Portfolio.hu: Körülbelül egy évvel ezelőtt alakult a Hipavilon nonprofit állami cégként. Pontosan milyen feladatot lát el a társaság és mi volt a fő ok, amiért létrehozták a céget?
Botos Viktor:A szellemi tulajdonra (intellectual property, IP) épülő innovációt keressük, és annak menedzselésében törekszünk magas hozzáadott értéket közvetíteni az ötlet megszületésétől vezető úton egészen a piaci sikerig. Számos innovációs tanácsadó cég létezik a magyar piacon, azonban a szellemi vagyon komplex kezelése csak kevesüknél kiemelkedően fontos szempont. Még kevesebb mögött áll olyan megbízható és magas presztízsű partner, mint amilyen számunkra a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala. Az az állami felismerés, mely szerint az igazgatási szervezetrendszer mellett csak a piacon manőverezni képes társaság láthat el igazán hatékony szolgálatot a tudásalapú gazdaság megteremtésében, a versenyképesség fokozásában, példaértékűnek számít.
P.: Az utóbbi években az Európai Uniós visszatérítendő források hatására nagyon megélénkült a startup piac, sorra alakulnak jó ötletekből az új vállalkozások. Mit tud a Hipavilon tenni a siker érdekében?
B.V.: Átfogó technológiai és piaci ismereteinkre, illetve munkatársaink - gyakran több évtizedes - szakmai tapasztalatára alapozva értékelni tudjuk az ötletek, a technológiai megoldások újdonságtartalmát, megvalósíthatóságát, oltalmazási lehetőségeit, és azt is, hogy mennyire reális igényt elégítenek ki. Az értékelést számokkal is alá tudjuk támasztani, ez a termék, eljárás, szolgáltatás értékesítéséhez, használatba adásához vagy éppen tőkebevonási tárgyalásokhoz ad hasznos támpontot. Az ilyen módon szűrt, és befektetésre ajánlott projektek a kockázati tőke hatékonyabb megtérülését is eredményezik.
P.: A befektetőket megfogó startup cégek sok esetben az IT vagy éppen a biotechnológiai iparágból kerülnek ki. Mennyire tekintik céljuknak a nagyközönség számára kevésbé látható ötltetek felkarolását?
B.V.: A láthatóság helyett inkább a piaci hasznosíthatóság a legfontosabb szempont. Minden olyan ötletet törekszünk felkarolni, amelyben szignifikáns fejlődési lehetőséget és magas üzleti potenciált látunk. Egy korszakalkotó nanotechnológiai innováció világra segítésekor ugyanolyan büszkék vagyunk, mint egy designer termék sikeres térhódítása esetén.
P.: Az innováció a válságból való kilábalás egyik fő eszköze lehet. Magyarország hogy áll a nemzetközi versenyben?
B.V.: Nemzetközi összehasonlításban szerény eredményeket mutatunk, ugyanakkor bizonyos iparágakban igazán versenyképesek vagyunk. Ilyen terület a gyógyszeripar, orvosi műszergyártás területe, de az infokommunikáció és a kreatív ipari teljesítményünk is ígéretes. A kis-és középvállalkozások kezdik felismerni az innováció nyújtotta lehetőségeket, de sok esetben nincsenek tisztában azzal, hogy milyen irányba lépjenek tovább. Az is megfigyelhető, hogy a fejlődést sok esetben a menedzsment ismeretek és a források hiánya fékezi ezeknél a vállalatoknál. Mi a személyre szabott szolgáltatáscsomagunkkal igyekszünk mind az iránykijelölésben, mind a képességfejlesztésben meghatározó szerepet betölteni, a forrásbevonásban pedig egyfajta mediátorként eljárni például egy spin-off társaság és egy befektető között.
P.: A kockázati tőke befektetők nagyon aktívak a piacon. A Hipavilon a kapcsolatok kiépítése terén hol tart? Kik számítanak potenciális partnernek a Hipavilon számára?
B.V.: A kezdetektől stratégiai partnerünknek tekintjük az alapkezelőket, együttműködési megállapodásunk is többükkel van, és rendszeres vendégek is nálunk. Sőt, az ügy iránti elkötelezettségünket HVCA tagságunk is bizonyítja. Mivel a tudatos IP magatartás kiforratlansága leginkább a korai fázisú (magvető, start-up) vállalkozásokra jellemző, leginkább az ezekre a társaságokra fókuszáló alapkezelők alkotják partneri körünket, de nyitottak vagyunk az együttműködésre a növekedési szakaszban lévő vállalkozásokat támogató tőkésekkel is. Az átvilágításunkon és előzetes szűrésünkön sikeresen átesett projektek vélhetően oltalomképesek, műszakilag megvalósíthatók, és piaci viszonyok között is életképesek. Ezt pedig már jól tudja minden partnerünk, aki akár az újdonságtartalom megállapításában, akár a "beárazásban" igényelt közreműködést tőlünk.
P.: A következő években hova akar eljutni a Hipavilon? Melyek a fő célok?
B.V.: Alacsony a piaci kereslet, korlátozottan értékesíthetők az IP szolgáltatások. De a gazdasági krízisek csak a tudástőke felkarolásával, tudatos iparjogvédelmi stratégiával élhetők túl. És ezt minden innovatív kezdeményezésnek fel kell ismernie. Ezt a felismerési képességet kívánjuk fokozni, és a piaci hasznosítás előtti evidens lépéssé tenni a szellemi tulajdon szakszerű menedzselését. Új területek megjelenítésére is törekszünk, például egyik célunk, hogy az ipari formatervezés gazdasági hasznosíthatóságára is felhívjuk a figyelmet, ezért is örülünk annak, hogy közreműködhetünk az idei Design Hét Budapest megvalósításában.