Erős nyomás nehezedik a kiskereskedőkre – a szektor kihívásai az Európai Unióban
Uniós források

Erős nyomás nehezedik a kiskereskedőkre – a szektor kihívásai az Európai Unióban

Kozák Tamás, MKT
|
Soós Gabriella, ELTE
A Magyar Közgazdasági Társaság „20 éve az Európai Unióban és a jövő” címmel számos – szakmai partnerszervezettel együttműködve – szakterületenként tekinti át hazánk két évtizedes uniós tagságának tapasztalatait, eredményeit. A következő napokban-hetekben hat rövid elemzésben foglaljuk össze az egy éven át tartó konferenciasorozat eddigi tanulságait, eredményeit.
Ez itt az on the other hand, a portfolio vélemény rovata.
Ez itt az on the other hand, a portfolio vélemény rovata.

A cikkek a szerzők véleményét tükrözik, amelyek nem feltétlenül esnek egybe a Portfolio szerkesztőségének álláspontjával. Ha hozzászólna a témához, küldje el cikkét a velemeny@portfolio.hu címre. A megjelent cikkek itt olvashatók.

2023 júliusában az Európai Bizottságban készült egy munkaanyag, amely felvázolta a kiskereskedelmi ökoszisztéma jövőjét, ennek alapján több piaci szereplőt is felkértek, hogy fejtsék ki véleményüket, és vegyenek részt a kiskereskedelem átalakulására vonatkozó stratégia közös kialakításában. A Bizottság egy évvel korábban kereskedelmet olyan területnek minősítette, amely az uniós gazdaság fellendüléséhez elengedhetetlenül szükséges 14 gazdasági ökoszisztéma egyik meghatározó eleme.

Kevés olyan szelete van a gazdaságnak, ahol ilyen változatos, sokszínű üzleti modellek léteznek, illetve ilyen sok fajta értékesítési csatornán keresztül szolgálják ki vásárlókat. A kiskereskedelmi ökoszisztéma magában foglalja az élelmiszer kiskereskedelmet és a nem élelmiszer-kiskereskedelmet, a nagykereskedelmet és online platformokat.

A kereskedelmi ellátási láncon belül kereskedők együttműködnek például a termelőkkel, gyártókkal, importőrökkel, csomagoló- és hulladékkezelő vállalatokkal, szállítási és logisztikai szolgáltatókkal, postai és futárszolgálatokkal, teljesítő központokkal, marketing-, pénzügyi és fizetési szolgáltatásokkal, bevásárlóközpontokkal és ingatlan fejlesztőkkel. Végül, az ellátási lánc végén a kiskereskedelmi ökoszisztéma közvetlen kapcsolatban áll a fogyasztókkal, akik az ökoszisztéma szerves részét képezik.

A kiskereskedelem sajátossága a tehát az összetettségében jellegében rejlik.

A termékek elosztási csatornájaként működik, és mint ilyen, az ipari ökoszisztémák többségével van kapcsolatban és járul hozzá a gazdaság fejlődéséhez. A kiskereskedelmi ökoszisztémát így különböző üzleti modellek jellemzik, mint például integrált láncok, franchise-rendszerek, szövetkezeti modellek (független kiskereskedők csoportjai és fogyasztói szövetkezetek), független kkv-k és egyéb gazdasági szereplők, például egyéni vállalkozók. Az értékesítési csatornák a fizikai boltoktól, a multi- és omnichannel (azaz az online és offline értékesítést kombináló) szereplőktől a kizárólag online szereplőkig, platformokig és piacterekig terjednek.

Az ökoszisztéma a disztribúciós csatornák tekintetében is heterogén. A bolti, üzleti kiskereskedelem nagyjából élelmiszerüzletekre (amelyek nemcsak az élelmiszereket, hanem más gyorsan forgó fogyasztási cikkeket (FMCG-termékek) is magukban foglalják és egyéb nem élelmiszertermékekre, például iparcikk, vagy ruházat osztható. Ezek a szegmensek tovább oszthatók értékesítési csatornákra vagy szegmensekre az üzlet típusa (pl. szupermarket, hipermarket, diszkont) vagy az értékesített termék típusa (pl. ruházat és lábbeli, elektronika vagy egészség és szépség) szerint.

A kereskedelem súlya, szerepe és kihívásai

A kereskedelem a gazdasági fejlődés egyik motorja; nemcsak a foglalkoztatás, a vállalatok száma és az uniós hozzáadott értékhez való hozzájárulás tekintetében az egyik legnagyobb gazdasági szektor, hanem az is figyelemre méltó, hogy a kiskereskedők naponta közel 450 millió uniós fogyasztót szolgálnak ki, ezzel biztosítva a mintegy 3,2 milliárd euró éves forgalmat. Az uniós fogyasztók háztartási költségvetésük mintegy egyharmadát költik vásárlásra, hazánkban minden 100 forintból közel a felét költjük el a kereskedelemben.

A kiskereskedelmi ökoszisztéma az EU hozzáadott értékének 11,5%-át adja, Magyarországon ez az arány 10% alatti.

A vizsgált nemzetgazdasági ág az unióban közvetlenül közel 30 millió embert foglalkoztatását biztosítja, a közel 5,5 millió vállalkozás 99,9%-a az ún. kkv szektorba tartozik.A kis és közepes vállalkozások biztosítják a teljes foglalkoztatottság kétharmadát, és az ágazati hozzáadott érték közel 60%-át állítják elő. A kiskereskedelmi szektoron belül a nők foglalkoztatása dominál (62%).

A teljes kiskereskedelem értékesítési volumen változása az Európai Unióban (EU-27) 2009 és 2022 között
A teljes kiskereskedelem értékesítési volumen változása az Európai Unióban (EU-27) 2009 és 2022 között. Forrás: OECD.

Az összes szolgáltatási ágazat közül a kiskereskedelem és a nagykereskedelem adja a hozzáadott érték legnagyobb hányadát a teljes feldolgozóipari termelésben.

Összességében, tekintettel a kiskereskedelmi ökoszisztéma és más ökoszisztémák közötti fontos kapcsolatokra, versenyképessége jelentős (pozitív) tovagyűrűző hatásokat válthat ki az egész gazdaságra.

Az elmúlt években a kiskereskedelem hatalmas átalakuláson ment keresztül, amelyet két, egymással összefüggő és egymást erősítő fő tényező hajtott: a technológia és a változó fogyasztói magatartás. A kiskereskedelemre az elmúlt évek gazdasági és geopolitikai helyzete is nagy hatással volt, bár értékesítés volumene 2022-ig az Európai Unióban az elmúlt 10 évben – leszámítva a Covid-19 időszakot – folyamatosan növekedett (1 számú ábra). A COVID-válság következtében bekövetkezett üzletbezárások jelentős veszteségeket okoztak a nem élelmiszer kiskereskedelmi ágazatban, számos kisvállalkozás csődbe ment. Az ukrán-orosz háború megzavarta az ellátási láncokat, és évtizedek óta nem látott szintre emelte az inflációt. Az értékláncok végén a kiskereskedelmi vállalkozásokat különösen az élelmiszerek inflációja, a logisztikában és a boltokban a magas energiaárak, végül pedig egyes árucikkek ellátási hiánya is sújtotta, mindemellett a kiskereskedők növekvő mértékű bolti bűnözést tapasztalnak (ez utóbbi az infláció miatt csökkenő reáljövedelmeknek tudható be). Az inflációs időszak a vásárlás mennyiségére is drasztikus hatással volt, 2023-ban az ágazatnak csökkenő volumennel kellett megküzdenie.

Emellett a demográfiai változások, mint például a népesség elöregedése, a növekvő középosztály, az egyedülálló háztartások növekvő száma, valamint a városi népesség megugrása, az egészséges életmód trendek hatással vannak a fogyasztói preferenciákra.

A világjárvány példátlan hatást gyakorolt az online értékesítés fejlődésére. Befolyásolta azt, hogy az emberek hogyan, mit és hol vásárolnak. A kiskereskedők megerősítették online jelenlétüket, hogy a fogyasztók számára biztonságos és érintésmentes vásárlási lehetőséget biztosítsanak (pl. click & collect). Az üzletek eredetileg több évre tervezett digitalizációs és omnichannel értékesítési beruházásai gyakran néhány hónap alatt megvalósultak, előre hozva későbbre tervezett fejlesztéseket. Az e-kereskedelem felkarolása szintén döntő tényező volt, amely lehetővé tette egyes kkv-k számára, hogy túléljék a válságot, megtartsák vásárlóikat, és ellensúlyozzák a fizikai üzletek zárva tartása miatti veszteségeket.

A kiskereskedelem esetében a digitalizáció nem csupán korszerűsíti vagy felgyorsítja a műveleteket, hanem teljes paradigmaváltáshoz vezet, és az értékesítést teljesen vagy részben a fizikai szférából a digitálisba helyezi át. Az omnichannel kiskereskedelem, amely egyesíti a kiskereskedő fizikai és online interakcióit, és zökkenőmentes vásárlási élményt kínál a fogyasztóknak, az egyik legelterjedtebb üzleti modellé válik. Az olyan technológiák, mint a mesterséges intelligencia, a felhőalapú számítástechnika, a virtuális valóság alkalmazása vagy a blokklánc egyre nagyobb jelentőségre tesznek szert, és az elkövetkező években valószínűleg alakítani fogják a kiskereskedelmet.

A fizikai boltok szerepe az egész unióban megváltozik. Továbbra is kulcsszerepet játszanak a fogyasztók számára, lehetővé téve számukra, hogy lássák, megérintsék és kipróbálják a termékeket. Ugyanakkor ma már szórakoztató vagy élményközpontként is működnek, integrálva a digitális bolti technológiákat. A pandémia fontos tapasztalata ugyanakkor, hogy a fizikai boltok szerepe továbbra is erős, a járvány lecsengésével a fogyasztók újra igénylik a személyes vásárlási tereket, de a részleges visszarendeződés mellett az online értékesítés szerepe várhatóan a jövőben is erősödni fog.

Ma az egész Európai Unióban a kereskedők arra törekednek, hogy versenyképesek maradjanak, nehéz egyensúlyt tartva a zöld és digitális átalakulásba való beruházás szükségessége és a jelenlegi inflációs környezetben a fogyasztók számára alacsony árak garantálása között. Az uniós kiskereskedelmi ökoszisztéma emellett egyre nagyobb versenyben van a harmadik országbeli, különösen a kínai szereplőkkel (például Temu előretörése). Az ilyen külső nyomás tovább fokozza az uniós kiskereskedők gyors innovációs és alkalmazkodási igényét, nemcsak a belső kihívásoknak való megfelelés érdekében, hanem azért is, hogy a globális piacon is életképesek maradjanak. Mindemellett az olyan kiskereskedelmi üzlettípusok, mint a hipermarketek és a szupermarketek egyre nagyobb nyomásnak vannak kitéve a kizárólag online szereplők, illetve az alacsony árkínálaton túlmutató, hatékony üzleti modellt fejlesztő diszkontok miatt.

A fogyasztók és a vállalkozások növekvő tudatossága a fenntarthatóság biztosítását és új üzleti modelleket eredményezett, amelyek például a bérlésre, javításra, felújításra, viszonteladásra és újrahasznosításra összpontosítanak. A fogyasztók egyre előtérbe helyezik a környezetkímélőbb, etikusabb termékeket választásaik során. A kiskereskedők arra törekednek, hogy fogyasztói igényekre reagálva növeljék a fenntartható és körforgásos termékek és szolgáltatások kínálatát és transzparens módon bemutassák az üzleti modelljük fenntarthatóbbá tételét.

Címlapkép forrása: Getty Images

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Bármikor beleroppanhat Oroszország a háborúba, ha a Nyugat enged a riválisának

Szenior treasury és kontrolling munkatárs

Szenior treasury és kontrolling munkatárs
Financial IT 2024
2024. június 11.
Portfolio Agrofuture 2024
2024. május 23.
Automotive Business in CEE Region Conference 2024
2024. június 5.
Hitelezés 2024
2024. május 14.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Infostart.hu

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Tőzsdetanfolyam

Tőzsdei hullámok, vagyonépítés és részvénykiválasztás

22+1 órás komplex tanfolyam ahol a tőzsdei kereskedés és a hosszú távú befektetés alapjait sajátíthatod el. Megismered a tőzsdei ármozgások törvényszerűségeit, megismered a piaci trendeket, megtanulod felismerni a trendfordulókat.

Könyv

A Sikeres Kereskedő - Vételi és eladási pontok, stratégiák, tőzsdepszichológia

Egy tőzsdei könyv, ami nem aranyhalat akar rád sózni, hanem felruház a horgászás képességével, ami a befektetések világában a saját kereskedési módszer kialakítását jelenti.

Ez is érdekelhet
A magyar cégek 99%-át érinti az új brüsszeli terv - Mi várható?