok és a hitelintézeti szektor között).A legtöbb, 1003 egységgel a Takarék Csoport rendelkezett 2018 végén, jelentően lemaradással az OTP és a K&H követte. Tudomásunk szerint éve eleje óta közel 250 kirendeltségét zárta be a Takarék Csoport, ez azonban nem veszélyezteti vezető pozícióját.
Tíz év alatt csak az OTP és az Erste növelte alkalmazotti létszámát, a CIB-nél viszont feleannyian, a Raiffeisennél pedig harmadával kevesebben dolgoznak most, mint a válság elején.
A fiókszám egyik magyar nagybanknál sem nőtt. A Raiffeisen, a CIB, a Sberbank és az UniCredit fiókhálózata kevesebb mint felére zsugorodott, az OTP, a K&H és a Budapest ügyfelei viszont tizedeléssel is megúszták.
Mi várható?
A fiókszám és a létszám szempontjából is nagy jelentősége van- a bankok üzleti aktivitásának,
- a költségkontrollnak,
- a digitalizációnak,
- olyan sajátosságoknak, mint amilyen a takarékszövetkezeti rendszer konszolidációja.
Miközben az üzleti aktivitás növekedése egyértelműen a banki kapacitások (fiókszám, létszám) növelése, a költségkontroll pedig ezek szinten tartása vagy még inkább a csökkentése irányába hat, a következő évek kereskedelmi banki trendjét elsősorban a digitalizáció határozhatja meg.
A digitalizáció ma előbbre jár a fióklátogatások, mint a munkaerő kiváltásában: a digitális ügyfélkiszolgálási csatornák elterjedtebbek a robotizációnál és a munkaerőt kiváltó mesterséges intelligenciánál. Rövid távon így valószínűleg továbbra is a fiókszámra lesz nagyobb hatása a digitalizációnak, közép- és hosszú távon azonban a létszámban is erőteljesen meglátszódhat majd. Addig a létszám mérsékelt növekedése várható, amire persze erőteljes korlátozó tényezőként hat a munkaerőhiány és az országos bérnyomás.