Az MNB tőkepiacok és biztosítók prudenciális, fogyasztóvédelmi felügyeletéért és piacfelügyeletért felelős ügyvezető igazgatója előadásában kifejtette, 2023 a korrekció éve volt a, 2023-as év pozitív trendeket hozott:
- a tavaly év végi hozamgörbék a 6% közüli sávra mozdultak vissza,
- a biztosítási tartalék közel 20 százalékkal nőtt, a biztosítástechnikai tartalékok arányát tekintve némi fejlődés történt,
- a szektorszintű tőkefeltöltöttség mértéke tavaly javult, a 200 százalékot is megközelítette. A 2023-as év 5 százalékot meghaladó ROE-t hozott,
- a bruttó díjbevétel alapján 1650 milliárd forintos volt a biztosítási piac.
Ugyanakkor a biztosítási penetráció 2022 óta nem nőtt, stabil maradt. "Sőt, egy lassan romló penetrációról van szó, itt bőven van tér a fejlődésre" - tette hozzá az MNB ügyvezető igazgatója.
A szektornak is fel kell készülnie a hosszútávú kihívásokra, ennek része a fenntarthatóbb gazdaságra való átállás: a 3500 milliárdos biztosítói vagyonon belül 4,5%-os zöld arányt lehetett megfigyelni.
A rendszeres biztosítási termékek piaca nőtt, az egyszeri díjas piac csökkent. A nyugdíjbiztosítások 2017-hez képest jelentős arányban emelkedtek, az általános unit linked részaránya viszont nagyot csökkent. Az etikus koncepció mentén javult az életbiztosítások megtartása: 2022-re közel 11 év volt az átlagos megmaradás ideje.
Az értékesítési gyakorlatok visszásságait akarják kezelni a felügyeletnél, még mindig magasak a költségek, tájékoztatási hiányosságokat látnak a piacon.
Az etikus 2 koncepcióval a felügyeleti eszköztár kiszélesedik, a következő hetekben próbavásárlásokat is terveznek.
A kgfb-díjak már fedezik az inflációs növekedést, a kárgyakoriság 2016-os 3,5%-ról 2022-re 2,5% körüli értékre állt be. A kgfb-nél alkuszi, a lakásbiztosításnál ügynöki túlsúlyt tapasztalnak az MNB-nél.
Magas a lakásbiztosítási piac koncentrációja, a top 4 lakásbiztosítónak 80 százalék feletti a piaci részesedése. A lakásbiztosítási díjak egy év alatt 18 százalékkal nőttek, egy átlagos lakásbiztosítás díja 56 ezer forint volt tavaly. A lakásbiztosítási kampány során kiemelten odafigyel az MNB az értékesítés körülményeire.
Egy 2023-as pilot próbavásárlás eredményei megdöbbentő eredményet hoztak, az értkesítők 63 százaléka még csak nem is említett semmit a Minősített Fogyasztóbarát Otthonbiztosítás termékekről
- hívta fel a figyelmet Szeniczey. Ez a következő hetekben fókuszában lesz az MNB vizsgálatainak.
Címlapkép forrása: Portfolio